בחירות 2023, יוצאים לדרך: הספירה לאחור לקראת הבחירות לראשות ולמועצת עיריית ירושלים בעיצומה, ובשבועות הקרובים כבר נתחיל להרגיש אותה גם ברחובות וברשתות החברתיות. מערכת הבחירות האחרונה (2018) היתה סוערת במיוחד עם מספר שיא של 9 מועמדים לתפקיד ראש העיר ואפילו סיבוב בחירות שני. אז מה קורה הפעם?
3 צפייה בגלריה
קלפי
קלפי
קלפי
(צילום ארכיון: אבי רוקח)
בינתיים, נראה שזו הולכת להיות מערכת הבחירות הירושלמית המשעממת בהיסטוריה, אך בירושלים כמו בירושלים אף פעם אי אפשר לדעת והכל כמובן יכול להשתנות. אז בינתיים, הנה מה שחשוב לדעת.
מתי ייערכו הבחירות? הבחירות לראשות עיריית ירושלים ולמועצת העירייה יערכו ביום שלישי ה-31 באוקטובר 2023, ט"ז בחשוון ה'תשפ"ד. הקלפיות צפויות להיפתח בשעות הבוקר המוקדמות וייסגרו בלילה. שעות מדויקות יתפרסמו בסמוך ליום הבחירות על ידי משרד הפנים.
יש יום חופש בבחירות? כן, בהתאם לסעיף 97ב לחוק הרשויות המקומיות (בחירות), תשכ"ה-1965, יום הבחירות יהיה יום שבתון, בדיוק כמו יום הבחירות לכנסת. יש לציין כי ביום זה התחבורה הציבורית תפעל כסדרה.
מהי שיטת הבחירות? בשונה מהבחירות לכנסת, שיטת הבחירות ברשויות המקומיות היא כפולה — תושבי העיר מצביעים בשני פתקים: פתק אחד למועמד לראשת העירייה ופתק שני לסיעה במועצה.
מי הם המועמדים לראשות עיריית ירושלים? נכון לחודש מאי 2023, ראש העירייה המכהן משה ליאון הוא האדם היחיד שהצהיר כי בכוונתו להתמודד על התפקיד בבחירות שיערכו ב-31 באוקטובר.
מה קורה אם יש רק מועמד אחד? במצב שבו רק אדם אחד יגיש את מועמדותו לראשות עיריית ירושלים, הוא ייבחר לראשות העירייה בתנאי שמספר הקולות הכשרים שניתנו בעדו יעלה על מספר הקולות הכשרים שניתנו נגדו. במילים אחרות — הבחירות יהיו מעין הצבעה של ״בעד או נגד״ אותו מועמד.
3 צפייה בגלריה
לשכת ראש עיריית ירושלים
לשכת ראש עיריית ירושלים
לשכת ראש עיריית ירושלים
(צילום: mynet)

מי יכול להצביע? כל תושב ירושלים שמלאו לו 17 שנים עד ליום הבחירות (כולל) זכאי להצביע בבחירות.
מי יכול להיות להגיש מועמדות? כל אדם בן 21 ומעלה שמתגורר בירושלים וששמו רשום בפנקס הבוחרים של העיר.
כמה חברי מועצה יש? מספר חברי המועצה בעיריית ירושלים נקבע בהתאם לסעיף 19 לפקדות העיריות הקובע כי מספר חברי המועצה בעיר מסויימת יקבע בהתאם למספר התושבים שבה. נכון ל-2023, במועצת עיריית ירושלים ישנם 32 חברים.
3 צפייה בגלריה
מועצת עיריית ירושלים
מועצת עיריית ירושלים
מועצת עיריית ירושלים
(צילום: שלומי כהן)

איך אני יודע איפה הקלפי שלי? כחודש לפני מועד הבחירות, יקבלו בעלי זכות הבחירה ״הודעה לבוחר״ ובה המיקום של הקלפי בה הם אמורים להצביע. את המידע יהיה ניתן גם לקבל באתר משרד הפנים.
בחירות 2023 — סיקור מיוחד ב-mynet:
מתי נערכו הבחירות האחרונות ומה היתה התוצאה? הבחירות האחרונות לעיריית ירושלים נערכו ב-30 באוקטובר 2018, והסבב השני נערך כשבועיים לאחר מכן, ב-13 בנובמבר. בסבב השני של הבחירות, שהיה הסבב המכריע, ניצח משה ליאון (112,744 קולות) את עופר ברקוביץ׳ (108,979 קולות) בהפגש זעום של 3,765 מצביעים בלבד. מערכת הבחירות של שנת 2018 היתה מהסוערות שידעה ירושלים. בשיאה, מספר המועמדים הגיע ללא פחות מ-9: משה ליאון, עופר ברקוביץ׳, זאב אלקין, יוסי חביליו, רחל עזריה, חיים אפשטיין, יוסי דייטש, אבי סלמן ומאיר תורג׳מן. רובם פרשו ובסופו של דבר בסיבוב הראשון התמודדו ליאון, ברקוביץ׳, אלקין ודייטש.
פורסם לראשונה: 07:52, 28.05.23