סאגת המבנה הנטוש בכיכר צה"ל מסרבת לדעוך. המלון הסגור שנודע בעבר כ'פנינת דן', ועומד בשיממונו למעלה מ־20 שנה במיקום הרגיש והיוקרתי בקרבת העיר העתיקה ושדרות ממילא, ימשיך להתקיים כ'פיל לבן' לעוד תקופת זמן בלתי ידועה.
2 צפייה בגלריה
מלון פנינת דן
מלון פנינת דן
מלון פנינת דן
(צילום: שלומי כהן)
2 צפייה בגלריה
פנינת דן
פנינת דן
פנינת דן
(צילום: שלומי כהן)

הסיבה: בית המשפט המחוזי בעיר העביר את המחלוקת הקיימת בין העירייה לבין בעלת הנכס בעניינו, להליך גישור. מדובר בכאב ראש לא קטן עבור העירייה שהייתה רוצה כבר לראות מיזם פעיל כלשהו שינצל את הקרקע המבוקשת ויפיח בה חיים. לאחר שננטש, המבנה הקיים אף הוכרז כסכנה לציבור והיווה מקום מסתור לשוהים בלתי חוקיים.


בכיכר ספרא אומנם הצליחו להוציא צו הריסה למתחם, אך הוא בוטל והוקפא, זאת בזמן שהועלו ונדחו תוכניות בנייה שונות עבורו על ידי בעלת הנכס. בין היתר היא ניסתה לקדם תוספת של שתי קומות מעל הבנייה הקיימת, אך הדבר נדחה על הסף בגלל האיסור לבנות מעל לקו גובה חומות העיר העתיקה. גם היוזמה להעניק לה זכויות לבניית מגורי יוקרה בצמוד למלון הקיים (כפי שנעשה במיזמי 'אוריינט' ו'וולדורף אסטוריה') נכשלה. בעירייה היו שמחים להחזיר לשולחן את אופציית ההרס והבנייה מחדש, אך כאמור, לנוכח הכישלונות המתמשכים שלה ושל וועדות התכנון להגיע להבנות והסכמות מול בעלת הנכס, הוחלט להעביר את הנושא להליך של הסכמות בין הצדדים.
מהעירייה נמסר: "הנושא נמצא בהליכי גישור, לאור המלצת בית המשפט. אנו תקווה שההליך יביא לפתרון לטובת ירושלים".