"ה־VAR הוא בהחלט בשורה אדירה לעולם הכדורגל ובפרט לתחום השיפוט". כך אמר עוזי יצחקי, מהדמויות הבכירות והדומיננטיות באיגוד השופטים בישראל בשנים האחרונות, במלאות שלוש שנים לכניסתה של הטכנולוגיה למגרש הירוק. יצחקי (55), ירושלמי מבטן ומלידה, כיהן כיו"ר איגוד השופטים קרוב לארבע שנים, כאשר בקדנציה שלו נכנס לראשונה ה־VAR לישראל. הטכנולוגיה ששינתה את שיפוט הכדורגל מקצה לקצה הופעלה באופן רשמי במשחקי הגביע העולמי 2018, ובארץ במשחקי ליגת העל באמצע עונת 2019-2018.
3 צפייה בגלריה
עוזי יצחקי. "השיפוט בטדי לא היה טוב"
עוזי יצחקי. "השיפוט בטדי לא היה טוב"
עוזי יצחקי. "השיפוט בטדי לא היה טוב"
(צילום: האלבום הפרטי )
"עקומת הלמידה של ה־VAR היתה לא פשוטה והיו לו הרבה חבלי לידה קשים", פתח יצחקי. "עם זאת, שלוש שנים אחרי כניסתו ניתן לומר שה־VAR הוכיח את עצמו ומביא הרבה צדק לכדורגל, לצד השדרוג המשמעותי ברמת השיפוט. הוא נותן לשופטים הרבה ביטחון, אפשרות לתקן את עצמם תוך כדי משחק, ומונע הרבה טעויות. עם הזמן שיתוף הפעולה בין צוות השיפוט במגרש לבין צוות ה־VAR הלך והשתפר והשימוש בו הפך זורם וקל יותר", הוסיף יצחקי. "נכון, זה עדיין לא מושלם, אבל זה בהחלט שינה את עולם השיפוט בכדורגל. בשורה התחתונה ה־VAR הוא בהחלט בשורה אדירה לעולם הכדורגל ובפרט לתחום השיפוט. אם נשים לב, כמות הטעויות הקריטיות שמשנות פני משחק הלכה ופחתה משמעותית מאז כניסת ה־VAR. כמובן, חשוב כל הזמן לתרגל ולייעל את התהליך, להוסיף עוד מצלמות ולצמצם את העיכובים במהלך המשחק".
בוא נדבר על המשחק ביום ראשון של בית"ר מול באר שבע. שתי החלטות VAR של השופט ליאני: ההרחקה של דגני והפנדל שנשרק לזכות האורחים, ובצד זה, הפנדל שלא נשרק בתאקל שבין עומר לקאו לאיתי שכטר.
"על פניו, נראה היה שליאני השופט סובל מחלודה של תחילת העונה כי השיפוט בטדי לא היה טוב. בית"ר קופחה חד־משמעית. היה ניסיון להתחשבן עם האירוע הראשון שבו לא נשרק פנדל לשכטר אז ליאני כאילו 'החזיר', וזה דבר פסיכולוגי שקורה ואסור שיקרה. לא ייתכן שבפנדל שנשרק לזכות באר שבע ליאני לא הלך ל־VAR. פתיחת עונה לא טובה".

טחנות הצדק

יצחקי, שבהיותו יו"ר איגוד השופטים התקיימו ההערכות הראשונית והדרכות השופטים ל־VAR, שימש בעבר גם כחבר הנהלת ההתאחדות לכדורגל, חבר בוועדת החינוך וההסברה וחבר בהנהלת איגוד השופטים עד שמונה לעמוד בראש האיגוד.
3 צפייה בגלריה
שכטר על הרצפה. הצליח לבלבל את השופט
שכטר על הרצפה. הצליח לבלבל את השופט
שכטר על הרצפה. הצליח לבלבל את השופט
(צילום: עוז מועלם)
במקביל לתפקידיו באיגוד השופטים ובהתאחדות לכדורגל מילא יצחקי שורה של תפקידים ציבוריים בכירים, כשביניהם שימש כמנכ"ל משרד התחבורה במשך 4.5 שנים, יו"ר דירקטוריון חברת נמלי ישראל, שאחראית על נמלי הים המסחריים בחיפה, אשדוד ואילת, יו"ר מועצת הרשות לבטיחות בדרכים - הרלב"ד (בתפקיד זה הוא מכהן גם היום בהתנדבות), וכן בתפקידי ניהול במגזר הפרטי בתחומי התחבורה, האנרגיה והגז.
יש המון ביקורת על ה־VAR.
"אני דוחה את הביקורות שמשמיעים נגד ה־VAR שהוא מעכב משחקים ועוצר את רצף המשחק. המשחק זורם, רמת השיפוט עלתה ויש יותר צדק בכדורגל. נכון שטעויות הן חלק מהמשחק וחלק מהכיף של הכדורגל, אבל הצדק חשוב ומשמעותי יותר למשחק ובהכרעות המשחקים, על אחת כמה וכמה בעידן של הכסף הגדול שיש היום בכדורגל. חשוב לזכור שהכדורגל הפך מהיר, קצבי ופיזי הרבה יותר ושופט שרץ בהתקפה מתפרצת ספרינט על 80 מטר צריך להגיע בזמן למקום ההתרחשות ותוך מאית השנייה לקבל החלטות מכריעות. זה לא פשוט. על כן השימוש ב־VAR מעניק לשופט כוח עזר חשוב ועוזר לו לקבל את ההחלטות הטובות והנכונות ביותר. אנחנו חיים בחברה מודרנית וטכנולוגית ואין סיבה שלא ניעזר ב־VAR".
כבר שנתיים חלפו מאז סיים יצחקי את תפקידו באיגוד השופטים, אך הוא עדיין ממשיך לעקוב מקרוב אחר השופטים הכישרוניים שעברו תחתיו, שבינתיים הפכו לשופטים הבכירים והמרכזיים בליגת העל.
3 צפייה בגלריה
ליאני. "חלודה של תחילת עונה"
ליאני. "חלודה של תחילת עונה"
ליאני. "חלודה של תחילת עונה"
(צילום: האלבום הפרטי ועוז מועלם)
מה דעתך על רמת השיפוט כיום בארץ?
"באופן כללי רמת השיפוט בארץ טובה. רואים שהשופטים מתכוננים כמו שצריך למשחקים, באים מוכנים לכל משחק ושופטים באובייקטיביות. השופטים היום הם בעלי כושר גופני גבוה יותר ואתלטיים יותר מבעבר. הכדורגל יותר מהיר ועל כן יש חשיבות רבה למרכיב של הכושר הגופני. איגוד השופטים בראשותה של רונית תירוש מתנהל ברמה מקצועית וארגונית טובה מאוד. השיבוצים למשחקים הם שיבוצים נכונים וראויים, היו"ר הנוכחית ממשיכה לתת הזדמנויות ובעיקר רוח גבית לשופטים צעירים ופועלת לגיוס שופטים צעירים מכלל הארץ ובמיוחד מהפריפריה. חשוב מאוד שהשופטים ימשיכו לעבוד קשה, להשתדרג בכל שנה, להתמקצע ולעבור כמה שיותר הכשרות בארץ ובחו"ל על מנת ללמוד ולהשתפר כל הזמן. אני מאמין שגם כניסתו של יוסי שרעבי, איש מקצוע מצוין, לתפקיד מנכ"ל ההתאחדות לכדורגל תיתן דחיפה מקצועית רצינית גם לאיגוד השופטים".
בקדנציה שלך קודמו הרבה שופטים.
"הובלתי באיגוד השופטים מדיניות של קידום שופטים צעירים, רענון הסגל הוותיק, קידום שופטות וקביעת סטנדרטים מקצועיים כמו ניקוד ומשוב על כל משחק. בנוסף הגדלנו את מספר האימונים הגופניים בשבוע וביצענו מבדקי כושר ובדיקות משקל לעיתים תכופות הרבה יותר. אני שמח שהמדיניות הזאת נשאה פירות, ובתקופת כהונתי קודמו מספר שופטים צעירים מהליגות הנמוכות לליגת העל, דוגמת שניר לוי, דוד פוקסמן, יגאל פריד ועוד רבים וטובים. זיהינו גם את הכישרון שיש לספיר ברמן כבר מליגה א', ואני מברך על כך שהיא התבססה בליגת העל. מגיעה יותר ממילה טובה לאיגוד השופטים על שליווה אותה בכל התהליך האישי שלה".
איך אתה מסביר את ההצלחה הגדולה של אוראל גרינפלד?
"אוראל התקדם בשנים האחרונות בצורה משמעותית. הוא שפט בהצלחה מספר משחקים בליגת האלופות, ביורו ובאולימפיאדת טוקיו האחרונה. זה הישג שלא היה כבר 40 שנה ופשוט מגיע לו שאפו גדול. אוראל שובר בכל פעם את השיאים של עצמו ומביא הרבה כבוד למדינת ישראל, לכדורגל הישראלי ולאיגוד השופטים. אני בטוח שיהיו עוד שופטים שילכו בעקבותיו בשנים הקרובות".
מה עם הירושלמים?
"בשנים האחרונות מאז פרישתו של איתן תבריזי אין לירושלים ייצוג בקרב שופטי הכדורגל הפעילים. עובדתית, מאז איתן תבריזי לא הצלחנו להצמיח שופטים מובילים בירושלים. זו נקודה שכואבת לי באופן אישי. צמח כאן פעם דור של נפילים בתחום השיפוט: אוטו פריד, נפתלי איתן, אברהם בר ותבריזי. אני מקווה מאוד שבדור הצעיר של השופטים כיום יהיו בעתיד הקרוב שופטים ירושלמים בכירים בליגת העל".
יצחקי נולד, גדל והתחנך בירושלים, בשכונת בית כרם שהיתה אז מעוז ההסתדרות והפועל, וכיום הוא מתגורר עם משפחתו בגבעת משואה. "ירושלים עבורי היא בית אמיתי. אני מאוד אוהב את העיר ולא חשבתי כלל לעזוב אותה. היא העיר היפה בעולם". הוא ממשיך כמובן לעקוב גם אחרי הכדורגל הירושלמי באדיקות רבה.
"אני ממש מברך על החזרה של הדרבי הירושלמי. זה משהו שכולם חיכו לו בעיר 21 שנה. הכי ראוי שלעיר כמו ירושלים יהיו שתי נציגות בליגת העל. עבורי הדרבי של ירושלים הוא הדרבי הכי מרגש שיש בארץ. ראינו בגביע הטוטו שבהפועל ירושלים עבדו נכון בשנים האחרונות, בנו תשתית בריאה ונכונה וקבוצה צעירה ולוחמנית שתרוץ קדימה השנה. חשוב שהפועל תתקע יתד השנה בליגה. הקבוצה מודעת ליכולות ולמגבלות שלה ועד עכשיו במשחקי גביע הטוטו היא נראית טוב. לגבי בית"ר, אני מקווה שבליגה היא תיראה טוב יותר. דברים שם צריכים להתחבר מקצועית על המגרש כדי שבית"ר תעשה עונה טובה".
למה אתה הכי מתגעגע בכדורגל הישראלי?
"אני מתגעגע לכדורגל של פעם, לכדורגל האמיתי שבא מהלב, שצמח מהשכונות. נכון, הפן העסקי והמסחרי הוא חלק בלתי נפרד מהכדורגל של היום, אבל אני מאוד מתגעגע לאווירה שהיתה סביב הכדורגל פעם. למתח, להתרגשות שלפני, למשחקי הדרבי בימק"א ובקטמון, לשחקנים שצמחו בקבוצות הנוער והפכו לסמלים. פעם שחקנים היו פיגורות, דמויות לחיקוי, והמשחקים היו הרבה יותר מאוזנים. היום, לעומת זאת, הפערים בין הקבוצות גדולים, יש אווירה מיוחדת של כדורגל רק בכמה משחקים בשנה, ולמרות המתקנים והאצטדיונים החדישים המשחקים ברמה לא גבוהה ופחות אטרקטיביים".
לסיום, כמנכ"ל משרד התחבורה בעבר, איך אתה רואה את מהפכת התחבורה שעוברת ירושלים?
"פיתוח התחבורה הוא מרכיב חשוב בפיתוח ובחיזוק הכלכלה של העיר ירושלים. הרכבת הקלה, עורקי התחבורה החדשים, המחלפים, הגשרים וכדומה הם חלק משמעותי בפיתוח עתידה וצמיחתה של העיר כחלק מהמדיניות של ראש העירייה משה ליאון. חשוב מאוד לחזק את ירושלים, מבחינת כלכלה, תעסוקה, פנאי ותרבות. ירושלים היא עיר של מיליון תושבים, פי שניים וחצי מתל אביב, ולכן יש חשיבות רבה לבסס את ירושלים כמובילה בישראל בתחומים הללו. יש צמיחה דמוגרפית בכל שנה, ועל כן חשוב לפתח את התחבורה הציבורית ונתיבי תחבורה חדשים כדי שנוכל להתנייד באופן קל ויעיל יותר בירושלים בשנים הקרובות כיאה לעיר הבירה של ישראל".