3 צפייה בגלריה
קבוצת בית"ר ירושלים נשים. צילום: יואב דודקביץ'
קבוצת בית"ר ירושלים נשים. צילום: יואב דודקביץ'
קבוצת בית"ר ירושלים נשים. צילום: יואב דודקביץ'
האם קבוצת הנשים של בית"ר ירושלים תסיים את חלקה ההיסטורי עוד לפני ששיחקה אפילו משחק רשמי אחד? כבר יותר מחודש שפרויקט הדגל של כדורגל הנשים בעיר נמצא בהשבתה. האימונים בוטלו, חלק קטן מהשחקניות מצאו קבוצות אחרות – ואלה שנשארו בעיקר אובדות עצות.
הסיבה לכל הבלגן היא בירוקרטית, אבל לא רק. הכל החל כשבהתאחדות לכדורגל החליטו להפוך את הליגה השלישית והאחרונה למקצוענית. עד כה שיחקו שם בצורה חובבנית, עם פחות דקות משחק, יותר חילופים ופחות אימונים. כעת מנסים בהתאחדות להוסיף עוד ליגה מקצוענית אחת כדי לשפר את פני כדורגל הנשים.
אלא שהמהלך הזה עשוי להביא לסופו של אחד הסיפורים היפים שצמחו בספורט הנשים לאחרונה – זה של קבוצת בית"ר ירושלים. הכל החל לפני מספר חודשים, כשקבוצה של כדורגלניות ירושלמיות ניסו בכל כוחן למצוא לעצמן בית כדי להקים סוף-סוף קבוצת כדורגל נשים רשמית בעיר. המאמצים נשאו פרי ובית"ר ירושלים פתחה את שעריה (וכיסה) והקימה, לראשונה מזה שנים, קבוצת נשים בירושלים.
בהתחלה הכל התנהל כמתוכנן, עם מבחנים לקבוצה, בחירת סגל ואימון פתיחה רשמי. וכך התאגדו להן כ-25 שחקניות, דתיות, חילוניות, יהודיות ומוסלמיות, כולן במטרה אחת – לשים את בית"ר על מפת כדורגל הנשים הישראלי. בשלב הזה היה ברור שהקבוצה החדשה תשחק בליגה הלאומית, שהייתה אז הליגה המקצוענית הנמוכה ביותר.
3 צפייה בגלריה
קבוצת בית"ר ירושלים נשים. צילום: יואב דודקביץ'
קבוצת בית"ר ירושלים נשים. צילום: יואב דודקביץ'
קבוצת בית"ר ירושלים נשים. צילום: יואב דודקביץ'
אלא שהשינוי שהביאה ההתאחדות טרף את הקלפים ובתחילת ספטמבר התבשרו השחקניות כי האימונים הופסקו. "בהתחלה הסבירו לנו בהנהלה שהם מנסים להפעיל לחץ על ההתאחדות כדי שתאפשר לנו לשחק בלאומית", מסבירה נועה אברהם (25), ממקימות הקבוצה. "הם אמרו לנו שהם לא יודעים אם הם יפתחו את הקבוצה משיקולי תקציב ושבינתיים הם לא משלמים ביטוחים ולכן אי אפשר להתאמן".
מיותר לציין שההחלטה יצרה משבר בקרב השחקניות. "כל הבנות היו מאוד מבולבלות", מספרת אברהם. חלק קטן מהשחקניות עזבו, אבל אלה שנשארו לא הרימו ידיים וניסו לפנות להנהלה במטרה לשבת ולפתור את הבעיה. אך לטענתן התחושה הייתה כי בבית"ר לא ממהרים להיפגש איתן.
3 צפייה בגלריה
בית"ר ירושלים נשים. צילום: יואב דודקביץ'
בית"ר ירושלים נשים. צילום: יואב דודקביץ'
בית"ר ירושלים נשים. צילום: יואב דודקביץ'
לבסוף, כחודש לאחר שהופסקו האימונים, נערכה פגישה בין נציגי השחקניות לנציגי ההנהלה. "בפגישה הזו אמרו לנו פתאום משהו אחר - שלא רוצים לפתוח קבוצה בליגה השלישית כי זו תהיה פגיעה בתדמית", אומרת אברהם. "הסברנו להם שסגירת קבוצת נשים אחרי שכבר הוקמה היא גם פגיעה תדמיתית וביקשנו להעלות את הנושא בדירקטוריון של המועדון, אבל הבנו שההמלצה היא לא לפתוח את הקבוצה".
היום (ג') החליטו השחקניות לעבור לשלב האחרון בניסיונות שלהן להשאיר את הפרויקט בחיים – פנייה במכתב למנכ"ל מוני ברוש ולבעלים משה חוגג. "אנחנו פונות אליכם, בבקשה לשקול בשנית החלטה זו", נכתב שם. "ניכר שאתם עוסקים בשנים האחרונות בקידום גישה ערכית למועדון וקבוצת נשים נראית כמטרה ראויה בהחלט לקידום, במיוחד לאחר שזו כבר התקיימה, החלה לפעול וקיבלה גב מהמועדון עצמו. אנו מאמינות שקבוצת נשים שתשחק בליגה הארצית ותתקדם משם לא תפגע בתדמית של המועדון. ההיפך הוא הנכון - היא תהיה לו מקור לגאווה ותקדם ערכים של שוויון, דו-קיום וסובלנות שיתרמו לעיר ולחברה הישראלית".
בשלב זה השחקניות יושבות ומחכות. חלקן מבינות כי למרות שהן העבירו את הקיץ באימונים מפרכים, כנראה שהן לא יזכו לפתוח את העונה. אחרות כבר חושבות על מסגרות אחרות, אך חלקן עוד אופטימיות שהפרויקט שנקרא 'בית"ר ירושלים נשים' יצא לדרך כבר השנה.
מבית"ר ירושלים נמסר בתגובה: "מאז שפנינו בנושא להתאחדות הכדורגל ב-5 ביולי, הבהרנו שאנו מקימים את קבוצת הנשים של בית"ר במטרה שהיא תשחק בליגה הלאומית. מבחינת מועדון בית"ר השתתפותה של הקבוצה בליגה הארצית היא כרגע אינה אופציה רלוונטית.
"מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים מחכה לתשובה של ההתאחדות לבקשתנו ולהבהרת לתקציב מעיריית ירושלים. אנחנו עדיין מאמינים שניתן להקים את הקבוצה, אך לא בליגה הארצית. ברגע שנקבל את התקציב והאישור להקים את הקבוצה בליגה השניה, אנו נשמח להקים את קבוצת הנשים של המועדון".