"הסגר מאוד מעציב אותי. אני מקווה ופועל לכך שאחריו, ישר אחרי סוכות, נחזור ללימודים רצופים. כך הפגיעה בתלמידים ובבגרויות תהיה נמוכה ככל האפשר. אני מקווה שמיד אחרי סוכות חוזרים למודל של 1.9 – בירושלים זה מודל של למידה 4 ימים בשבוע", אומר אביב קינן, ראש מינהל החינוך ירושלים, בשיחה באולפן 'משדרים מהעיר'.
2 צפייה בגלריה
מימין: ברקת, סיטון, קינן
מימין: ברקת, סיטון, קינן
מימין: ברקת, סיטון, קינן
(צילום: שלו שלום)
אחד הנושאים הבעייתיים ביותר במעבר ללמידה מרחוק הוא המחסור במחשבים ובמכשירי קצה אחרים בקרב התלמידים בבירה. "עשינו מיפוי וגילינו שבירושלים יש 5,500 ילדים שאין להם מחשב אחד בבית", מספר קינן לראשונה. "אנחנו במנח"י דאגנו ל־4,000. לא כיסינו את כל הפער – אבל כיסינו 80% ממנו. משרד החינוך קונה עכשיו מחשבים נוספים. הם יגיעו לתלמידים בינואר או פברואר. אנחנו קנינו מחשבים במרץ. הם הגיעו לבתי הספר כבר בספטמבר".
צפו גם:
במנח"י פועל כבר מתחילת השנה חמ"ל קורונה מיוחד, שתפקידו לנטר את התחלואה בבתי הספר. אלא שנתונים אלה טרם פורסמו לציבור הרחב, באתר הייעודי שהקים מנח"י לצורך העניין. "הנתונים על התחלואה מוזרמים לתוך החמ"ל, לפעמים בתוך דקות ולפעמים בתוך שעות. נתוני ההגעה לבתי הספר מגיעים מדי יום. לגבי פרסום הנתונים - אין לנו מה להסתיר. אני חושב שהם צריכים להתפרסם", אומר קינן.
ענבל סיטון, מנהלת בית הספר היסודי 'עופרים' בהר חומה, מספרת איך נראה יום לימודים בשגרה החדשה: "מתחנו את הגבולות שלנו עד הסוף והפכנו את כל החדרים בבתי הספר לכיתות לימוד. החדר שלי, חדר הפסיכולוג. זה דרש המון יצירתיות. הפכנו את בית הספר למקום שבו בכל כיתה ובכל חלל, בחוץ ובפנים, לומדים".
"אחד האתגרים שאנחנו מתמודדים איתם זה איך ליצור ריחוק חברתי בין ילדים. ילדים ישר מתחברים אחד לשני. קשה לחנך אותם לזה שאתה יכול להיות בחברות ובאינטראקציה עם ילדים אחרים – גם עם ריחוק", מספרת סיטון. "אנחנו ממש נגד הסגר. צריך להתמודד עם מצב של קושי, אבל לסגור את בתי הספר? רק עכשיו התלמידים נכנסו. כיתות א' רק עכשיו הסתגלו לבית הספר החדש. גם ככה היה קשה בתחילת השנה בלי ההורים".
"הסגר הקרב ובא מכניס ללחץ", מספרת שקד ברקת, תלמידת כיתה י"ב באולפנת אמונה לאומנויות וחברה במועצת התלמידים העירונית. "את לא יודעת מה יקרה. מגישים אותנו לרוב הבגרויות שלנו בינואר - במתמטיקה, אנגלית, אזרחות. אנחנו לא יודעים איך תהיה הלמידה בזום עד אז. פתאום האינטרנט נופל, נרדמים בשיעור, לא קמים לשיעור. זה באמת מאוד קשה. אני חושבת שגם לנו כתלמידים זה קשה, וגם למורים. אין את הכיתה, אין את החברה. זה מרגיש שאת פשוט מדברת למסך. זה הדבר הכי נוראי שיש לדעתי".
"כל יום אנחנו מביאים את המחשבים לכיתה כדי לעבור עליהם, לראות שהתוכנה עובדת, שכל חומרי הלימוד נמצאים במערכת הממוחשבת", מספרת ברקת. "אבל אנחנו פשוט יודעים שזה לא יהיה אותו דבר. כשניגש לבגרויות שלנו – זה לא יהיה אותו דבר. אני בטוחה שאם נסתכל על הסטטיסטיקה שלנו נראה שיש ירידה".
את חוששת שגם הציונים יהיו יותר נמוכים?
"אני לא חוששת, אני בטוחה. יש לי כבר חברות שקיבלו את הציונים שלנו במתמטיקה והם נמוכים. הם נמוכים ביחס למה שציפינו מעצמנו. כשאתה בסגר, אתה כל היום בבית, אתה נכנס לדיכאון. זה קשור גם אלינו. זה קשה מאוד".
צפו בשידור:
המשדר "משדרים מהעיר" נערך בשיתוף עיריית ירושלים
2 צפייה בגלריה
משדרים מהעיר
משדרים מהעיר
משדרים מהעיר