בחירות 2023 בירושלים: הבחירות המוניציפליות לראשות עיריית ירושלים ומועצת העיר יתקיימו ממש בעוד פחות משלושה חודשים ביום שלישי ה-31 באוקטובר. ריכזנו עבורכם את רשימת הסיעות, המועמדים וגם מה יעשו כדי לשפר את החיים בעיר הבירה?
8 צפייה בגלריה
בחירות מקומיות ירושלים -2018
בחירות מקומיות ירושלים -2018
בחירות מקומיות ירושלים בשנת 2018
(צילום: יואב דודקביץ')
מערכת הבחירות האחרונה (2018) היתה סוערת במיוחד עם מספר שיא של 9 מועמדים לתפקיד ראש העיר ואפילו סיבוב בחירות שני. אך הפעם, נכון לכתיבת שורות אלו ישנו רק מועמד אחד לראשות העירייה - משה ליאון. אלו הסיעות המתמודדות למועצת העיר:

'מצילים את ירושלים'


מי עומד בראשה? עו''ד יוסי חביליו, סגן ראש עיריית ירושלים, מחזיק תיק החניה ויו''ר המינהלת להעברת משרדי ממשלה אל עיר הבירה. יוסי, יליד 1959, נשוי לליאורה, אב ל-3, ומתגורר ברמת שרת.
חביליו טוען להישגים בתחומים הבאים: בין ההישגים הבולטים ניתן למצוא את פתיחת פאב 'המפלצת' אותו ניסתה העירייה לסגור עקב פעילותו בשבת; כתיבת חוות הדעת המשפטית שאפשרה למצעד הגאווה לצעוד בעיר; הקצאת 130 מיליון ש"ח לדיור ציבורי בירושלים; הובלת הליכים המשפטיים נגד הבנייה ברכס לבן; הצלת בית טיילור ועמק היובל – והפיכתם לפארק רובעי במקום שכונת מגדלים, ניצחון בתביעה להפעלת הבריכה בהר-חומה גם בשבתות, עריכת חתונות גאות בבניין העירייה, הקמת המחלקה לעסקים חברתיים וקואופרטיביים בעירייה, ועוד. עד היבחרו לעירייה ב-2018, ניהל חביליו משרד עו"ד פרטי, עמד בראש עמותת צחו"ר שהתמחתה בעתירות מוצלחות כנגד עיריית ירושלים בנושאי שוויון, צדק חברתי ומינהל תקין, וכיהן במשך עשור כיועמ''ש של עיריית ירושלים, תפקיד שבעקבותיו הוענק לו ב-2010 אות אביר איכות השלטון.

8 צפייה בגלריה
יוסי חביליו
יוסי חביליו
יוסי חביליו. 'מצילים את ירושלים'
(צילום: יואב דודקביץ')

מה המצע שלך? "גיבוש הציבור הליברלי לרשימה מאוחדת ולהחזיר את הרוב הציוני למועצת העיר - בכדי לעצור את מכירת החיסול של בירת ישראל לידיי עסקנים קיצוניים וחרדיים, לשמור על ירושלים פלורליסטית, להגן על צביון השכונות ועל המוסדות הממלכתיים השונים, ולהבטיח בעיר מגוון תעסוקתי ואיכות חיים שייטיבו עם הציבור המתפרנס והמתון – וישאירו אותו בירושלים.
מה אתה מתכוון לעשות על מנת לשפר את העיר? כ-30% מהארנונה שמשלמים הירושלמים – צריכים לחזור אל השכונה דרך המינהלים הקהילתיים. הגיע הזמן להגביר את העצמאות של השכונות הירושלמיות הליברליות, ולהבטיח בהן חופש ואיכות חיים לטווח הרחוק. המשפחות העובדות לא יכולות להמשיך ולממן את מי שמתוך בחירה – לא משתתפים בשוק העבודה.
בנוסף, חייבים להפסיק את המירוץ אל עבר התושב ה-2 מיליון, ועד לאישורה של תכנית מתאר עירונית - לעצור עם הצונאמי של בניית גורדי שחקים ברחבי ירושלים. צריך לתעדף בנייה התחדשות עירונית, אבל באופן מתון ומדוד שישמור על נכסיה של ירושלים: בלי בנייה על שטחים ירוקים או בצמוד לאתרי דת ומורשת, בלי להחריב את קו הרקיע ההיסטורי במקומות בעלי רגישות נופית, ובלי להקריס את תשתיות התחבורה ומבני הציבור בשכונות השונות.

ירושלים דמוקרטית


מי עומד בראשה? ד"ר לורה ורטון
ורטון טוענת להישגים בתחומים הבאים: הגנה על העיר ומוסדותיה מכוחות אנטי דמוקרטיים והקמת מוקדים שיבצרו את הפלורליזם והליברלים בעיר: הקמת בית לחיילים בודדים, קריאת רחובות על שם נשים, תמיכה תקציבית בבית הפתוח ובקהילה הגאה, הקמת מוסדות לציבור הפלורליסטי, מאבק להקצאת נכסים בעירייה לציבור הפלורליסטי וחלוקה צודקת של כלל משאבי העירייה, שריון נשים במינהלים הקהילתיים, העברת משאבים למאבק באלימות במשפחה, נטיעת עצים, פיתוח פארקים, התנגדות לבנייה על שטחים ירוקים, תמיכה בקשישים, הגנה על הגנים ממלכתיים בעיר. הקמת מרכז לתושב, פיתוח תכניות מתאר וצמצום פערים בין מערב ומזרח ירושלים.

8 צפייה בגלריה
לורה ורטון
לורה ורטון
לורה ורטון
(צילום: רפי קוץ)

מה המצע שלך? "אנחנו שואפים להגיע לחלוקה צודקת ושוויונית יותר של משאבי העירייה; אנחנו תומכים בקידום נשים ושוויון מגדרי, בהגדלת התקציבים העירוניים לגופים המעודדים סובלנות. ביצירת מרחב ירושלמי פלורליסטי ובטוח לכל הקהילות. אנחנו מאמינים בשיתוף הציבור בתכנון הפיזי ובכל הפעילויות של העירייה, בהתחשבות בצרכים של כל הציבורים וכן בהתחשבות מקסימלית בטבע העירוני, באתרים לשימור. אנחנו מאמינים בחשיבות שיפור והשקעה בתחבורה ציבורית איכותית ואמינה. אנחנו רואים חשיבות רבה בהתייחסות ראויה ושמירה על זכויות לכל עובדת ועובד, מתנגדים להעסקה קבלנית ונצלנית, דורשים אכיפה מחמירה על הבטיחות במקומות עבודה.
"אנחנו רוצים ירושלים עיר חופשית, מדת ולדת ללא כפייה, מתאימה לכלל תושביה והמבקרים בה. נפעל לרווחת התושבים, להקטנת הפערים בין מזרח העיר ומערבה, ולכל תושב ותושב בצורה שווה ומכבדת, בכל תחומי העשייה. מאמינים בחזון ירושלמי של עיר מקיימת, פועלים לשמירה על הרי ירושלים, על הטבע העירוני ושמירה על הסביבה. פועלים ליצירת בית פוליטי הן כרשימה והן כשגרת חיים לציבור הליברלי בעיר".
מה אתה מתכוון לעשות על מנת לשפר את העיר? כבר עכשיו אנחנו פועלים לאיחוד של כל הרשימות הליברליות מתוך דאגה לעתיד. נמשיך לשרת את תושבי ירושלים ולהגדיל את כוחנו כדי להמשיך להביא הישגים משמעותיים. נמשיך להיאבק על המרחב הליברלי ולעשות כל שביכולתנו להגדיל אותו. אנו מזמינים את כולם לעירייה, לראות את הנעשה ולהיות שותפים בעשייה.

אחדות ירושלים הסיעה החברתית


מי עומד בראשה? חבר מועצת העיר אבישי כהן, מחזיק תיק פיתוח, חדשנות וטכנולוגיה. אבישי כהן היה חבר בסיעת התעוררות ופרש יחד עם ימית יואלי-אלה לאחר שטען כי הפך למצורע בסיעה שלו.

8 צפייה בגלריה
אבישי כהן
אבישי כהן
אבישי כהן. אחדות ירושלים - הסיעה החברתית
(צילום: אלכס קולומויסקי)

כהן טוען להישגים בתחומים הבאים: "כשנתיים וחצי בתפקיד קידמנו עשרות פרויקטים חברתיים למען התושבים ובדגש לקידום מעמד האישה החרדית; ייסדנו את יחידת 'מגן - כיתת כוננות בשכונות העיר' הקמת מערך מתנדבים שכונתיים כמתנדבי משטרה; הלשכה לפניות הציבור בראשותי טיפלה בהצלחה באלפי פניות ציבור מהתושבים במגוון תחומים; קידמנו 'רשת כוללי- ערב' חברתיים לחרדים עובדים; פתחנו 2 מוסדות ממ"ח (ממלכתי חרדי) לבנים ובנות; ייסדנו לראשונה את 'יום הסטודנט החרדי' לסטודנטים/יות ובנוסף מקדמים פרויקטים למניעת נשירה והכוון תעסוקתי. יסדנו את ' פורום העסקים החרדי' המקדם יוזמות מהשטח למען ויחד עם בעלי העסקים - הקמנו 3 כיתות מחשבים לציבור החרדי והכללי וחילקנו עשרות מחשבים למשפחות וסטודנטים/יות חרדיים ועוד".
מה המצע שלך? איחוד הלבבות והפחתת הקיטוב בין הקהילות בעיר; קידומן ושילובן של נשים חרדיות אשר קולן אינו נשמע ואינו מתבטא בחברה החרדית לאשורה, על כלל גווניה, צוות הפורום של הסיעה ימשיך לפעול כ'פורום מנהל' לאורך כל הקדנציה, על מנת לסייע בהתוויית מדיניות העירייה והקצאת המשאבים הנצרכים לציבור הכללי בכלל ולציבור החרדי הממלכתי בפרט, להיות אוזן קשבת לרחשי ליבו ולהביא לרווחת העיר כולה ע"י סיוע מקצועי בתחומי החינוך הממלכתי, נוער מתמודד, צעירים, סטודנטים, חיילים, וכן בתחומי העבודה והתעסוקה, חברה וקהילה, תרבות ופנאי, גנים ציבוריים , מרחב שיתופי, תחבורה, ניקיון, דגש על איכות הסביבה, שימור הטבע והמרקם האקולוגי.
מה אתה מתכוון לעשות על מנת לשפר את העיר? אנו רואים עצמנו כיהודים חרדים וישראלים. ומטרתנו להמשיך את הבשורה ולאחד את עם ישראל תחת קורת גג אחת במדינת ישראל. כולנו - חרדים וחילונים, דתיים וחרדים, בני אותו עם והיסטוריה משותפת. לא עוד שנאה וקיטוב, אלא מאמינים שכל אחד יכול לחיות לפי צו מצפונו וערכיו מבלי לפגוע באחר. בכבוד, בהערכה ובאחדות.

התעוררות


מי עומד בראשה? יו"ר הסיעה, אדיר שוורץ שנבחר ליו"ר התנועה בנובמבר 2022 לאחר פרישתו של עופר ברקוביץ. המקום השני ברשימה נבחר בפריימיז בתנועה ונבחרה אליו מרים סלע, בת 31, אשת חדשנות ועובדת מדינה. בקרוב תכריז התנועה האם בכוונתה להעמיד מועמד לראשות העיר, האם תקיים חבירה פוליטית ומי הרשימה שתייצג את התנועה בבחירות הקרובות.

8 צפייה בגלריה
 יו"ר התעוררות, אדיר שוורץ
 יו"ר התעוררות, אדיר שוורץ
יו"ר התעוררות, אדיר שוורץ
(צילום: יואב דודקביץ')

התנועה הוקמה לפני 15 שנים על ידי ירושלמים צעירים, חילונים ודתיים השייכים לאוכלוסייה היצרנית והציונית ליברלית בעיר. חזון של התנועה הוא לאפשר לכל אדם – חילוני, דתי, חרדי, להטב, צעיר או מבוגר לחיות בצורה טובה ואיכותית בירושלים.
שוורץ טוען להישגים בתחומים הבאים: ניצחון במאבק נגד כניסת מוסדות הפלג הירושלמי לבקעה ונגד מוסדות חרדיים בשכונות ציוניות נוספות, יזם פרויקט סיוע בבירוקרטיית ארנונה עבור סטודנטים הלומדים בקמפוסים ברחבי העיר בדומה לשירות שניתן לתלמידי הישיבה בכוללים, השתתף במאבק על תיכון ליידי דיוויס, מוביל את המאבק על תוואי פארק המסילה, לצד פעולות עיקשות כיו"ר האופוזיציה לשמירה על טוהר המידות, מנהל תקין וקידום צעירים בירושלים.

8 צפייה בגלריה
מרים סלע
מרים סלע
מרים סלע. מספר 2 בהתעוררות
(צילום: יואב דודקביץ')

מה המצע שלכם? הקמפיין מציג את החזון של התנועה למימוש הפוטנציאל של העיר בכל התחומים – דיור, כלכלה, תרבות, תעסוקה וצביון.
מה אתם מתכוונים לעשות כדי לשפר את העיר? ירושלים של התעוררות תאפשר לצעירים להישאר בירושלים כי יהיו מספיק מקומות עבודה איכותיים, דיור מוזל ומקומות בילוי למענם. בירושלים של התעוררות ירושלמים שעזבו את העיר – יחזרו בגלל שהעיר תהפוך למנוע תעסוקה שימשוך אליו אנשים מכל הארץ. בירושלים של התעוררות אף אחד לא יפחד לגור בעיר. בירושלים לפי החזון של התעוררות יהיה מקום לכולם והצרכים האמיתיים של הירושלמים יעלו על סדר היום ויטופלו.

קודם ירושלים


מי עומד בראשה? אלון לוי, תושב ירושלים וכתב לענייני חינוך ועירייה לשעבר ב"ידיעות ירושלים".

8 צפייה בגלריה
אלון לוי
אלון לוי
אלון לוי
(צילום: שרון גבאי)

לוי טוען להישגים הבאים: גייס גרעין תומכים של מאות תושבים מכלל המגזרים והשכונות. מלווה מאבקי תושבים במספר תחומים: חינוך מיוחד, עבודות בנייה רועשות, פינוי בינוי ופקקים.
מה המצע שלך? קודם ירושלים עושה שינוי בתפיסה המקומית של הירושלמים: במקום להתעסק בפוליטיקה (מאבקי דת, ימין-שמאל, ערבים-יהודים), להתעסק אך ורק באיכות חיים ובעניינים המקומיים של ירושלים, כפי שעושים ברשויות מקומיות בכל רחבי ישראל. ירושלים התדרדרה למקום האחרון במדד איכות החיים של הלמ״ס, וזאת תוצאה ישירה של בחירת נבחרי ציבור שמתעסקים בפוליטיקה ולא באיכות חיים. הסיעה תדרוש את תיק התחבורה, תיק איכות החיים, תיק שדרוג שכונות, תיק החינוך, תיק החינוך המיוחד, תיק התרבות והפנאי, תיק הנגישות.
מה אתם מתכוונים לעשות כדי לשפר את העיר? אכיפה נגד חנייה על מדרכות, ביטול היתרי בנייה בלילות, אכיפה נגד קבלנים שבונים בצורה פראית בניגוד לחוק, בניית תכנית כוללת למיגור בעיית הפקקים, בניית תכנית לשיפור השירות והתדירות בתחבורה הציבורית, הזרמת תקציבים לשדרוג השכונות, שינוי רחוב יפו ממסחר לבילוי ופנאי, הכפלת תקציב ההסעות בחינוך המיוחד, הקמת מדרחובים חדשים במרכז העיר, הקמת קניון בהר חומה, הקמת טיילת בהר נוף, בניית שדרה עם מסחר ובילוי ופנאי באיזור מרכז העיר, שמירה על שטחים ירוקים ושדרוג פארקים עירוניים.

מפלגת העבודה בירושלים


מי עומד בראש? ערן בן יהודה, תושב גוננים א-ו, נשוי ואבא ליותם, לשעבר סמנכ"ל של חברת פרזנטנס.
בן יהודה טוען להישגים הבאים: "על אף שאנחנו לא מיוצגים במועצת העיר היוצאת, פעלנו רבות למען העיר ירושלים בשנים האחרונות. בזכות פעילות שלנו הושק קווי הלילה של הרכבת בין ירושלים לת"א, בלמנו לתקופה את סלילת כביש הברך, סייענו בהגנה על הרי ירושלים, קיימנו אירועי זכרון ליצחק רבין וטדי קולק ז"ל ועוד".

8 צפייה בגלריה
 ערן בן יהודה, יו"ר מפלגת העבודה בירושלים
 ערן בן יהודה, יו"ר מפלגת העבודה בירושלים
ערן בן יהודה, יו"ר מפלגת העבודה בירושלים
(צילום: פרטי)

מה המצע שלך? חיזוק ירושלים כבירת ישראל והעם היהודי- נקדם את העברת משרדי הממשלה, אירוח כנסים ואירועים בינלאומיים, הקמת פרלמנט צעירים.יות יהודיים כלל עולמי ועוד. קידום מדיניות ליברלית- נקדם מדיניות ששומרת על צביון השכונות החילוניות, מתחמי עסקים הפתוחים בשבת, נקצה משאבים ושטחים לפעילות קהילתית חילונית ונשמור על חינוך פלורליסטי לילדנו.
פיתוח אורבני ושמירה על שטחים פתוחים- נדאג לפיתוח העיר תוך העדפת הולכי רגל, רוכבי אופניים ותחבורה ציבורית. נקדם פארק לאומי בהרי ירושלים, נמנע את הרס השטחים הפתוחים ונפעל להתחדשות עירונית שפויה באמצעות בנייה מרקמית במקום מגדלים.
השקעה עירונית במנועי צמיחה- נחזק את האקו-סיסטם המקומי סביב מוסדות האקדמיה והבריאות תוך יצירת שת"פ עם המגזר העסקי לניצול ההון האנושי שהוא אחד מיתרונותיה של ירושלים. נקדם הכשרות ותעסוקה איכותית לחברה הערבית והחרדית כך שיהנו מהזדמנויות ויתרמו לשגשוג העיר.
מה אתה מתכוון לעשות על מנת לשפר את העיר? ירושלים חייבת הנהגה פלורליסטית אשר מחזיקה את המקל משני קצותיו- מצד אחד מנהיגות אשר דואגת לכל תושבי ותושבות ירושלים, ובה בעת מתפקדת כמנהיגות בלתי מתפשרת על ערכי היסוד של הציבור החופשי - ליברלי בירושלים. אנחנו נהווה כתובת לכל מי שמאמין בתפיסה, תוך חיבור רציף לשטח ופעילים ופעילות ברחבי העיר!
פורסם לראשונה: 08:33, 24.07.23