פוסקים כיום נחלקים בדעתם בשאלה כיצד להגדיר את מצבם של הזוגות הלא פוריים: האם הם חולים בשל התפקוד הלקוי של המערכות הדרושות לפוריות? אם כן, מהי אותה דרגה של המחלה, או האם אי פוריות איננה מחלה והם בריאים?
2 צפייה בגלריה
הרב משה קליין
הרב משה קליין
הרב משה קליין
(צילום: המרכז הרפואי הדסה)
הרב משה קליין, רב המרכז הרפואי הדסה מזה שמונה שנים, מספר שהוא מקבל אין ספור פניות של אנשים הכמהים לילד מצד אחד, וכמהים מצד שני שהבאת פרי הבטן לעולם תעשה על פי יסודות ההלכה.
"ולכן מטבע הדברים עולות שאלות, בפרט כאשר זה לא בא בדרך טבעית ופשוטה. הרי מתי זוג נזקק לשירותי הבריאות של הדסה? כאשר הטבע משנה את דרכיו וגורם לאתגרים רבים ונוספים ואז עולות לא מעט שאלות גם ברמה של יחסים, גם ברמה של טהרה וגם ברמות אחרות. החוכמה היא לדעת לבוא לקראת הזוג, לענות בחן, חסד ורחמים, ולהבין שהזוג עובר קשיים אין סופיים ולכן זקוקים הם למאמין במראה פנים טוב ומבין", מסביר הרב קליין.
אילו שאלות עולות מולך בתדירות גבוהה יותר בנושא של פוריות והלכה?
"מטבע הדברים בנושא של טהרה, לגבי החזרות ולגבי שאלות אחרות הנובעות מכך שהאישה בנידה או לגבי שבעת הנקיים, אז מטבע הדברים אני נזקק לשאלות האלה ואני עונה עליהן".
ההלכה מקשה או מקלה על תחום הפוריות?
"ההלכה אינה מקלה או מקשה. היא הלכה, ואם יש קושי מסויים של תאריכים שבהם אישה אינה מותרת לבעלה או אם יש שאלות של הוצאת זרע של הבעל ובאיזה דרכים, יש הרבה דברים שצריך להפעיל לגביהם שיקול דעת. אם אנשים רוצים להביא את הדור הבא בקדושה או טהרה, אז צריך למצוא את התשובה הנכונה ואני אגיד לך כאן, עולה תמיד השאלה על רוחב ידיעתו של הרב וגם מזווית רפואית".
2 צפייה בגלריה
אישה צעירה נידה מחזור
אישה צעירה נידה מחזור
נשים רבות מתייעצות בנושאים הלכתיים
(צילום המחשה: shutterstock)
אתה מתייעץ עם רבנים אחרים?
"אני מתייעץ עם ים של גדולי ישראל, יש הרבה שאלות שאתה מתלבט ואתה רוצה כתפיים רחבות שיסייעו לך בהתלבטות. יש לי ברוך השם שורה גדולה של רבנים וחכמים מחוגים שונים וזרמים שונים ואני מתייעץ עם כל אחד ואחד מהם לפי היותו של השואל וכך אתה פוסק את ההלכה בצורה מושלמת. פעמים רבות אתה יודע בדיוק מה אתה צריך לפסוק אבל בכל זאת אתה מתייעץ על מנת שמשנתך תהיה סדורה יותר".
גם חילוניים ומסורתיים מתייעצים איתך בנושא?
"ודאי שכן, אדם מסורתי הרבה פעמים שואל את השאלות כי הוא בנוי לזה, אבל אדם חילוני יודע שיש רגעים בחיים שהוא צריך הרבה סייעתא דשמיא, ולכן הוא מעדיף לשאול ולא לעשות מעשים ללא התייעצות עם תלמידי חכמים".
ואתם מוצאים גם פתרונות יצירתיים?
"בוודאי שכן, לא אתן דוגמאות מחמת הצניעות אבל בוודאי שיש שאלות כאלה, הרבה פעמים אתה צריך לדעת במי להיוועץ כי גם בין חכמים גדולים יש כאלה שמכירים יותר, יש כאלה שמחמירים יותר ואתה צריך תמיד לדעת עם מי אתה נועץ".
קראו עוד בערוץ הפוריות >>
הרב קליין מסביר כי קמו הרבה גופי כשרות הלכתיים, 'פועה' למשל, 'בונה עולם', 'פרי חיים', ו-'דורות', ופעמים רבות הוא מפנה את הזוגות להתייעץ עם המכונים הללו שמחזיקים בניסיון רב כיוון שהם עוסקים באופן תדיר בנושא, "ויש להם בעיקר את כל הפתרונות ההלכתיים גם למקרי קצה, ולכן כל מכון מייצג ציבור מסוים למרות שהקב"א אחד הוא, אני ממליץ תמיד ללכת למכון שמשקף את השקפותיך ושם תוכל לקבל מענה".
ואם אדם רוצה להתייעץ עם תלמידי חכמים?
"אם אדם אומר לי לא, אני רוצה להתייעץ עם תלמידי חכמים מובהקים, אני יכול לפנות לראשון לציון הרב שלמה משה עמאר שכל התורה מונחת אצלו בקופסה. אני מתייעץ אתו גם בענייני אשכנזים וספרדים כי באמת כל התורה כולה נהירה לו, ואני אשתדל לעזור לכל אדם באשר הוא וככל שהנושא מאתגר יותר הולכים עד קצה גבול ההלכה".
הרב קליין מוסיף כי ההלכה מוחלת ומרחמת, "והיא רוצה לסייע לאדם דווקא בשעותיו הקשות. ההלכה מנסה לעזור לכל מי שזקוק בהבאת חיים לעולם ואין מה לפחד ממנה, צריך להתברך בה, ולהתסייע בה. והקב"א יסייע להביא מזור לכל נפש הזקוקה למזור".
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 12:06, 18.05.21