2 צפייה בגלריה
אבי ריקן. צילום: עוז מועלם
אבי ריקן. צילום: עוז מועלם
אבי ריקן. צילום: עוז מועלם
קרית שלום, לפני כמה שבועות. אבי ריקן ואיתי שכטר עולים לכדור גובה, שבמהלכו שכטר לא במכוון מעיף מרפק לעינו של ריקן. מספר 22 נוטש את כר הדשא. למרות שטף הדם בעינו, הראייה המטושטשת והכאבים שהרגיש באותו רגע, הוא לא היה מוטרד מדי. מכות כאלה, סופן שבתוך כמה שעות הכאב חולף והכל בא על מקומו בשלום. אבל המבט המודאג של הרופא שבדק אותו, עם חשש אמיתי לפגיעה קשה ברשתית העין, גרמו לשחקן ולבני משפחתו חרדה אמיתית. האבחנה היתה שבמקרה של פגיעה ברשתית ריקן ייאלץ לעבור שיקום ארוך והקריירה שלו והראייה בעין בסכנה מוחשית.
בסיום משחק הדרבי (0:3 למכבי, שבו כבש) שיתף ריקן באירוע הפגיעה בעינו, ואמר לעיתונאים במקום: "לא הרבה אנשים יודעים, אבל היתה סכנה שאאבד את הראייה, משהו שהצריך ממני לא להתאמן בשבועות האחרונים או לשחק. היתה חרדה ותקופה לא נעימה, אבל גם תמיכה בלתי פוסקת מהמשפחה ומהמועדון. שמח שעברתי את זה כמו גדול. אני לא ילד, עברתי הרבה בכדורגל, אבל אני מתרגש כי עברתי תקופה לא נעימה".
אם עוד לא הבנתם, העין ברוך השם בסדר גמור, וגם ריקן, בלי שנרגיש, הפך להיות אחד העוגנים החשובים ביותר במכבי תל אביב, המועדון מספר 1 בישראל. בקרית שלום מקבילים אותו ליואב זיו וברק יצחקי, עוד שניים שהגיעו לקרית שלום מבית וגן, שההערכה אליהם היתה כל כך גדולה עד שעם סיום הקריירה שלהם הם זכו לתפקידי ניהול בכוורת של מיץ' גולדהאר. ריקן נע בבטחה באותו כיוון. הוא בן 31 וחצי, מסיים חוזה של חמש שנים בתום העונה הנוכחית, כשלכולם ברור שמכבי תממש עליו את האופציה ותשאיר אותו צהוב־כחול לפחות שנתיים נוספות. בעיני הקודקודים של האלופה ריקן הוא הפנים של המועדון יחד עם שלושת שחקני הבית, שירן ייני הקפטן, דור מיכה ודור פרץ. עד כמה ריקן דומיננטי בחדר ההלבשה תעיד העובדה שעד לאחרונה יואב זיו היה האיש שמקשר בין המועדון לבני המשפחה של השחקנים. כלומר אם אבא או אשתו של שחקן היו זקוקים לכרטיס או לאיזשהו סיוע ממכבי בענייני דיומא, זיו היה איש הקשר. החל מתחילת העונה, מי שנושא בתפקיד הוא ריקן, שדואג לכולם כמו מש"קית ת"ש מצטיינת.
"דור מיכה אמר לי לפני כמה חודשים ש'אם אתה רוצה שדברים יזוזו במכבי תל אביב תפנה לאבי ריקן'", מספר אורי משיח, אחד האוהדים המוכרים והשרופים של מכבי תל אביב. "שירן ייני הקפטן בהסכמה נתן את תפקיד הקב"ט, כך אנחנו קוראים לו, לריקן, שאחראי לכל דבר שקשור במשפחות השחקנים מול המועדון והקהילה במכבי. הוא דאג שלמשפחות השחקנים תהיה חניה בחגיגות האליפות בסיום העונה שעברה. הוא מארגן את כל השחקנים לטיסה לאומן. הוא הגיע לפני שבוע יחד עם עוד שחקנים לביתו של מני לוי לציון 18 שנים לנפילה של מני בטדי והדליק נרות חנוכה בבית משפחת לוי. ריקן הוא גם זה שלקח איתו את השחקנים לבקר את השוער חביב אוחיון בבית החולים והוא בקשר צמוד עם משפחת אוחיון. הוא אומנם ירושלמי והוא נולד בבית"ר, אבל בשביל כל מי שקשור במכבי תל אביב אבי הוא שחקן בית ומכביסט בכל רמ"ח איבריו". במשחק ביום שני האחרון, רק נזכיר, ענד ריקן את סרט הקפטן.
לצידו של המאמן
שיהיה ברור: ריקן לא נמצא במכבי בגלל שהוא בחור כל כך אהוב או בגלל שהצליח להיכנס לליבו של כל מי שדורך בקרית שלום. הוא שם, כשחקן הרכב קבוע בקבוצה שמהסגל שלה אפשר לבנות שתי קבוצות בליגת העל, בגלל היכולות שלו, בגלל שכל קבוצה היתה רוצה סוג כזה של שחקן שאיתו אפשר לצאת למלחמה. עבור ולדימיר איביץ' המאמן, שלא ממצמץ לערוך סדרות חינוך ארוכות וקשוחות לאלירן עטר או יהונתן כהן, הראשון בכיר המשתכרים בקרית שלום והשני העתיד של מכבי, ריקן הוא סוג של מאמן על המגרש, בין יחידי הסגולה שמאמן מכבי משתף אותו בהתלבטויות. ריקן משמש את איביץ' על מנת להעביר מסר לשחקנים ומתבקש על ידי הסרבי חמור הסבר במהלך משחק לסדר את השחקנים במערך כזה או אחר. "איביץ' מת על ריקן", אומרים בסביבת קרית שלום. "יש לו 27 שחקני סגל ברמת הרכב, וכמעט תמיד ריקן יזכה אצלו לעדיפות כי הוא מעריך את מוסר העבודה שלו, את הרצינות שלו ואת המחויבות שלו. חוץ מזה, ריקן מספק את הסחורה בדמות בישולים וגולים ועבודה טקטית, אז למה לא בעצם?"
2 צפייה בגלריה
ריקן עם הקמע יהלי נאור.  רכש לילד ציוד לבית הספר | צילום: האלבום הפרטי
ריקן עם הקמע יהלי נאור.  רכש לילד ציוד לבית הספר | צילום: האלבום הפרטי
ריקן עם הקמע יהלי נאור. רכש לילד ציוד לבית הספר | צילום: האלבום הפרטי
ביום ראשון האחרון, כשאיביץ' ביקש לבחור את השחקן שיישב לידו במסיבת העיתונאים לקראת משחק העונה מול מכבי חיפה, הוא בחר, ניחשתם נכון, בריקן. "אני לא אוהב לדבר על עצמי, אני עובד קשה ואני שמח שבמשחקים האחרונים קיבלתי צ’אנס", פתח הקשר את דבריו. "ההצלחה הקבוצתית היא המטרה העיקרית שלי. החוזה? אני בטוח שהמועדון לא מנהל איתי משא ומתן בתקשורת. אני מרגיש בטוח בעצמי ושם את האגו בצד כי ההצלחה של הקבוצה חשובה לי. אני עובד קשה ולפעמים זה בא לידי ביטוי בשערים ובישולים, אבל גם כשלא, חשוב לי לתרום ושירגישו אותי. אני מרגיש שהחבר'ה ניזונים מהחיוביות והאנרגיות שלי וטוב לי להדביק בזה את כולם". ריקן, כמו מכביסט אמיתי, גם שלח עקיצה ליריבה מחיפה שקצת זלזלה בקבוצה של ריקן לפני המשחק. ריקן: “זה לא נחמד לשמוע שמזלזלים בך. אנחנו מכבדים ומצפים לאותו יחס. אנחנו מובילים את הטבלה עם יחס שערים ואנחנו בטוחים בעצמנו. מכבי תל אביב רגילה למשחקים גדולים וגם השחקנים פה. אני בטוח שנגיע מוכנים, אבל אני לא חושב שזה משחק על כל הקופה. זה יהיה משמעותי אם ננצח, אבל יש עוד דרך ארוכה ואלו עוד שלוש נקודות. אנחנו לא יכולים לצפות את העתיד ומה שמנחה אותנו זה לנצח כל משחק בזמנו".
הכל מקצועי
ריקן לא אוהב שמשווים את סיפור ההצלחה שלו במכבי לעניינים כמו אופי וחדר הלבשה. הוא מעדיף שידברו על האיכויות המקצועיות שלו. העובדה שיש לו ערכים מוספים שהופכים קבוצה לבריאה היא לא עניין שהוא נהנה שדנים בו. בשיחות סגורות הוא מזכיר את העונה המופלאה שלו בבית"ר, בעונת 2013/2012 תחת אלי כהן השריף, עונה שנהרסה כליל עם פרשת הצ'צ'נים שכמעט הורידה את בית"ר ליגה. למי ששכח, ריקן גם דואג להזכיר שהיה שחקן הרכב בלוצרן השווייצרית, שחזר לארץ אחרי הרפתקה אירופית מוצלחת, זאת אחרי שהיה נוסע, רק שלוש שנים קודם לכן, בטרמפים לאימונים במכבי הרצליה לאחר שנזרק מבית"ר.
בסיום העונה ההיא עם השריף אלי טביב בחר שלא לחדש לריקן את החוזה בגלל ויכוח על הוצאות דלק, וכך בית"ר הפסידה את אחד משחקני הבית הטובים ביותר שיצאו משורותיה בשנים האחרונות. בכלל, נראה שריקן, בניגוד לבני המחזור שלו, הוא בין יחידי הסגולה שהצליחו באמת לבצע קפיצת מדרגה ולהישאר רלוונטיים ובטופ של הכדורגל הישראלי גם בשנת 2020. בעוד קובי מויאל מחפש כבר חצי שנה קבוצה, חן עזריאל פצוע כמעט שנה שלמה, אריאל הרוש ברח הכי רחוק שהוא יכול מהכדורגל הישראלי ושי חדד מנסה לשרוד בהפועל אשקלון, ריקן בדרך לאליפות שנייה בקריירה, עם חוזה שמשודרג כל שנתיים ועם מעמד חזק מאוד במועדון שפולט מתוכו כל הזמן כל מי שרק מגרד את הבינוניות. הישג מרשים למי שלא רבים נתנו לו בגיל 22 סיכוי להגיע רחוק.
הקמע יהלי
לפני סיום נספר לכם שלריקן יש קמע אישי, ילד בן שמונה בשם יהלי נאור. הילד, אוהד מכבי תל אביב ניגש במפגש של שחקני מכבי עם אוהדים בסינמה סיטי לריקן, ואמר לו שהוא השחקן האהוב עליו. מאז לפני כל משחק ריקן הפך אותו לקמע שלו ושל הקבוצה ואפילו הקדיש לו שער בעונה שעברה בניצחון על מכבי פתח תקווה (0:2), כשהוא רץ אליו ומחבק אותו. עם פתיחת שנת הלימודים הנוכחית, כשיהלי עלה לכיתה א', ריקן הגיע אליו הביתה בהפתעה לאחר שקנה לו את כל הציוד לבית הספר. "יהלי תמיד אהב את אבי במיוחד, ובמפגש ביניהם שר לו את השיר 'אם יש גן עדן או מקום מסתור עכשיו, חבקי אותי ואת פצעיי וקחי אותי אליו. הו, אבי ריקן' (על פי הנוסח של 'אם יש גן עדן' של אייל גולן)", מספר רונן נאור, אבא של יהלי. "אבי הביא ליהלי חולצה שלו עם הקדשה, ומאז לפני כל משחק הוא מגיע ליהלי ליציע, מנשק אותו ועולה לשחק. כשיהלי עלה לכיתה א' ריקן הגיע אלינו בהפתעה הביתה עם כל הציוד לבית הספר שהוא רכש מכספו האישי".
ביום שני בסמי עופר ריקן יפגוש את בית"ר ירושלים, כור מחצבתו. גם לפני המשחק הזה הוא ינשק את יהלי נאור, ואנחנו נתהה איך לעזאזל אלי טביב, זה שאתם אוהבים לקרוא לו גאון כדורגל והמנהל המקצועי הטוב ביותר בארץ, הרשה לעצמו לוותר עליו בגלל פאקינג פזומט. הרווח, שוב, כולו של מכבי.
המספרים של ריקן
1 אליפויות: 2018/19
1 אלוף האלופים: 2019/20
2 גביע הטוטו: 2017/18, 2018/19
190 הופעות החל מ-2015/16
118 ניצחונות: (62.10%)
37 תיקו: (19.58%)
35 הפסדים: (18.52%)
28 שערים: (0 בפנדל, 0.14 למשחק)
8 בישולים: (0 סחיטת פנדל, 0.04 למשחק)
27 צהובים: (0.14 למשחק)
אדומים: 0