לאורך השנים ירושלים היוותה מוקד מרכזי בכל מה שקשור להדרת נשים במרחב הציבורי — מאוטובוסים, דרך אירועים עירוניים ועד למדרכות נפרדות בשכונות החרדיות. התפילה שנערכה בערב יום כיפור בכיכר דיזינגוף בתל אביב וגרמה למהומה, הציתה מחדש את הקונפליקט, בו בג״צ כבר הכריע וקבע באופן חד משמעי שהפרדה מגדרית במרחב הציבורי אינה חוקית במדינת ישראל.
3 צפייה בגלריה
בחירות 2023: בעד או נגד הפרדה
בחירות 2023: בעד או נגד הפרדה
בחירות 2023: בעד או נגד הפרדה
(צילום: מוטי קמחי)

אז מה חושבים על הנושא ראשי הסיעות המתמודדות למועצת עיריית ירושלים בבחירות שיערכו בסוף החודש הבא? פנינו לכל אחד מ-12 ראשי הסיעות ושאלנו שאלה פשוטה: האם סיעתך תומכת בקיום אירועים בהפרדה בין בגברים לנשים במרחב הציבורי? התשובות לפניכם לפי סדר הגעתן. מסיעת ש״ס לא נמסרה תגובה.

המפד״ל: בעד הפרדה

סגנית ראש העיר ויו"ר המפד"ל-הציונות הדתית בירושלים חגית משה: "פסיקת בג״ץ שאסרה על תפילות כיפור בהפרדה בכיכר דיזינגוף מכאיבה במיוחד לאור העובדה כי גם במרחב הציבורי, אפילו בתל אביב, יש מאז ומעולם הפרדה, בין אם זה במלתחות בחוף, או אפילו חוף ים נפרד. באופן טבעי קיימת הפרדה מגדרית גם בספורט, במחלקות בתי החולים. או קבוצות תמיכה לנשים בלבד. אינני רואה בבידול מסוג זה הדרה פסולה. עם זאת, וודאי שאתנגד לאירוע תפילה שנשים מנועות מלהשתתף בו, אך כל עוד נשמרת זכותן, גם אם בנפרד ולפי מסורת ישראל, ודאי שאין למנוע תפילה עם מחיצה גם בכיכר העיר, בתל אביב כמו בירושלים״.
בחירות 2023: בעד ונגד


קודם ירושלים: נגד הפרדה

אלון לוי, יו״ר הסיעה: ״אירועי יום כיפור שהתרחשו בתל אביב היו אירועים מצערים. תפילה זה דבר מחבר ולא דבר מפריד, במיוחד בעיצומו של היום הקדוש ביותר לעם היהודי. ירושלים ידעה לאורך השנים להכיל את מגוון הזרמים והדעות, ואנו סבורים ומקווים שאירועים אלו לא יגיעו לעיר הבירה. יועמ״ש הממשלה קבע כללים ברורים בנוגע להפרדה במרחב הציבורי והורה על המותר והאסור. סיעת ׳קודם ירושלים׳ תפעל על פי דין ועל פי הוראות יועמ״ש הממשלה והעירייה״.

אגודת ישראל: בעד הפרדה

ראש רשימת אגודת ישראל בירושלים, צחי ברים: "בוודאי. ירושלים היא עיר מגוונת, וככזו עליה לאפשר לכל הציבורים בעיר את האפשרות לקיים אירועים בהתאם לאורח חייהם. במקרה של אירוע, המיועד לנשים וגברים המעוניינים בהפרדה, חובתנו כעירייה לאפשר דבר כזה. לשוליים קיצוניים בעיר שאולי חושבים לייבא לבירה מראות שנצפו בתל אביב, אני רוצה לאכזב ולספר שלא תצליחו, הירושלמים לא ייתנו לשנאה לחדור ולפלג ביננו".

ירושלים אחת: תשובה שאינה חד משמעית

מהסיעה שבראשותה עומד ראש עיריית ירושלים משה ליאון נמסר: ״ירושלים אחת מאמינה כי חשוב לפעול בהתאם לסטטוס קוו הקיים תוך כיבוד הוראות החוק והפסיקה וכי יש לדון בכל עניין ועניין לגופו״.

3 צפייה בגלריה
לוי, חביליו וענתבי. מתנגדים
לוי, חביליו וענתבי. מתנגדים
לוי, חביליו וענתבי. מתנגדים
(צילום: שרון גבאי, ישראל כהן, Ovstudio)

מאוחדים: בעד הפרדה

יו"ר סיעת 'מאוחדים' וסגן ראש העיר, אריה קינג: "אנו דוגלים במתן חופש דת, פולחן וביטוי לכל החפץ בכך ובדרך המוסכמת על ציבור המשתתפים יחד. אי אפשר מחד לדרוש חופש ביטוי ודת לכולם ומנגד לבטל את רצונם של ציבור שלם החפץ בתפילה או אירוע בהפרדה. מדינת ישראל מראשיתה, עוד במגילת העצמאות, קמה על העקרון הבסיסי והחשוב שיש לאפשר חופש ביטוי וחופש דת רחבים לכלל אזרחיה וכך אני מאמין גם כן. אין כל פגיעה באיש או אישה אם הפרדה באירוע ציבורי כזה או אחר נעשית בהסכמה וברצון, אך הפרעה וביטול האירוע ע"י אחרים שלא מוכנים לכבד את אמונתם ודתם של המשתתפים היא פגיעה קשה בהם, בחירותם הפרטית ובדמוקרטיה הישראלית. כל פסיקה והתייחסות בררנית המאפשרת לאוכלוסייה אחת אירועים בהפרדה בהתאם לאמונתם ולשנייה לא היא פסולה ומגונה".

הליכוד: נגד הפרדה

יו״ר סיעת הליכוד יעל ענתבי: ״מאז ומעולם תמכה סיעת הליכוד במתן זכויות לכל הגוונים של הציבור בישראל. אתנגד בכל תוקף לכל נסיון להדרת נשים או גברים, אולם נעשה הכל כדי לאפשר לציבור המבקש להתפלל בהפרדה ע״פ ההלכה לממש את זכותו. אני קוראת לכל אוהבי ירושלים לכבד איש את רעהו ולנהוג בכבוד כפי שאנו יודעים ועושים מזה 75 שנים ויותר״.

3 צפייה בגלריה
ליאון, בן יוסף ושוורץ. מתנדנדים
ליאון, בן יוסף ושוורץ. מתנדנדים
ליאון, בן יוסף ושוורץ. מתנדנדים
(צילום: ראובן קפוצ׳ינסקי, שרון גבאי, יח״צ)

התעוררות: תשובה שאינה חד משמעית

מסיעת התעוררות שבראשה עומד אדיר שוורץ נמסר: ״מאז הקמתה, תנועת התעוררות מובילה את המאבק הליברלי בירושלים. התעוררות הובילה ב15 השנים האחרונות התנגדות אקטיבית וחד משמעית לכל פעולת הדרה של נשים מהמרחב הציבורי בעיר. על פי פסיקת בג״צ, באירועים ציבוריים, הפרדה מגדרית מוגדרת הדרה, ולכן אנחנו מתנגדים לה בתוקף ופועלים בכל האמצעים כדי למנוע אותם. עם זאת, במרקם החיים העדין והמורכב בירושלים, ישנם מגזרים ואירועים המתקיימים בהפרדה מסוימת מתוקף חופש הבחירה ורצונן האישי של המשתתפות. חשוב לכבד גם אירועים מסוג זה באופן סובלני ומכיל, כדי שתקריות כפי שנראו בתפילת כיפור בכיכר דיזינגוף, לא יראו בירושלים".

האיחוד הירושלמי: נגד הפרדה

מסיעת האיחוד הירושלמי שבראשנה עומד סגן ראש העירייה יוסי חביליו נמסר: ״האיחוד הירושלמי" שמאחד את חביליו, יש עתיד, מרצ, העבודה וחוזה חדש- מתנגד בכל תוקף להפרדה במרחב הציבורי שנעשית בניגוד לחוק. חברת הרשימה לורה ורטון עתרה בנושא הפרדה במרחב הציבורי בירושלים לבג״צ שאסר עליה. יתר חברי וחברות הרשימה פועלים באופן שוטף למניעת אירועים מסוג זה ברחובות העיר ובתחבורה הציבורית. הרשימה היא שיוויונית ומחויבת למנוע הפרדה. אובססיית ההפרדה המשיחית היא אלמנט חדש ביהדות ואם לא נשים לה גבול היא רק תלך ותקצין. הגיע הזמן להחזיר את ירושלים לישראלים, ולהחליף את משה ליאון ושותפיו שמגלים סובלנות כלפי הדרת נשים והפרדה במרחבים הציבוריים והופכים את ירושלים למשיחית״.
עוד בחדשות:

ירושלים תצליח: תשובה שאינה חד משמעית

יהודה בן יוסף, יו״ר הסיעה מסר: ״אני מאמין בכל ליבי בעיקרון השיוויון המגדרי וקידמתי בעקביות את שילובן של הנשים בכל תחומי החברה. בתקופת כהונתי כיו״ר המינהל הקהילתי בארמון הנציב עשיתי מאמץ מודע שההנהלה לא רק תכלול נשים, אלא שהם יעלו במספרן על הגברים ויהוו חלק בולט בתהליך קבלת ההחלטות. בענייני תפילה ודת אני סבור שצריך לשמור על הסטטוס קוו, להגיע להסכמות תוך כבוד הדדי ולא לפגוע באמונתו של האחר״.

דגל התורה: בעד הפרדה

אליעזר ראוכברגר, יו״ר הסיעה מסר: ״כן״
פורסם לראשונה: 14:57, 28.09.23