את התסריט הזה קשה היה לדמיין: מועדון כדורסל נשים צעיר, שהוקם לפני 3 שנים בלבד, לקח השבוע את גביע המדינה לנשים, עם ניצחון 74:87 על אליצור רמלה. לרגל יום האישה הבינלאומי פגשנו עם מייסדות קבוצת הפועל לב ירושלים - המרעננת הרשמית של ליגת העל לכדורסל נשים בעונה הנוכחית.
5 צפייה בגלריה
הפועל לב ירושלים
הפועל לב ירושלים
הפועל לב ירושלים
(צילום: אביגיל עוזי)

בראש הקבוצה עומדת ד"ר נטע אבוגוב, שאחרי 18 שנים מוצלחות באקדמיה, חברה לרבקה רוס, שחקנית נשמה ששיחקה מגיל 5 בארה"ב, עלתה לארץ בגיל צעיר, גדלה בעולם הכדורסל הירושלמי, שיחקה בקבוצות רבות וחזרה לירושלים כדי לגדל ולחנך את הדור הבא של הספורטאיות בנחישות ואהבה גדולה. ביחד הקימו השתיים את מועדון הכדורסל הפועל לב ירושלים - שכבר הוכתרה כהפתעת העונה של כדורסל הנשים בישראל.
5 צפייה בגלריה
חוגגות ניצחון. הפועל לב ירושלים
חוגגות ניצחון. הפועל לב ירושלים
חוגגות ניצחון. הפועל לב ירושלים
(צילום: עודד קרני, באדיבות איגוד הכדורסל)

בעיצומה של מגיפת הקורונה לפני שלוש שנים, הקימו אבוגוב ורוס את מועדון כדורסל הנשים הפועל לב ירושלים, בו פעילות מאות שחקניות כדורסל בכל הגילאים. בזמן שיא של פחות משלוש שנים, עלתה קבוצת הנשים הבוגרת לליגת העל אחרי זכייה בדאבל - גביע ואליפות הליגה הלאומית. הקבוצה הירושלמית, אשר מבססת את מקומה בצמרת ליגת העל, מדורגת בימים אלה במקום השני בליגת העל, משתתפת בגמר גביע המדינה ותיאבק על תואר ראשון העונה.

"מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית"

דווקא בימים אלה מסקרן לראות קבוצה המביאה לידי ביטוי את המגוון התרבותי והרבגוני של מדינת ישראל. בקבוצה שחקניות ותיקות לצד שחקניות צעירות מאוד, ואף שחקניות ממגזרים שונים כמו דרוזית, בת העדה האתיופית, דתיות, חילוניות ושחקניות זרות אמריקאיות - ממש פסיפס תרבותי מלא.

5 צפייה בגלריה
 נטע אבוגוב ורבקה רוס
 נטע אבוגוב ורבקה רוס
נטע אבוגוב ורבקה רוס
(צילום: רפי קוץ)

מייסדת המועדון אבוגוב מעידה בחיוך: "אין ספק שהקבוצה שלנו היא מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית. להיכנס לחדר ההלבשה אצלנו, זה להתגאות בחדר ההלבשה בריא, מפרגן ומקצועי. הבנות חברות, מבלות במגרש ומחוצה לו ונלחמות יחד כדי להביא את ירושלים למעמד הראוי לה, ולהראות שאפשר לשחק כדורסל מקצועני, איכותי וערכי".
5 צפייה בגלריה
חוגגות ניצחון. הפועל לב ירושלים
חוגגות ניצחון. הפועל לב ירושלים
חוגגות ניצחון. הפועל לב ירושלים
(צילום: עודד קרני, באדיבות איגוד הכדורסל)

שחקניות הפועל לב ירושלים מקבלות מעטפת שכמעט לא מוכרת בכדורסל הנשי בישראל החל מצוות פיזיותרפיסטיות צמוד, ליווי רפואי, מאמנת כושר צמודה וצוות ניהול מקצועי ולוגיסטי מסור. כל הצוות המקצועי של הקבוצה החל מד"ר אבוגוב, היו"ר, דרך המאמנת, מנהלת הקבוצה, ועד מאמנת הכושר, הן נשים, פרט לעוזר המאמנת יונתן נוה שחזר לא מכבר משלושה חודשי שרות מילואים קרבי (ובדקנו, יונתן היה גם בעזה. שאפו).

הפועל לב ירושלים

כיום משמשת אבוגוב כחברת הנהלת איגוד הכדורסל, חברת ועדה מקצועית לנשים באיגוד, ממונה על קידום מוגנות ומניעת הטרדות מיניות בכדורסל, חברה בוועדה הציבורית לקידום ספורט נשים בישראל של משרד התרבות והספורט, וגם חברה בעוד ועדי ניהול של עמותות הקשורות למגזר השלישי.


נטע, איך זה להיות בין הנשים הבודדות בהנהלת איגוד הכדורסל ובכלל בתחום הכדורסל בארץ?" "ידעתי מראש שאני נכנסת לענף גברי, שמנוהל ברובו המכריע על ידי גברים. באותה נשימה, אני חושבת שהצלחת הנשים בענף הוא אינטרס משותף לכולם/ן ללא הבדל מגדרי. שחקניות הכדורסל הן הנשים, האחיות, הבנות של כולנו. כדורסל הנשים נמצא כבר כמה שנים במשבר, אך תמיכתו של שר הספורט מיקי זוהר, והנחישות של יו"ר המנהלת הילה קניסאר בר דוד, מביאה להגדלת תקציבים ובניית תוכנית ארוכת טווח שתביא לשיפור בהקדם".
5 צפייה בגלריה
הפועל לב ירושלים
הפועל לב ירושלים
הפועל לב ירושלים
(צילום: אביגיל עוזי)

רוס, המנהלת המקצועית של הקבוצה ומי שהקימה יחד עם אבוגוב את המועדון מדגישה את הייחודיות שלה הקבוצה האדומה. "המועדון שלנו פועל בנחישות כדי לייצר לשחקניות שלנו מודלים ערכיים וחינוכיים שיאפשרו להן את האומץ לחלום, לעבוד קשה ולהגשים את עצמן בכל תחום בחיים שלהן. אצלנו חשוב החינוך וגם להכשיר את דור העתיד של הכדורסל בישראל ולכן פתחנו לפני כשנתיים אקדמיה לכדורסל נערות בחוות הנוער הציוני.
האקדמיה מאפשרת לשחקניות כדורסל מוכשרות הן מירושלים והן מרחבי הארץ ליהנות מאימוני כדורסל ברמה גבוהה, לימודים איכותיים וחיי חברה עשירים. האקדמיה מיועדת לנערות בכיתות ז'-יב מהעיר ירושלים ומכל רחבי המדינה שמעוניינות להתאמן ברמה הגבוהה ביותר. כעת תקופת ההרשמה לשנה השלישית של האקדמיה לכדורסל נערות - לעונת 2024/25. יש המון פוטנציאל לספורט נשי בישראל. יש מאמנים ומאמנות מוכשרים ויש שחקניות צעירות טובות במועדונים שהבינו שצריך לגדל דור של שחקניות. אבל צריך לעבוד קשה על השימור, על האיתור וכמובן על מאמנות, כי אין מספיק ואפשר לראות דוגמה ומודל את המועדון שלנו שמנוהל על ידי נשים. אנחנו שמות דגש על מודלים נשיים חזקים, החל משהילדות מתחילות לשחק בבתי ספר עד ליגת העל, ולכן לקחתי על עצמי את תפקיד המנהלת המקצועית של כלל המועדון".

לספק שפיות

מבחינתה של אבוגוב, תקופת המלחמה מביאה איתה תפקיד חשוב, והוא שהמועדון יהיה מעטפת לשחקניות, הצוות ובני המשפחות שלהם. "דווקא בימים קשים אלה המועדון מהווה בית לשחקניות ולמשפחותיהן. חשוב לנו לשמר ולדאוג למה שיהיה כאן אחרי המלחמה, לחוסן החברתי שלנו, לדור שאנו מגדלים כאן, למודלים שאנו מקדמים ורוצים שיהיו פה", היא מסבירה. "אנו מאמינות שהמלחמה היא דבר זמני ויש כאן חיים לצד המלחמה ואחרי המלחמה וזה חלק מהתקווה שלנו. מועדון כמו שלנו מספק לכל כך הרבה נערות, נשים, משפחות ואוהדים, שפיות ושגרה לצד הטראומה שכל המדינה שלנו חווה. יש כל כך הרבה חטופים בעזה, גיבורים וגיבורות שנלחמים עבורנו, והכדורסל משאיר אותי איתנה בתוך כל הבלאגן הזה ונותן לי תקווה - שכן, למדינה הזו יש תקומה מהאסון הגדול שקרה לנו".
מה החזון שלך? "אין ספק שעוברת עלינו עונה מאתגרת בצל המלחמה - שנה ראשונה בליגת העל וכרגע במקום השני בליגה. אנחנו מחכות למשחק חצי גמר גביע המדינה ונקווה שנגיע לגמר. הכוונה היא לשחק באירופה, לפתח אקדמיה בינלאומית, לקיים טורניר בירושלים לקבוצות נערות מכל העולם, לשתף פעולה עם קהילות יהודיות בחו"ל פרויקטים נוספים שבכוונתנו להוציא לפועל. התמיכה שיש לנו היום לא מספיקה. יש תמיכה מכספי מדינה וכספי ציבור והשאיפה היא לנפץ תקרת זכוכית ברמת ההכרה והתמיכה של גופים נוספים מהמגזר העיסקי והפילנתרופיה העולמי כדי לתמוך במועדון הזה".