בתחילת הקיץ, כשאלמוג כהן וברק יצחקי התחילו לחשוב איך הם בונים את הסגל של בית"ר, הנחת העבודה היתה, תתפלאו, שבית"ר יכולה להתסדר ללא ירדן שועה שמועמד להימכר. לדעתם של המאמן והמנהל המקצועי, שועה, עד כמה שהוא הברומטר של בית"ר הן מבחינת שערים בישולים יכולת ומנהיגות לא הוביל עד היום את בית"ר לצמרת הליגה. שעדיף להם לבנות קבוצה דינמית עם שחקנים שרצים ועובדים כמו משוגעים, פרמטר ששועה לא מצטיין בו בלשון המעטה.
4 צפייה בגלריה
ירדן שועה
ירדן שועה
ירדן שועה
(צילום: עוז מועלם)

אלא שככל שנקפו הימים, קרו כמה דברים שהפכו לגמרי את הדיסקט בצוות המקצועי. ראשית, ברק אברמוב הבהיר לא פעם ששועה מבחינתו הוא שובר שיויון בבית"ר. שבסוף, מבחינת תוצרת, פופולריות של שחקן שמוכר מינויים ומרצ'נדייז זה שועה וכל השאר. אברמוב, שבתקופות זמן מסוימות, חיכה בכיליון עיניים שתגיע הצעה על מספר 7, דוווקא החל לחשוש מטלפון בו מודיעים לו שיש הצעה רשמית על מלך השערים והבישולים של הצהובים שחורים.
לא רבים יודעים, אבל בקיץ שעבר, גם בגלל העימות עם אברמוב שכזכור השעה את שועה מדרבי גביע הטוטו בגלל ויכוח על החוזה, יוסי אבוקסיס כבר נתן אור ירוק לבעלים לשחרר את שועה. סיעור מוחות של המאמן והבעלים הביא אותם למסקנה שללא שועה לבית"ר אין מה באמת לחפש בליגה. זו הסיבה שאברמוב מיהר להחתים את שועה על החוזה. זו הסיבה שגם בקיץ הנוכחי הוא היה שמח בניגוד לכל שם אחר שהוא נכס שלו, לזרוק לפח את סעיף השחרור של שועה על סך 1.25 מיליון יורו.

4 צפייה בגלריה
ברק יצחקי
ברק יצחקי
ברק יצחקי
(צילום: מועדון כדורגל בית״ר ירושלים)

בבית וגן בטוחים ששועה לא יימכר, לפחות לא בעונת המשחקים הקרובה. בצד זה, לאורך כל השבוע נכחו ביציעים במשחקי האימון של בית"ר סקאוטרים מסין, יפן, ארצות הברית ורוסיה כדי לעקוב מקרוב אחרי הפליימייקר של בית"ר. להגיד שכהן ויצחקי משתגעים על שועה, לא יהיה נכון כי עדיין מפריע להם שהקילומטרז' שלו לא מגיע תמיד למספר דו ספרתי. בצד זה, הם מבינים מצוין שבכדורגל הישראלי כיום, אין שחקנים כאלה בטח לא ישראלים. תראו כמה מכבי חיפה שוברת את הראש כדי לנסות להחזיר את עומר אצילי, כמה במכבי ת"א נאבקו כדי להשאיר את ערן זהבי ונאבקים להשאיר את מילסון ותבינו שהמשפט 'אין שחקן שאין לו תחליף' הפך ל- "אם זה טוב ומשדרג אותנו אסור לוותר עליו".
שועה יהיה גם בעונה הקרובה הפנים של בית"ר שתמשיך לקום וליפול עליו. אלא שיש כאן כמה סעיפים שעשויים לעכב את הפריחה שלו, כי כמו שאתם יודעים שועה מאד מושפע מרעשי רקע. הדבר הראשון: שועה יודע בדיוק מה יצחקי וכהן חושבים עליו. אם הוא ירגיש שהם נוהגים בו בבחינת כבדהו וחשדהו, יהיה להם קשה עד בלתי אפשרי להפיק ממנו משהו. הסעיף השני: שועה לא אוהב בלשון המעטה את הדיבורים סביב עומר אצילי (שנרחיב עליו בהמשך). שועה היה שמח ששועה יצטרף אליו. הוא גם יודע שלצד איצילי, היפותטית יש לבית"ר סוף סוף ביחד עם שניהם סיכוי אמיתי לקרוא תיגר על תארים. אבל להפוך את אצילי למי שישנה פה סדרי עולם בסכומי כסף אדירים שישולמו לו, פוגע לו באגו. הרי שועה עצמו, הוא סיבה מרכזית למכירת מינויים ומרצ'נדייז. שועה הוא זה שהקבוצה הזו על הגב שלו שבמציאות אחרת, אמור היה לעשות סיבוב וכסף גדול בחו"ל ואז לחזור לישראל כסוג של משיח מקצועי.

4 צפייה בגלריה
ירדן שועה
ירדן שועה
ירדן שועה
(צילום: עוז מועלם)


בבית"ר פאסיבים לגבי שועה כי מבחינתם עד שאין הצעה וגם לא אמורה להיות כנראה, עולם כמנהגו נוהג ושועה שחקן של בית"ר. הגיוני אבל גם סיכון עצום. הסקאוטרים עשויים לחזור מבולגריה עם החלטה ללכת עליו בכל הכח. סעיף השחרור עשוי להיות מופעל ימים ספורים לפני הליגה בסוף אוגוסט או ברגע האחרון לקראת סיום חלון ההעברות בשליש האחרון של ספטמבר. כך או כך, אין אוהד בית"ר אחד שלא עוקב בדאגה ועם דפיקות לב מואצות אחרי מה שקורה עם שועה בידיעה שבית"ר איתו ובלעדיו אלה שתי קבוצות שונות. שאיתו בית"ר יכולה לעשות עונה מהנה במיוחד ובלעדיו להמשיך לדשדש לצד חדרה אשדוד טבריה ודומיהן.

ויטמין טוומאסי

"אין שחקן שיותר מתאים לבית"ר כמו פטריק טוומאסי כי ברגע שיש קהל ואטרף ולחץ להישגיות הוא מתחיל לעוף על המגרש", אמר לנו השבוע גורם במכבי נתניה. טוואמסי הוא אולי הזר הטוב ביותר שאלמוג כהן הנחית בארץ כשהביא אותו למכבי נתניה. שחקן עם חבילה שלמה ממהירות, כדורים חופשיים, דריבל, ראיית משחק, זר שבוודאות ישדרג את העסק. השאלה הגדולה, שהיא קריטית, היא איך במערך של חלק קדמי עם שועה, יונה, טוומאסי, מיכה וקאני מי יעשה הגנה? מי ישחק? ואיך בדיוק סורו יצליח להיות היחיד שעושה הגנה ואחראי לבד על החלק הדפנסיבי עם כל כך הרבה סטארים מקדימה?


יש פער גדול בין טוומאסי שהגיע לנתניה בעונת 2022-2023 מהאנובר 96 הגרמנית לזה שעזב את עיר היהלומים לטובת פאפוס הקפריסאית. בנתניה כבש טומאסי 14 שערים ב-40 משחקים כל אחד מהם יפה ממשנהו. בפאפוס רק שלושה בעונה
אלא שבעונה האחרונה בנתניה וכך גם בפאפוס הוא הפך לשחקן כבוי. גרמו לזה כמה דברים. הראשון: בשנה הראשונה האנובר שילמה חלק נכבד משכרו בנתניה וכשפג ההסכם מול הגרמנים תלוש המשכורת שלו קטן משמעותית. השני: ברוב השנה השניה אשתו וילדיו של טוומאסי שהו בחו"ל והגעגועים הכריעו אותו. השלישי: לטוומאסי היו הצעות משודרגות מב"ש וקבוצות מחו"ל וברגע שנתניה חסמה לו את המעבר זה התבטא לרעה במגרש.
אלמוג כהן יודע שהוא יצטרך לנהוג בטוומאסי בכפפות של משי. לדאוג לו לבית מרווח, לדאוג לכרטיסי טיסה למשפחתו ארצה, לתת לו את התחושה שהוא פקטור משמעותי מאד בבית"ר. כל אלה יחד עם אהבת הקהל אמור להפוך אותו לסיפור הצלחה. הכוכבית בסיפור הזה, היא שאם העסק חלילה יקרטע, טוומאסי הוא לא האיש שיסחב אותו על הכתפיים אלא יישטף מטה עם הזרם. יש בבית"ר מי שהשבוע הקביל את טוומאסי לטרזי תומא בהקשר של כישרון על עם לא מעט גחמות. כאן בבית וגן יצטרכו ליווי אישי לשחקן כדי שהוא לא יהפוך לפלופ. טוומאסי חתם בבית"ר לעונה עם אופציה עונה נוספת במסגרת השאלה עם אפשרות רכישה ב-150 אלף יורו. הוא ירוויח בבית וגן 275 אלף יורו לעונה. השחקן אמר עם החתימה ש: "אני שמח מאוד להצטרף למועדון הגדול הזה, בית"ר ירושלים. זו קבוצה עם קהל אוהדים מדהים ומסורת עשירה ואני מתכוון לתת את כל כולי על המגרש כדי להחזיר את האמון שניתן בי. יש לי חוויות נהדרות מישראל ואני נרגש לחזור לכאן ולהיות חלק מהקבוצה של המדינה".

4 צפייה בגלריה
אוהדי בית״ר ירושלים
אוהדי בית״ר ירושלים
אוהדי בית״ר ירושלים
(צילום: אוהד צויגנברג)

אלמוג כהן אמר: "פטריק הוא שחקן יוצא דופן עם יכולות התקפיות נדירות. אני מכיר אותו היטב מהתקופה בנתניה ואין לי ספק שהוא יוסיף המון כוח לקבוצה שלנו וישתלב בצורה מושלמת בשיטה. הוא מביא איתו ניסיון אירופי, יכולת לכבוש שערים ואנחנו מצפים לראות את התרומה שלו בבית"ר ירושלים. אני בטוח שהוא ירגיש בבית מהרגע הראשון"

מקלט מס


זה אולי יפתיע אתכם אבל אם הדברים היו תלויים בברק אברמוב, עומר אצילי היה חותם בבית"ר. בעלי בית"ר היה באטרף השבוע להנחית כאן את כוכב מכבי חיפה לשעבר. הוא האמין, לא בלי צדק, שאצילי שווה לו בין 15 ל-20 אלף מינויים, הכנסות ממרצ'נדייז וטירוף מערכות כולל בקרב אוהדי בית"ר והכדורגל הישראלי. בשביל זה, אברמוב היה מוכן לשלם את הסכום הגבוה ביותר מאז שהפך לבעלים של קבוצת כדורגל, סדר גודל של כמעט 700 אלף יורו לעונה.
הבעיה היא שכמו יעקב שחר, כך גם אברמוב או כל בעל בית ישראלי, להנחית כאן את אצילי זה סיפור יקר לא בגלל הדרישות של השחקן כמו הפלונטר של המיסוי של השחקן שהופך את הסיפור הזה לכמעט מדע בדיוני.
אם אצילי חוזר לישראל הוא צריך על פי חוקי המס בארץ לשלם מחצית מההכנסות שסיפק מאז שעזב את ישראל סכומים שעשויים להגיע לכמעט מיליון יורו
על פי חוקי המס בארץ, אצילי יצטרך לשלם כחמישים אחוזים מההכנסות שלו מאז שעזב את הארץ לפני כשנה. מדובר בסכומי עתק. שכרו של אצילי בקבוצה מהאמירויות עמד כאמור, על 1.8 מיליון יורו לעונה בחוזה לשנתיים. לצד זה, אצילי נמכר בקיץ שעבר תמורת שני מיליון יורו, כאשר 800 אלף מתוכם הלכו לשחקן כמענק. כלומר, אם עומר אצילי יחזור לישראל, הוא ישלם לרשויות המס סכום אדיר של למעלה ממיליון יורו (כארבעה מיליון שקלים). כדי להיות פטור ממס אצילי צריך לשהות ולעבוד ב-11 החודשים הבאים בחו"ל לא פרק זמן בלתי סביר ששווה עבורו להפסיד כל כך הרבה כסף. .
על פי כל הסימנים, אצילי ישחק בעונה הקרובה בחו"ל- קפריסין, סרביה יוון רוסיה ארצות הברית וייגאל מהגלות בנכר רק בעוד שנה פחות חודש כדי להציל סכומי כסף אדירים. שחר ואברמוב ימתינו בסבלנות. גם אנחנו ואוהדי מכבי חיפה.

שיפוצים אחרונים


בית"ר סיימה השבוע מחנה אימונים מוצלח בבולגריה כשהיא מושלמת במשחקי האימון כולל ניצחון ביום שלישי על ספטמברי סופיה 4:2. בצד כמה סיבות לאופטימיות במחנה הזה כמו למשל היכולת הנהדרת של ירין לוי שהגיע ממכבי חיפה, הטאץ' הנפלא של שועה, והעובדה שמיירון ג'ורג' גם חד וגם קליל מאי פעם, יש ליצחקי המון עבודה עם הקבוצה שלו. הדברים הבולטים שהמאמן יצטרך לתקן לקראת הליגה: הפריכות בהגנה שכמו בשנים קודמות עדיין חשופה וסופגת שערים עם מרגיזה מדי. השני: הקונספט של משחק הלחץ הוא מבורך אבל קבוצות יריבות יגיעו סופר מוכנות לפורמט הזה של בית"ר ובמשחקים לא מעטים היא עשויה להיתקע ללא גמישות מחשבתית מצד מהמאמן והשחקנים. ההפסד בסיום העונה שעברה להפועל חדרה בטדי הוא דוגמא קלאסית איך בית"ר נכנסת עם הראש בקיר והיריבה שממול עוקצת בהתקפות מעבר מינימליות. כדי שזה יקרה כמה שפחות, יצחקי יהיה תלוי מאד בשחקני הקו השני שלו (סורו ולוי) ולראשונה מזה הרבה זמן, עם טוומאסי ושועה, יש לו עוד קומבניציה התקפית של יצירת מצבים.
בית"ר תנסה לצרף שחקן התקפה נוסף כשהמועמד הבולט הוא החלוץ/שחקן הכנף מגאבון, שאבי באביקה. השחקן (24), שיחק בחצי העונה האחרונה בטולוז הצרפתית, על ידיה נרכש תמורת 2.75 מיליון יורו בינואר האחרון. כמו כן, יש לו 11 הופעות ושער אחד במדי נבחרת גאבון.
כמו כן, בבית"ר הבהירו לאביב אברהם שהם ייכנסו איתו למשא ומתן רק אם יצליח להסדיר את ענייניו עם אייל סגל בעלי מכבי נתניה כלומר ישוחרר ללא תמורה מצדה של בית"ר. במועדון יש עדיין קולות שטוענים שייתכן ואופיר קריאף יישאר במועדון כשחקן פעיל, אולם הסיכויים לכך אינם גבוהים.
בשישי האחרון, בית"ר קיימה את אימון הפתיחה הרשמי שלה לעיני כ-4,000 אוהדים.