ההכנות לאירועי חגי תשרי בעיצומן: ירושלים, בירת הסליחות של ישראל, מושא העלייה לרגל, גדושה באירועים, חגיגות והפעלות, ובעיריית ירושלים הכינו לקהל המבקרים בעיר חודש שלם מגוון עם עשרות אירועים, פסטיבלים, חגיגות וצעדה שנתית בין-לאומית אחת בחוה"מ סוכות.
10 צפייה בגלריה
צעדת ירושלים
צעדת ירושלים
צעדת ירושלים
(צילום: ליאור דסקל)

להלן פירוט האירועים:


שוק ארבעת המינים – כיכר וולרו בשוק מחנה יהודה
26-29.9 - לכבוד חג הסוכות ומיד לאחר יום הכיפורים, עיריית ירושלים מזמינה את כלל תושבי העיר ומבקריה לשוק ארבעת המינים הגדול בישראל, שיפתח לראשונה בכיכר וולרו המחודשת סמוך לשוק מחנה יהודה. בשוק הססגוני והייחודי לירושלים יפעלו השנה, שזו השנה ה-25 לפועלו כ-40 דוכני מכירה של מיטב התוצרת של ארבעת המינים - אתרוג, לולב, הדס וערבה – ביחידים, בסט, על פי זנים שונים ובהתאם לעדות ישראל ולמנהגים השונים של כל עדה ועדה, במיטב הכשרויות.
השוק יפעל בימים שלישי עד חמישי בין השעות 08:00-23:00 וביום שישי משעה 08:00 ועד שעתיים לפני כניסת השבת.
הסוכה הגדולה בעולם בכיכר ספרא
בין התאריכים 30.9-6.10, חוה"מ סוכות - עיריית ירושלים מזמינה את כלל תושבי העיר ומבקריה לבוא ולחגוג את אווירת חג הסוכות בסוכת ירושלים בכיכר ספרא. כמיטב המסורת, עיריית ירושלים מקימה גם השנה את הסוכה הגדולה בעולם בכיכר ספרא, ומזמינה את תושבי העיר ומבקריה להגיע וליהנות משלל הופעות ואירועים המתקיימים בה. במהלך חול המועד יתקיימו ללא תשלום עשרות הופעות ופעילויות לכל המשפחה.

10 צפייה בגלריה
סוכת ראש העיר בכיכר ספרא
סוכת ראש העיר בכיכר ספרא
סוכת ראש העיר בכיכר ספרא
(צילום: חיים טויטו)

אירועים מרכזיים בסוכת ראש העיר: הפעלות והצגות לילדים: הפעלות מציאות מדומה, סדנת בלונים, חידון ירושלמי, מיכל הקטנה, תיאטרון אורנה פורת, מופע של אביטל אדרי, הופעות של הרכבים ירושלמים ומופע של פרחי ירושלים. כמו כן יתקיימו הופעות ואירועים נוספים לכל המשפחה: קבלת הפנים המסורתית של ראש העיר, הופעות של: אנדרדוס, רביב כנר, שולי רנד, חיים ישראל ועוד.

10 צפייה בגלריה
סוכת ראש העיר בכיכר ספרא
סוכת ראש העיר בכיכר ספרא
סוכת ראש העיר בכיכר ספרא
(צילום: חיים טויטו)

חגיגות הסהרנה

חגיגות הסהרנה חוזרות לגן סאקר! חגיגות הסהרנה יתקיימו גם השנה, בחוה"מ סוכות בגן סאקר, ויתנו ביטוי לשורשים התרבותיים והאתניים של בני העדה הכורדית, לטיפוח ולשימור מנהגי העדה והמסורת. בתכנית: מופעי מיטב האמנים הכורדים, לבושים בבגדים אותנטיים, להקות מחול, סדנאות ברוח העדה, דוכנים, תערוכת המורשת הכורדית לדורותיה, תהלוכת ספר תורה בתפילה מיוחדת ועוד. הכניסה חופשית.

10 צפייה בגלריה
חגיגות הסהרנה בירושלים
חגיגות הסהרנה בירושלים
חגיגות הסהרנה בירושלים
(צילום ארכיון: עמית שאבי)

צעדת ירושלים ה-68

צעדת ירושלים ה-68 תתקיים ביום רביעי, 4.10.23 חוה"מ סוכות בחגיגה לכל המשפחה.
צעדת ירושלים המסורתית היא אחד מאירועי השיא הגדולים ביותר בישראל במהלך חול המועד סוכות, עם עשרות אלפי משתתפים מהארץ ומחו"ל הבאים לצעוד בנופיה המיוחדים ובאתריה של העיר. מדובר באירוע ססגוני ומרהיב שהפך למסורת של עשרות בשנים ולחלק בלתי נפרד מהעיר ירושלים. בצעדה לוקחים חלק עשרות אלפי צועדים מהארץ ומעשרות מדינות מכל רחבי העולם, המגיעים לירושלים במיוחד לצעדה ולחגיגות. גם השנה, הצעדה מחולקת לשלושה מוקדים מרכזיים:

10 צפייה בגלריה
צעדת ירושלים
צעדת ירושלים
צעדת ירושלים
(צילום: ליאור דסקל)

10 צפייה בגלריה
צעדת ירושלים
צעדת ירושלים
צעדת ירושלים
(צילום: ליאור דסקל)

מסלולי הבוקר:
מסלול א' – צפי משתתפים כ- 1,500 איש, למטיבי לכת כ- 10 ק"מ (זינוק בשעות 07:00-09:00)
זינוק מצפה רותם (שכונת גילה) – חרבת ארזה – נחל כוס – פארק נחל רפאים – פארק המסילה – פארק אלמליח – עמק הצבאים – ניות – עמק המצלבה – גן סאקר.
מסלול ב' – צפי משתתפים כ- 2,000 איש, דרגת קושי בנונית כ- 8 ק"מ (זינוק בשעות 07:30-09:30)
זינוק מפארק נחל רפאים וחבירה לצועדי מסלול א'.
מסלול ג' – צפי משתתפים כ- 8,000 איש, דרגת קושי קלה/משפחתית כ- 5 ק"מ (זינוק בשעות 08:00-10:00)
זינוק מכיכר ספרא – שער יפו – שער ציון – גן הבונים - ימין משה – בית הנשיא – רחביה - עמק המצלבה – גן סאקר.
הפנינג בגן סאקר: בין השעות 10:00 - 16:00 יערך ההפנינג החגיגי בגן סאקר - ההפנינג יכלול הופעות, הרכבים מוזיקליים ואמנים שילדים אוהבים. כמו כן מתחם ילדים מפנק עם מופעי מחול, פארק מתנפחים, מופעי קרקס, מעגל מתופפים, מופעי ילדים, מופע קסמים, להקת מיומנה, להקות מחול וזמר, מופעי התעמלות ואקרובטיקה ועוד. המופע המרכזי: הזמר והיוצר דודו אהרון.
המצעד החגיגי: במצעד ישתתפו אלפי צועדים מהארץ ומהעולם ביניהם קבוצות ייצוגיות, תזמורות צעידה, חיילי צה"ל, אומני רחוב ולהקות מחול ועוד, שיגיעו לשמוח ולשמח בפעם ה-68 את תושבי הבירה ומבקריה. המצעד החגיגי יוזנק בשעה 15:00 מרח' בצלאל, ויצעד לאורך הרחובות הלל, בן סירא, המלך דוד ויסתיים במתחם התחנה הראשונה. בנוסף, תוצב בימת כבוד ברח' המלך דוד אליה יוזמנו ראש העיר, חברי מועצת העיר ומכובדים נוספים. סיום המצעד לקראת השעה 17:30.

ברכת הכהנים

השנה ייערכו שני מעמדי 'ברכת הכהנים' המסורתית בכותל המערבי בהשתתפות הרבנים הראשיים לישראל ורבבות אנשים. בימים אלו תגביר המשטרה את פעילותה סביב העיר העתיקה וסמטאותיה.

10 צפייה בגלריה
ברכת הכהנים המסורתית
ברכת הכהנים המסורתית
ברכת הכהנים המסורתית
(צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי)

לאור הרצון והביקוש הרב של הציבור הרחב שמעוניין לבוא ולהשתתף במעמד המסורתי, הקרן למורשת הכותל תקיים השנה את ברכת הכהנים המסורתית בשני מעמדים, כאשר המעמד הראשון יתקיים ביום שני (יום ב' של חול המועד), י"ז תשרי תשפ"ד, 02/10/23, והמעמד השני יתקיים ביום רביעי (יום רביעי של חול המועד), י"ט תשרי תשפ"ד, 04/10/23.

3-5.10 פסטיבל נינג'ה אשליות ברחבת הדקלים בשער שכם

מתחם נינג'ה ענק במספר דרגות קושי, ולצידו מתחם פעילות (ללא תשלום) לכל המשפחה - הצגות מהאגדות, סדנאות יצירה ועמדות צילום סלפי עם תפאורות אשליות
איפה ומתי: בין השער החדש לרחבת הדקלים, גן הפנינים בירושלים, בחוה״מ סוכות י"ז- כ׳ תשרי התשפ״ד, 3-5 באוקטובר בשעות 16:00-20:00. גילאים: מגיל 5 ומעלה

פס-תרבות במרכז העיר

במהלך חול המועד סוכות בתאריכים 1-5.10 תהפוך מרכז העיר לחגיגה לכל המשפחה - במרחב הציבורי במרכז העיר יופיעו שחקנים בלבוש ססגוני, מיוחד, נגנים, פסלים חיים, תאטרון בובות, אמני קרקס, תזמורות, להקות מחול ועוד. האירועים יתקיימו בכיכר ציון, ברח' סלומון, בכיכר החתולות ולאורך מדרחוב בן יהודה בימי חול המועד בין השעות 16:00-19:00.
ספטמבר: כל יום חמישי בין השעות 16:00-19:00 + כל יום שישי (למעט 15/9) בין השעות 11:00-14:00
אוקטובר: חול המועד סוכות: ימים א-ה 1-5.10.23 בין השעות 16:00-19:00

גן הבוטני

לאור ההצלחה של הקיץ הוחלט להמשיך את הבוטניפלצת גם בחוה"מ סוכות (1-6.10.23) במהלכו מוזמנים ההורים והילדים עם כל המשפחה להצטרף למסע להכרת הבוטניפלצות הייחודיות בגן הבוטני האוניברסיטאי בירושלים ולהנות משלל פעילויות וסדנאות ייחודיות. בגן תוקם סוכה לרשות המבקרים בה יתקיימו סדנאות לילדים ולהורים.

10 צפייה בגלריה
בוטניפלצת בלילה
בוטניפלצת בלילה
בוטניפלצת בלילה
(צילום: תום עמית)

המסע להכרת הבוטניפלצות, 25 מפלצות ענקיות וצבעוניות, מתחיל עם זחליה הזחל, אוהב ההרפתקאות, שיחד איתו יוכלו הילדים לחקור את היצורים המסתוריים שהשתלטו על הגן וללמוד על הטבע ועל ערכי קיימות דרך פעילויות, משימות והפעלות משפחתיות משעשעות אותן יצטרכו לבצע לאורך המסלול בו יפגשו גם את סינדרלוטוס יפהפיית האגם, קרוקודשא המשונה, פיקאקטוס המדהימה, בלוטי הסנאי, פלורנס הפורחת, שומר היער ושומר הצמרות, דרך אגבה, טרופי טרוף, שממישה המנסה להעלים את גופה ועוד ועוד.

ברחבי הגן 17 תחנות של הפעלות ומשימות כמו הכנת קומפוסט, צילומי סלפי עם המפלצות, משחקים, הסוואה ועוד במסלול מיוחד המשתרע על פני כ 1.2 קילומטר ובו -25 מפלצות ענק בגובה של 3-16 מטרים, מעוצבות בעיצוב עכשווי עם תאורה וסאונד ייחודים המוסיפים אפקטים מרהיבים במיוחד בשעות הערב, אותם יצר אמן התאורה גיל טייכמן. ליד כל מפלצת הוצב דף מספר המפלצמחים המקורי ובו סיפורה של הדמות בחרוזים, ההקשר הבוטני ומשימה שיוכלו הילדים לחקור וללמוד על המפלצת. המשימות כוללות בין היתר הכנת קומפוסט, צילומי סלפי עם המפלצות הצבעוניות, משחק מחבואים והסוואה עוד.

אמנות וקיימות בשכונות העיר

לצד האירועים המרכזיים יתקיימו ברחבי העיר ושכונותיה, מגוון פסטיבלי אמנות כמו פסטיבל מנופים לאמנות עכשווית, פסטיבל הימא לקרמיקה, פסטיבלי מחול, פסטיבל חכמת רחוב בגוננים ועוד. כמו כן יתקיים פסטיבל קיימות "ירוק בפנים ובחוץ" (3-5.10) - פסטיבל ייחודי וראשוני מסוגו במהלכו מוזמן הקהל לבקר באתרי טבע, גינות קהילתיות, ובמקומות המקדמים קיימות קהילתית בשכונות וברחבי העיר. פרטים נוספים באתר העירייה.

פסטיבל טועמים עולם

03-05.10.23 פסטיבל טועמים עולם בגן מיטשל וחוצות היוצר, בין השעות 17:00-23:00
פסטיבל קולינרי, תרבותי, מרהיב וססגוני. תפאורות ענק יאפיינו את מתחמי האירוע כמדינות העולם, צוות שחקנים מיומן, תלבושות אותנטיות ומוזיקאים במוזיקה עממית של אותם המדינות. פרטים נוספים באתר העירייה.

לחגוג עם נשיא המדינה בסוכה

נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל, יפתחו את שערי בית הנשיא ביום שלישי, י"ח בתשרי, 3 באוקטובר, בין השעות 09:30-16:00, וכמיטב המסורת יארחו את אזרחיות ואזרחי ישראל בסוכת בית הנשיא.
השנה, יתקיים האירוע בסימן "ספורט - המשחק של כולנו", בשיתוף משרד התרבות והספורט, כסמל לגאווה בספורט הישראלי ומתוך הבנה עמוקה כי הספורט מחולל צמיחה רבת עוצמה בחברה הישראלית, ואף מקדם תהליכים ערכיים-חברתיים, אשר משפיעים על החברה כולה.

10 צפייה בגלריה
לחגוג עם נשיא המדינה בסוכה
לחגוג עם נשיא המדינה בסוכה
לחגוג עם נשיא המדינה בסוכה
(צילום: יגאל סלבין)

סוכתו המסורתית של הנשיא תקושט בעיצובים מקוריים המבטאים את ערכי הספורט בענפיו השונים, ובמהלך היום ייצאו נשיא המדינה ורעייתו לברך את אורחיהם בברכת חג שמח ושנה טובה.
לאורך היום ישתתפו המבקרות והמבקרים בפעילויות שידגישו את 'כללי המשחק הקבוצתי' ויבטאו את ערכי הסובלנות, שמירת הגבולות בספורט, שוויון הזדמנויות, הגינות ושילוביות של אוכלוסיות מגוונות בספורט.
בין הפעילויות במתחם, ייהנו המבקרים מהצגה המדמה מפגש היסטורי מיוחד בין יצחק נבון, נשיאה החמישי של מדינת ישראל ושר התרבות, לבין חיים הרצוג, נשיאה השישי של מדינת ישראל ואף אלוף באגרוף, בו משוחחים השניים אודות חזונם באשר לעתיד הספורט הישראלי. כמו כן, ייחשפו המבקרים לענפי הספורט השונים, ויוכלו להתנסות במגוון פעילויות, כך למשל יוכלו להתחרות במסלול נינג'ה ייחודי אשר יוקם בגינת בית הנשיא.
בנוסף, המבקרים ייהנו ממופע אינטראקטיבי, המציג מחלוקת ספורטיבית בדרכי שלום, בין אוהדים במגרש הכדורגל. עוד באירוע, תחנות המסבירות על אמנת הספורט לספורט הוגן וידידותי, על קידום מעמד האישה בספורט ועל ייצוג בספורט פראלימפי.

די סיטי

DCITY יארח במהלך חול המועד סוכות את יריד הרהיטים הגדול ביותר שהתקיים בישראל. המחירים שיוצגו השנה ביריד יגיעו עד להנחות של 80%. השנה ישתתפו ביריד גם עשרות דוכנים של אקססוריז, מתחם ילדים ענק, דוכני מזון והפנינג לכל המשפחה. באופן חד פעמי וכחלק מהאטרקטיביות של היריד, חלק ניכר מהמוצרים שיוצעו בתערוכה, יימכרו במחירי עלות. בנוסף, ייפתח ב-DCITY אאוטלט ענק שישתרע על כ-5,000 מ"ר במתחם שלם וקח. על מנת לשמור על הסדר ולהימנע מפקקים בדרך לתערוכה, נערכת משטרת ישראל לפתיחת חניונים נוספים באזור. בנוסף, תתוגבר התחבורה הציבורית באמצעות שאטלים שיצאו כל 15 דקות מבניני אומה לירושלים ליריד.
מתחם DCITY, דרך ימית 10, מעלה-אדומים | התערוכה תתקיים בחול המועד סוכות בין התאריכים 1-5 באוקטובר בין השעות 22:00 - 09:00
פארק השעשועים Magic Kass

Magic Kass, פארק השעשועים המקורה הגדול בישראל, ישיק בסוכות מבוך מראות באורך של כ-100 מ', המכיל 18 פיתולים. המבוך מורכב ממספר דרכים רצופות ובתוכן עשרות השתקפויות, בהן יצטרכו העוברים להחליט היכן אפשר להתקדם והיכן לא כדאי ולראשונה תשולב טכנולגייה שטרם נראה בעולם בשילוב השתקפויות של דמויות ותאורה ייחודית.
מבוך המראות מצטרף ל- "Magic Ghost" – מבוך אימה חדשני וייחודי כמותו לא נראה בישראל מעולם שנפתח בפארק באוגוסט האחרון. המבוך שאורכו 120 מטר מכיל בתוכו אביזרים ואלמנטים מעוררי אימה ופחד, הוא כולל למעלה מ- 12 פיתולים שונים, כאשר בכל פנייה מסתתרת הפתעה חדשה ומאיימת במיוחד ובתוך חודש עברו למעלה מ 30 אלף מבקרים באטרקציה זו.

פסטיבל דרך בית לחם

1.10.23 פסטיבל דרך בית לחם – "מחדשים ושרים" - יום ראשון, בין השעות 17:00-22:00
פסטיבל קירוב לבבות וחגיגת הרבגוניות הקיימת בשכונה ובאה לידי ביטוי במוסיקה, מיצגים, דוכנים, סדנאות אמנות, אוכל ודוכנים. בפסוטיבל יקחו חלק אמנים ואמניות, שחקנים ויוצרים שיביאו עימם קסם לרחוב עם מוסיקה ביידיש, טברנה יוונית, מסיבה ים תיכונית עם נגיעות מהבלקן וגם מתימן. הכניסה חופשית!

פסטיבל עין כרם

חגיגת מוסיקה ואמנות, דוכנים, יין וטעימות בעמק. אירועים וחגיגת כפר סביב סוכה קהילתית, בתים פתוחים, ביקורים בפינות חמד וסיורים. מתחם ילדים ומופעי ליצנות, קרקס וקסמים. הכניסה חופשית | 4-6.10.23 פסטיבל עין כרם ביובלים חוה"מ סוכות.

פסטיבל קיימות

פסטיבל קיימות "ירוק בפנים ובחוץ" (3-5.10) - פסטיבל ייחודי וראשוני מסוגו במהלכו מוזמן הקהל לבקר באתרי טבע, גינות קהילתיות, ובמקומות המקדמים קיימות קהילתית בשכונות וברחבי העיר.

הופעות בבית העם

מופעים והצגות לכל המשפחה בהיכלות התרבות בית העם ופסגת זאב. עיריית ירושלים מזמינה את כלל ילדי העיר במהלך חול המועד סוכות להצגת הילדים 'טרופותי' בהיכל התרבות בבית העם (2.10), חובבי הז'אנר יוכלו להנות ממופע מחווה ללהקות אבבה וקווין שיבצעו חברי להקת קרניבנד (5.9), איציק קלה בהיכל תרבות פסגת זאב (06.09), מופע של מדד חדד בבית העם (07.09), אלי יצפאן במופע חדש – היכל התרבות בית העם (18.10), מופע סטנד אפ עם מני עוזרי בהיכל התרבות פסגת זאב ועוד.

פסטיבל צלילי סתיו באבו גוש

פסטיבל צלילי סתיו באבו גוש, מבית היוצר של מפעל המוזיקה צימבליסטה חוזר אלינו זו הפעם השנייה בחג סוכות הקרוב (1-3 באוקטובר) במסגרת הפסטיבל יתקיימו 8 קונצרטים באוויר הפתוח, מתחת לכיפת השמים במתחם כנסיית נוטרדאם ומול נוף עוצר הנשימה של הרי ירושלים. המופעים השונים משלבים מוזיקה קלאסית מערבית, קלאסית ערבית, מוזיקה ווקאלית, ג'אז ועוד - בהשתתפות מוזיקאים מובילים ובאווירה של רב תרבותיות. המייסד והמנהל המוזיקלי של הפסטיבל הוא המנצח ואמן כלי ההקשה - חן צימבליסטה.

מוזיאון המדע

מה בתוכנית: בתערוכה, "תחושת בטן" מוזמנים המבקרים מכל הגילים, לצאת למסע חוויתי ומרתק בתוך מערכת העיכול עם עשרות מוצגים אינטראקטיביים, סרטי וידאו, פנלים גרפיים ועוד. במסגרת התערוכה יתקיימו במוזיאון הדגמות חווייתיות, סדנאות סיורים ומופעים ביניהם: " מדע במטבח" מופע מבית היוצר של ד"ר מולקולה. כיצד הופכים את המטבח למעבדה ואת המעבדה למטבח? בעזרת חומרים שיש לכולנו בבית.

10 צפייה בגלריה
מוזיאון המדע בירושלים
מוזיאון המדע בירושלים
מוזיאון המדע בירושלים
(צילום: עמית שאבי)

מרכז מורשת בגין

מרכז מורשת בגין בירושלים מזמין את הקהל הרחב ליהנות ממגוון פעילויות בחול המועד סוכות, תוכלו להשתתף בפיצוח תעלומה, סיור מודרך בשילוב שחקנים, להשתתף במסע היסטורי חווייתי ומוזיקלי המספר על מגוון קהילות שהפכו לעם אחד, וכן גם סיור תיאטרלי החוזר לרחובות ירושלים בשלל סיפורים.

מוזיאון ארצות המקרא

המוזיאון בירושלים מזמין אתכם למגוון של פעילויות - בין היתר: "איך שגלגל מסתובב" סיור פעיל וחווייתי על כוחו של הגלגל ותנועת הסיבוב, בסיור חווייתי פעיל בגלריות המוזיאון, המשתתפים יראו איך ייצרו כלים ואיך עיטרו אותם באמצעות תנועת הסיבוב...איך שליטים, מלכים וסופרים השאירו חותם, ואפילו יגלו איך לכדו שדים והכל בכוח הסיבוב, במסגרת פרויקט "שבת ישראלית" הכניסה בימי שישי ושבת חופשית.

עוד פסטיבלים ואירועים


הקפות בשכונות

7.10.23 – מוצ"ש - הקפות שניות ברחבי השכונות ובישיבות מרכזיות יתקיימו הקפות שניות בעשרות מוקדים בכל רחבי העיר. פרטים באתר העירייה.

1-2,4-5.10 סוכות ומנגינות במגדל דוד מוזיאון ירושלים
סיורים ופעילויות למשפחות בחול המועד סוכות בין השעות 11:00-17:00 | הכניסה לילדים ללא תשלום.
בחול המועד סוכות יתקיימו מגוון תחנות וסיורים: נגינה בכלי נגינה ממוחזרים, תיאטרון סיפור, תחנות יצירה, תחפושות, סיורים מודרכים במוזיאון ועוד. ויש גם סוכה כמובן!
מעיריית ירושלים נמסר: "בירת ישראל חוגגת את מועדי תשרי ובגדול! עיריית ירושלים מזמינה את כלל תושבי העיר ומבקריה לעלות לרגל ולהנות מעשרות האירועים, המופעים, התפילות וחגיגות תחילת השנה העברית בירושלים".
פורסם לראשונה: 14:48, 22.08.23