בכניסה למתחם האימונים בבית וגן, הוקם לאחרונה איזור חיץ מופרד עם דלת שמפרידה אותו משאר המתחם. האיזור הסטרילי הזה הוא מושבם של אנשי הצוות המקצועי של בית"ר עם חדר עבודה מאובזר של המאמן ברק יצחקי.
3 צפייה בגלריה
 יודע מה רוצה ומה הוא עושה. יצחקי
 יודע מה רוצה ומה הוא עושה. יצחקי
יודע מה הוא רוצה ומה הוא עושה. יצחקי
( צילום: עוז מועלם )

מי שמכיר את מגרש האימונים של בית"ר לאורך השנים, יודע שמאז ומתמיד המקום הזה היה הכל מאשר איזור סטרילי. מבלי לפגוע, השכונה חגגה- אוהדים, ספקים, ילדים, כל דכפין היה מסתובב בין הרגליים של כולם.
יצחקי, תכף תבינו, לא הגיע לכאן כדי לבנות קבוצת כדורגל. הוא הגיע לכאן כדי לבנות מועדון כדורגל. זו הסיבה שהדרישות הראשונות שלו מברק אברמוב היו הקמת איזור חיץ שמבודד את הצוות המקצועי משאר העולם. זו הסיבה שהוא ביקש שיפוץ/ מתיחת פנים לכר הדשא בבית וגן והכניס למערכת עזרים טקטיים וטכנולוגים שלא היו פה בעבר כמו למשל צילום האימונים בוידאו, וחלוקת עבודה פרטנית עם הגדלת צוות העזר שכולל אנלסיטים, עורכי וידאו ותזונאית.
יצחקי, זה לא סוד, מגיע עם סטאז' ארוך במכבי ת"א. שם, אחת הפעולות הראשונות שעשה המנהל המקצועי ג'ורדי קרויף הוא "לסגור" את הקבוצה לסביבה. להפוך את מתחם קרית שלום לכמעט שטח צבאי סגור. הסדר הזה, הועתק גם לבית"ר של יצחקי. זה אמנם נשמע ונראה כמו אל"ף בי"ת בסיסי בכל מועדון כדורגל שמכבד את עצמו, אבל קפיצת המדרגה שבית"ר עשתה בעניין הזה ממועדון פופלרי אבל שכונתי ובלתי אמצעי למקום שהכל בו מתוכנן ומתוקתק, זו בשורה עצומה.

בא לעבוד


יצחקי ככדורגלן היה וירטאוז. מהבודדים שבשבילם היה שווה לרכוש כרטיס שידע לנצל היטב את מתת האל שקיבל בדמות טכניקה וכישרון בלתי נגמרים. את אף אחד לא ענין כמה קילומטר הוא רץ במשחק נתון כי הוא היה רוקד על המגרש והשאיר את חיטוב העצים ושאיבת המים לאחרים.
יצחקי המאמן שונה במאה שמונים מעלות. הוא מתעורר כל יום בשעה רבע לשש. בשש וחמש דקות הוא כבר במכונית, מתחיל לנסוע לכיוון ירושלים. בבית וגן מעידים שהוא נשאר במתחם עד שש-שבע בערב, ביום עבודה שהוא משרה מלאה. האובססיה שלו היא לא להשאיר שום דבר ליד המקרה ולטחון עד דק כל פרט שיכול לקדם את הקבוצה שלו. מתי המעט שנכנסים אליו לחדר במשך היום, לצורך עניינים שוטפים, מעידים שיש שלוש פוזציות קבועות שהוא נמצא בהן: או מול מסך המחשב, או עם דף ועט עם רשימות עמוסות לעייפה, או בשיחות טלפון בענייני הקבוצה. "סוג מקצוענות חריצות והקרבה שקשה מאד למצוא בכדורגל הישראלי", הגדיר זאת גורם בכיר בבית וגן.

3 צפייה בגלריה
יצחקי ככדורגלן. שונה לגמרי מיצחקי המאמן
יצחקי ככדורגלן. שונה לגמרי מיצחקי המאמן
יצחקי ככדורגלן. שונה לגמרי מיצחקי המאמן
(צילום: חיים צח )

מי שרוצה טעימה מאיך הדברים עובדים אצל יצחקי, מוזמן לקרוא את הסיפור הבא: בשבוע הראשון שהגיע לבית"ר, יצחקי ניסה לבדוק מה כמות הקילומטרז' שרצו השחקנים שלו ביחס למשחק הקודם בו הוא עדיין לא היה המאמן. ההבדל היה 98 קילומטר לפני יצחקי אלא מול 106 קילומטרים במשחק הראשון שלו מול מכבי נתניה. באימונים של אותו שבוע, יצחקי ניסה ללמד את השחקנים שלו איך הריצה הזו ללא הפסקה צריכה גם להיות יעילה. איך הם ממשיכים לעשות אותה כמות קילומטרים אבל גם יודעים תוך כדי גם להזיז את הכדור. בחלק גדול מהזמן, עם טריינינג ונעלי כדורגל יצחקי היה עוצר את האימון ונכנס להיות חלק מאחת הקבוצות כדי ששועה, יונה, מיכה או חורחלי בזמנו, יראו מקרוב איך משחקים מהר ויעיל וזזים עם הכדור ובלעדיו.
בקיץ הנוכחי, כל שחקן רכש שהיה מועמד להגיע לבית"ר עבר אצל יצחקי תחקיר מעמיק. זה מודל שהועתק מחברות היי-טק שמגייסים לשורתיהן עובדים. ראשית, הסינון הראשוני היה סל התכונות המקצועיות של אותו שחקן. לאחר מכן, סל התכונות האישיות שלו. בטבלה ליד מנה יצחקי (בשיתוף עם האנליסטים של בית"ר) את היתרונות והחסרונות של אותו שחקן. היו שם גם פרמטרים אישיים שלא קשורים ישירות לכדורגל כמו רעב, תשוקה, עמידה בלחצים וגרף ההתקדמות לאורך הקריירה.
כך למשל, יש לא מעט בלמים זרים שנפסלו בגלל חוסר היכולת לשחק, על פי ההיסטוריה שלהם, בקבוצה כמו בית"ר שמכתיבה את הקצב. יש גם לא מעט ישראלים שלא עברו את הרף של יצחקי בגלל שאו שהקריירה שלהם בירידה תלולה, או בגלל שהם פציעים, או משום שהם לא גילו יציבות לאורך זמן ולצד יכולת גבוהה במשחקים מסוימים היו להם יותר מדי משחקים בינוניים מינוס.

קראו גם:

צריך לקחת את התחקירים הללו שעשה יצחקי על ירין לוי ממכבי חיפה ועל פטריק טוואמסי. בעניין לוי, אין מאמן נערים/נוער בוגרים שלוי לא עבר תחתיו שיצחקי לא שוחח איתו כולל שיחה עם השחקן עצמו. לגבי טוואמסי, הרי על פניו שחקן מוכר ששיחק בארץ לא זקוק לבדיקת פרופיל. ובכל זאת, מאמן בית"ר שמכיר מקרוב את הכדורגל הקפרסיאי הפך כל אבן באי השכן כדי להבין איך מתפקד ובאיזה כושר נמצא טוואמסי בנקודת הזמן הנוכחית בלי שום קשר למי שראינו ממנו בקדנציה במכבי נתניה.
עוד עניין שיצחקי שם עליו דגש בקיץ זה בבחירת הזרים. מהר מאד הבין מאמן בית"ר שהמציאות הבטחונית מקשה מאד על רכש איכותי שאפשר להנחית פה. בגלל זה, הזר היחיד שהגיע לבית"ר "מבחוץ", הוא ז'אן מרסלן. האחרים, סילבה, ג'ורג' וסורו ממשיכים כאן עונה נוספת. טוואמסי מכיר ואוהב את ישראל וגם קאני לו תעודת זהות ישראליתי הוא בן המקום. זה מנע המון מריחת זמן בנושא הרכש וגם אפקט דומינו שבו זרים שמבריזים משאירים עמדות שלמות שאינן מיואשות. ליצחקי ולאלמוג כהן, חשוב להזכיר היו 12 שמות של זרים בעמדות שונות. אף אחד מהם, כולל מרסלן שחתם, נרשם בבית וגן בעירבון מוגבל בגלל המצב הבטחוני וכשהגיעה העת להתקדם הלאה, הדברים התקדמו בצורה פשוטה ויעילה.

עושה שיעורי בית


ההכנות של בית"ר בהנהגת יצחקי למשחקים היא בפורמט הבא: צפייה במשחק האחרון של הקבוצה במהלך השבוע. קטעים ערוכים מהאימונים שצולמו, צפייה ביריבה הבאה וסיכום שהוא תמהיל בין מה שבית"ר רוצה לעשות והדרך שבה היא מתכוונת לנטרל את היריבה. למשל, רק "חרשן" כמו יצחקי, רץ להשיג קטעים ומידע ממחנה האימונים של הפועל בבולגריה לקראת הדרבי כדי להגיע הכי מוכן שאפשר.
הדריכות האינסופית הזו, היא לא רק ביום יום. יצחקי מקפיד להיות חלק ממיזמי כדורגל של אנשי מקצועי ברחבי העולם, כמו ה"טרנספר רום" למשל, בו חברים מנהלים מקצועיים מרחבי הגלובוס. פרט להחלפת דעות ומפגש של פעם-פעמיים בשנה, יש המון חילופי מידע לגבי שחקני רכש פוטנציאלי, זה יכול לקרות במיידי אבל בעיקר תהליכים בהם שם מסוים שמסומן זוכה למעקב של כמה חודשים עד שמנהל מקצועי כזה או אחר מצרף אותו לקבוצה שלו. במילים אחרות, יש ליצחקי לא מעט שמות במחברת שסביר, אם יישאר בבית"ר, שיגיעו לכן בקיץ הבא או בזה שלאחריו.

בצניעות ובנחישות


יצחקי יודע שיש סביב בית"ר, וייב שגורם ללא למעט פנטזיות. שאנשים, לא ברור למה, מדברים בקול על אליפות, על חזרה של בית"ר לימים העליזים של אמצע שנות התשעים. הוא לא אוהב את זה, לא משום שהוא מעוניין להנמיך ציפיות אלא בגלל שהוא יודע שהסכנה הכי גדולה של הקבוצה שלו זו שאננות. המשפט שהוא הכי הרבה משתמש בו הוא ש:"ברגע שמורידים את הרגל מהגז מקבלים סטירה". הוא למד את זה על בשרו במכבי ת"א שבתקופות זמן מסוימות היתה בטוחה שהיא רק צריכה להופיע להנפת צלחת האליפות וראתה איך מכבי חיפה עוקפת אותה בסיבוב, ולהבדיל, הוא ראה את זה אחד לאחד, במשחק גביע הטוטו באשדוד כשבית"ר ביתרון 0:2 החליטה להפסיק לשחק וירדה מהמגרש מפסידה.


3 צפייה בגלריה
חייב לנטרל 'רעשים'. אוהדי בית"ר
חייב לנטרל 'רעשים'. אוהדי בית"ר
חייב לנטרל 'רעשים'. אוהדי בית"ר
(צילום: פרטי)

עם כל הכבוד לכך שמכבי ת"א ומכבי חיפה לא מרשימות התקציבים שלהן כפולים מזה של בית"ר וגם הבלגן בב"ש לא מטשטש את התקציב העדיף שיש לה על הצהובים שחורים. במילים אחרות- בבית"ר מכוונים למקום הרביעי שיהיה הישג לא מבוטל וכל דבר מעל זה, יהיה פשוט פנטסטי. יצחקי, שנמצא באחת המשרות החשובות ביותר בספורט הישראלי, מסרב להתבלבל או להתהדר בעובדה שהשאיר את בית"ר בליגה והקבוצה שלו סיפקה תצוגות כדורגל בגביע הטוטו.
גורם במכבי ת"א, סיפר השבוע, שג'ורדי קרויף, שבא מברצלונה וממנצ'סטר יונייטד, אהב לומר ש:"אני לא מעניין אף אחד, מה שחשוב זה המועדון". יצחקי נוהג באותה דרך בדיוק. אפס אגו, מקסימום צניעות. הוא באמת רוצה לדבר במגרש. גם כך הרי יש סביב בית"ר מספיק רעש. הוא מעדיף לעבוד בתקווה שהעבודה שהתחיל כאן לפני חצי שנה, תמשיך החל מיום ראשון הקרוב לעונה שבה כולנו נרווה מבית"ר אחרי יותר מדי שנים שחונות, נחת.