ד"ר רונית גלעד, רופאה בכירה במחלקת גניקולוגיה בהדסה הר הצופים עם תת התמחות בניתוחים זעיר פולשניים, היא ירושלמית מבטן ולידה שגדלה ברחביה ולמדה בגימנסיה.
היא למדה רפואה בבית הספר לרפואה בירושלים ועשתה את התמחותה בהר הצופים, הבית שלה מאז ומתמיד.
3 צפייה בגלריה
ד"ר רונית גלעד
ד"ר רונית גלעד
ד"ר רונית גלעד
(צילום: באדיבות המרכז הרפואי הדסה)
ד"ר גלעד שהתה במסגרת תוכנית עמיתים כשנה עם משפחתה באי צרפתי בשם ראוניון באוקיינוס ההודי, בסמוך למדגסקר, ומאז שחזרה לפני שש שנים היא במחלקה בהדסה, מובילה גישה חדשנית כרופאת נשים.
אילו גישות חשובות לך כרופאה?
"שתי גישות חשובות בעיניי כרופאה, ובטח כרופאת נשים", אומרת ד"ר גלעד. "כל המקצוע הזה עבר שינוי חיובי בשנים האחרונות וחוויתי את השינוי על עצמי.
"אנחנו כבר לא רפואה פטרנליסטית. אני דוגלת בכך שנסביר את עצמנו למטופלים, הם צריכים שתהיה להם זכות הבחירה להחליט מה נכון בעבורם, אחרי שהם מקבלים עובדות שהם יכולים לעכל אותם", אומרת גלעד ומוסיפה שהיא דוגלת בהסבר מלא על הבעיה הרפואית, על המטרות שעומדות בפני המטופל ועל האפשרויות הקיימות בפניו.
"פעם היה מאוד מקובל לומר לנשים שמגיעות לגניקולוג: 'עזבי, זה לא כואב לך', או: 'אתן סתם אומרות', וברפואת נשים זו גישה לא נכונה. רפואת נשים היא משהו מאוד אינטימי ומאוד פגיע והיא דורשת אומץ מאישה, פעם זה היה משהו שמאוד זלזלו בו, ואני חושבת שזה אחד הדברים שאני הכי שמה עליו דגש, שתהיה למטופלת חוויה חיובית ומתקנת.
"אם אישה אומרת לי 'עשית לי חוויה מתקנת', אני יודעת שעשיתי את היום שלי".
ד"ר גלעד מציינת שכל הטיפול חייב להיות מלווה בהסברים. "זה חייב להיות מאוד עדין, זה חייב להיות בדיוק איך שהיא רוצה, וזאת גם הגישה שלי בכלל בטיפול – אף אישה לא תנותח על ידי עד שהיא לא הבינה מה הולך להתרחש בניתוח", אומרת ד"ר גלעד ומציינת שהיא גם דוגלת במינימום בדיקות אם אין סיבה שמצדיקה אותן.
"אין איזו בדיקה שאישה חייבת להיבדק ואני אכריח אותה להיבדק גם אם כואב לה או גם אם מאוד מאוד לא נעים לה. זה תמיד צריך להיות בתחום שנוח לה".
3 צפייה בגלריה
בדיקה גניקולוגית
בדיקה גניקולוגית
שיטות חדשניות ומתוחכמות בבדיקות הגניקולוגיות
(צילום המחשה: shutterstock)
אחד התחומים החדשניים בהם עוסקת ד"ר גלעד מאז חזרתה מתוכנית העמיתים, היא בגישת 'ראה וטפל' בבדיקת היסטרוסקופיה.
"הבדיקה מאפשרת לנו להיכנס עם מצלמה לתוך חלל הרחם כד לראות שהכול תקין, כדי לאבחן בעיות של דימומים לא סדירים, בעיות פוריות, פוליפים, הידבקויות ברחם ושאריות שלייה", מסבירה ד"ר גלעד ומוסיפה שלכל אותם נושאים קיימת השפעה מהותית על חיי האישה.
"היה מקובל בעבר שאישה עוברת את הפרוצדורה האבחנתית ואז היא הייתה ממשיכה במועד אחד בפרוצדורה ניתוחית בהרדמה, כשחלק גדול מהטיפולים יכולים להתבצע בלי הרדמה בזמן הליך האבחנתי", מסבירה ד"ר גלעד.
איך זה קורה בפועל? המטופלת ערה?
"המטופלת ערה לגמרי ואנחנו רואות יחד את הבעיה, אני שואלת אותה האם מתאים לה להמשיך וזה מפליא עד כמה הפרוצדורה פחות נוראית ממה שמטופלות מדמיינות לפני כן. אני חושבת שרוב הנשים יעדיפו את הדרך הזו, המטופלת יכולה לבוא לבד וללכת לבד, אין צורך בהתאוששות או אשפוז והיא יכולה למעשה להמשיך את היום שלה. המחיר הוא שהיא מרגישה את הפרוצדורה אבל לא מדובר בסבל".
קראו עוד בערוץ הפוריות:
באזור ירושלים הדסה הוא בית החולים היחידי שמספק את הבדיקה. "בסופו של דבר כל המרפאות יבצעו את הבדיקה אבל היא לא קיימת אוטומטית בכל מקום בגישה זו", מסבירה ד"ר גלעד, שביצעה התמחות באיטליה בגישה.
"גישת ראה וטפל בהיסטרוסקופיה קיימת שבע או שמונה שנים ומאז תפסה תאוצה. אנחנו בהדסה הר הצופים רכשנו עוד מכשירים לביצוע הפרוצדורה ואנחנו בדרך לקבל עוד שני מכשירים חדשים שרכשנו ושיאפשרו לנו לבצע עוד פרוצדורות, למשל, בעזרת המכשור החדש נוכל לאסוף שאריות שליה גדולות מבלי שהמטופלת תצטרך לעבור הרדמה".
ד"ר גלעד מסבירה שהפרוצדורה היא מענה לשלל בעיות ומצבים רפואיים המשרתים באופן צמוד גם את מרפאת ה-IVF וגם את מרפאת ההפלות החוזרות הייחודית להדסה.
3 צפייה בגלריה
בדיקה גניקולוגית
בדיקה גניקולוגית
בדיקה גניקולוגית
(צילום המחשה: shutterstock)
"הרבה פעמים יש בהפלות חוזרות דברים שאנחנו יכולים לפתור במרפאה, חוץ מהאבחנה והטיפול בנשים שיש להן הפלות חוזרות. אחד הדברים החדשים שהכנסנו הוא שאם יש הפלה חדשה אני נכנסת עם המכשור לפני ההפלה ומחפשת האם יש בעיה בתוך חלל הרחם, אני מסתכלת על העובר עצמו ומחפשת בעיה מבנית ויכולה לקחת גם דגימה גנטית ישירות מהעובר. אנחנו מקבלים דגימות טובות ופעמים רבות יכולים לספק הסבר למטופלת".
שירות לציבור. בחסות חברת מרק (Merck).
פורסם לראשונה: 12:37, 31.05.21