ֿבועז כהן, צעיר עם אוטיזם, גרם ללא מעט הפתעה והרמת גבות בזמן שיצר סדרת תמונות בעלת מסר עוצמתי על קבלת האחר והשונה בחברה.
1 צפייה בגלריה
הולך עם דלי על הראש
הולך עם דלי על הראש
הולך עם דלי על הראש
(צילום: בועז כהן)

"במסגרת האומנות שלי חיפשתי דרך להביע את הקשיים של אוטיסטים וגם באופן כללי שאנשים שמתקשים חברתית", סיפר כהן בן ה-18 ל"ידיעות ירושלים", "אוטיסט מתבטא אחרת גם בצורה רגשית, תחושתית ובעיקר בצורה חברתית, אצלי זה מתבטא בעיקר בקשיים חברתיים", הוא אומר בגילוי לב. "יותר קשה לי להבין התנהגויות חברתיות ואיך אנשים שהם לא אוטיסטים מתנהגים ומה הם מצפים ממני לעשות. יש לנו דרך אחרת שבה אנחנו יוצרים קשרים חברתיים ומתקשרים ולכן ההשתלבות שלנו בחברה היא אתגר. רציתי לעשות פרויקט שמבטא את האתגר הזה, רציתי להביע רגש שהצופה יבין איך אוטיסטים מרגישים ואת הקושי להשתלב בתוכה".
כהן צילם חבר שהסתובב עם דלי על הראש ברחובות ירושלים ובחן את תגובותיהם של האנשים. "רואים בתמונות, מבטים מוזרים, גם צילמנו בכל מיני סיטואציות מוזרות, למשל ביקשתי ממנו להתיישב ליד אנשים בספסל. זה יצר מצבים שיש ניתוק מהחברה ושיש מחסום כמו הדלי על הראש". לפרוייקט המרגש הוא קרא: "דלי על הראש ברחוב" ותלה אותו בבית ספרו. "אבל אני רוצה לנסות לשלוח לגלריה בדוידקה ובעוד מקומות".


חודש פברואר מוקדש להשתלבות של אנשים עם צרכים מיוחדים, ובניגוד לאחרים, אין לכהן בעיה עם המילה אוטיסט. "זו לא מחלה, אלא שונות, ואני לא חושב שצריך להתבייש בזה, אלא שאנשים ידעו לכבד ולהבין שאנחנו גם בני אדם ומבינים הכל ושומעים הכל גם אם אנחנו לא יודעים להגיב בצורה הכי טובה והכי נכונה בגלל השונות הזו. הרבה פעמים מנסים לכבס את המילה אוטיסט ואומרים למשל: על הספקטור האוטיסטי, סובל מאוטיזם, ומתרחקים מהמילה אוטיסט בגלל שחוששים שזה קללה, אני חושב שאם לא משתמשים בזה זה עדיין עלבון. אני בעד שיפסיקו לכבס את המילה הזו אלא ינרמלו אותה".
כהן משרת בתוכנית ייחודית של האגודה להתנדבות בשם "עוצמה", שמציעה שירות לאומי לצעירים עם צרכים מיוחדים. מדובר במסלול שירות שמותאם אישית בהתאם לכישורים וליכולות.
ירון לוץ, מנכ"ל האגודה להתנדבות: "היופי בשירות הלאומי שהוא מאפשר לכולם להיות שותפים ושווים ובועז הוא דוגמא נפלאה לכך. השתלבות של צעירים עם צרכים מיוחדים בשירות הלאומי, היא חלק מהגשמת חזון האגודה לחיזוק החוסן של החברה הישראלית".