באופן די סמלי, עם חזרת ליגת העל לפעילות בסוף השבוע, במחזור הראשון של הפלייאוף העליון תפגוש הפועל באר שבע דווקא את בית"ר, לקרב ישיר על המקום השלישי. המשחק הזה יהיה מעניין במיוחד עבור החלוץ היהודי־צרפתי אנתוני וארן, שהגיע לנגב בחודש ינואר.
2 צפייה בגלריה
אנתוניו וארן
אנתוניו וארן
אנתוניו וארן
(צילום: הרצל יוסף)
המהלך לצירופו של וארן הבשיל אחרי שהקבוצה מהבירה ויתרה על שירותיו בתמורה לחנן ממן, שעשה את הדרך ההפוכה. קשה לומר שהפרידה מבית"ר הגיעה במפתיע כי החלוץ התקשה לשחזר העונה את היכולת ואת המספרים שלו בשנתיים הראשונות בבית"ר.

התחלה מבטיחה

וארן (30), היה בטוח בדצמבר 2013 שהקריירה שלו תופסת כיוון חדש ונכון אחרי שהרשים במבחנים של מ.ס. אשדוד, חתם על חוזה וכבר בהופעת הבכורה כבש שער במשחק הניצחון בליגה נגד מכבי פתח תקווה, אבל משם הירידה היתה חדה.
רשת הסקאוטינג של ג'קי בן זקן, שבדרך כלל יודעת לטפל בשחקנים צעירים ולטפח אותם, פספסה את וארן לחלוטין, אף שהשחקן הראה ניצוצות של כדורגל. "אני לא רוצה להישמע חכם בדיעבד", אומר השבוע עוזר המאמן לשעבר שמואל בוכריס, שהיה בעונת 2014/2013 איש צוות מקצועי בקבוצה הבוגרת.
"מ.ס. אשדוד עשתה טעות גדולה כששחררה את אנתוני וארן", המשיך בוכריס. "כשהוא הגיע לארץ הוא הגיע קודם כל אלינו. היתה לו משפחה באשדוד, ולכן הכי הגיוני מבחינתו היה לנסות אצלנו. אני אישית קלטתי אותו מההתחלה במועדון. בשבילי אנתוני זה שחקן שנולד להיות גולר. הוא שחקן רחבה מצוין, אחד שיודע להיות במקום הנכון כדי לשים את הכדור ברשת, וזאת תכונה שאני מאוד אוהב אצל חלוצים. לתפיסתי, אם חלוץ מרכזי הוא לא גולר מטבעו שיחפש מקצוע אחר".
מעבר ליכולת המקצועית, בוכריס זוכר היטב את ההשפעה החיובית של וארן על חדר ההלבשה האשדודי באותה תקופה. "יש לו אופי נוח מאוד", ממשיך בוכריס. "אני בטוח שאם היינו סבלניים איתו באשדוד, עם הזמן אנתוני היה תופס את הביטחון שאותו הוא היה צריך כדי להפוך לחלוץ ברמה גבוהה אצלנו".
אז למה הוחלט לשחרר אותו?
"בסיפור הזה הייתי בדעת מיעוט בצוות. כל הזמן דחפתי שישחק, אבל אחרים חשבו אחרת. הוא עזב וחבל. בשיחות פנימיות בתוך הצוות תמיד אמרתי שאנחנו סוג של 'מטומטמים' שוויתרנו על שחקן כזה".
בקיץ ניסה וארן שוב את מזלו בארץ מולדתו וערך מספר אימוני התרשמות, שלא הניבו חוזה מובטח, והחלוץ, שלא קיבל הצעה להמשיך באשדוד, החליט לרדת לליגה הלאומית וחתם במדי מכבי יבנה, אחת הקבוצות החלשות בליגה השנייה באותה עונה, שגם ירדה בסופו של דבר לליגה א'.
התחנה הבאה שלו בישראל היתה הפועל ירושלים, שבמדיה חתם בתחילת עונת 2016/2015, ולמרות התרומה הגדולה של וארן, שסיים את שתי העונות שלו באדום־שחור עם 22 שערים, בעונה השנייה שלו שם ירדו הירושלמים לליגה א'. כאן הגיע המפנה הגדול בקריירה של וארן.

הצ'אנס של חייו

אלי טביב, הבעלים של בית"ר ירושלים באותה תקופה, ידוע כאיש בעל חושים חדים מאוד בכל מה שקשור לאיתור, טיפוח ומכירה של שחקנים צעירים ומוכשרים. טביב לא פספס גם הפעם, כשפגע בינגו עם וארן, שהרוויח מעט מאוד ביחס לשחקן בליגת העל (ההערכות מדברות על שכר עונתי של כ־50 אלף דולר) וגם התאים מקצועית לרמה.
בניגוד אולי לחלוצים אחרים, בתחילת הדרך מעמדו של וארן לא היה חזק. החלוץ הצעיר הגיע על תקן של שחקן סגל שאמור לשמש כמחליף, אך מהר מאוד במועדון הבינו שמדובר בשחקן שיכול לתת הרבה יותר מעשר דקות בסיום משחק.
טביב ראה בו סקורר, שחקן שמסוגל להחליף עמדות ולשחק כחלוץ חוד או בכנף, עמדה שהוא פחות מעדיף. גם משחק עם הגב לשער יש לווארן בשפע, ובעיקר הוא מסוג השחקנים שזורמים עם האחרים ולא מנסים ללכת בכוח.
"אני הבאתי את וארן מהפועל ירושלים, קבוצה שירדה לליגה השלישית, להר הגעש של בית"ר", אמר השבוע אלי טביב. "עקבתי אחריו בכמה משחקים של הפועל ירושלים וראיתי את ההתמצאות ברחבה, את העובדה שמדובר בגולר שלא צריך יותר מדי כדי להבקיע. אהבתי את העובדה שהוא לא עומד במקום ומחכה למצבים אלא כל הזמן עובד ומנסה לייצר מצבים גם בעצמו".
איך אתה מסכם את ההופעות שלו בבית"ר?
"בעונה הראשונה שלו בבית"ר הוא הצליח מאוד. ביחס לשכר שלו, אצלי הוא נתן כמות מכובדת של שערים ובלט חיובית גם בחדר ההלבשה. כשעזבתי וארן לבטח לא השתנה מקצועית או הפך לשחקן פחות טוב, אבל המעמד המקצועי שלו בבית"ר הפך לפחות משמעותי. למה? לא ברור לי. אולי בצוות המקצועי לא האמינו בו מספיק".
אתה חושב שבית"ר עשתה טעות כשוויתרה עליו?
"בהחלט. וגם ביקרתי את המהלך בפומבי. בעיניי וארן היה החלוץ הכי טוב בסגל של בית"ר. תבדוק את השערים שלו ביחס לדקות משחק, ותמצא שווארן, עד שעזב, שיחק חצי מהדקות של שלומי אזולאי והבקיע את אותה כמות שערים. אני חושב שליוסי אבוקסיס יש כלים כמאמן לתת לווארן את הביטחון והאמונה בעצמו כדי להפיק ממנו את מה המקסימום. יש לי הרגשה שנוכל לראות מווארן דברים יפים בבאר שבע בתקופה הקרובה".
עד ל'פרשת הקלטת', שהתפוצצה לפני שנתיים, וארן כבש לטובת בית"ר 15 שערים בכל המסגרות, אך הדי הפרשה שבה תועד החלוץ בסרטון סקס עם חבריו סביב בחורה בזמן ששיחק בהפועל ירושלים, החקירות ותשומת הלב התקשורתית הפריעו לשחקן לחזור לעצמו, אף שהמשטרה הסירה את העננה סביבו כשהודיעה כי לא מדובר במעשה פלילי.
"הרגשתי שהיו אנשים שרצו לגמור לי את הקריירה", אמר בזמנו וארן לאתר הרשמי של בית"ר. "מעבר להפצת הסרטון, זה לא פגע רק בי אלא בכל מי שתומך בי. החברה שלי לקחה את זה קשה וזה יצא מפרופורציות בצורה שלא דמיינתי. זה לא נראה טוב. למרות שאין עבירה פלילית והכל היה בהסכמה, זה לא הופך את זה לנכון. אבל כן, אני חושב שזאת טעות של ילדים. חשוב גם להזכיר שהייתי רווק. זה היה משהו חד־פעמי".
וארן מרגיש לגמרי ישראלי. השנים שהוא העביר כאן בארץ הפכו אותו כמעט לצבר, רק עם מבטא צרפתי חמוד. כבר כמה שנים וארן מתחזק מערכת יחסים עם חברתו דניאל טלקר והשניים נראים צמודים מתמיד.

סבל מפציעות

אם תשאלו את אוהדי בית"ר, קריאות השמחה על ההחתמה של אלירן עטר נמהלו בלא מעט אכזבה על שחרורו של וארן. ביציעי טדי אף פעם לא הסתירו את האנטי כלפי שלומי אזולאי ואת החיבה שלהם לצרפתי, אף שמבחינת המספרים העונה, תרומתו של וארן פחותה מזו של מספר 18 של בית"ר. צריך גם לזכור שווארן היה סוג של קמע עבור בית"ר במשחקי הגביע בשנים האחרונות. בעונת 2018/2017 הוא הבקיע בכל השלבים של הגביע כולל בגמר (שבו בית"ר הפסידה להפועל חיפה), והעונה הוא כבש בשני משחקי הגביע של הצהובים שבהם השתתף, מול עירוני ראשון לציון ובני ריינה.
אומנם המעבר של וארן להפועל באר שבע בפגרת החורף לא הביא בינתיים לשינוי במצבת השערים של החלוץ העונה, שנותר תקוע על ארבעה כיבושים עד כה, אך עיקר הבצורת מבחינת וארן נבעה בעיקר בשל הפציעות שמהן הוא סבל לאחר החתימה ב'טוטו טרנר'.
אבוקסיס, שמעריך מאוד את היכולת של החלוץ, העניק לו דקות ראשונות בגביע המדינה נגד מכבי חיפה, אך החלוץ סבל מפציעה בברכו שהשביתה אותו מפעילות. כשהחלים וקיבל שוב דקות, שוב נפצע. ואז הכתה הקורונה בעולם והכדורגל הפך משני.
2 צפייה בגלריה
וארן במדי בית"ר
וארן במדי בית"ר
וארן במדי בית"ר
(צילום: ראובן שוורץ)
בהפועל באר שבע משוכנעים כי בעקבות 'פגרת הקורונה' והשינוי הגדול, גם וארן יזכה להזדמנות נוספת להראות את היכולת שלו על המגרש. אחרי חודשים בודדים בקבוצה השחקנים בבאר שבע, שכבר הספיקו להכיר את החלוץ, גיבשו דעה לגביו.
מדובר בחלוץ מצוין שאם יקבל דקות משמעותיות כשהוא בריא לגמרי הוא ללא ספק יפרע את השטרות. "באימונים אנתוני מראה דברים יפים מאוד שללא ספק חייבים להתפרץ גם במאני טיים אם הוא יקבל את ההזדמנויות לכך", אומר עליו השבוע שחקן בהפועל באר שבע.
"עד כה יוסי לקח את העניינים איתו לאט בעיקר בגלל שאנתוני לא היה בריא במאה אחוז", המשיכו בבאר שבע, "אבל יכול להיות שאחרי עזיבתו של נייג'ל האסלביינק וארן יקבל הרבה יותר דקות והרבה יותר צ'אנסים ויצליח להישאר בכושר כדי לתת את השערים שלו".
בכל מקרה, החלוץ אמור לקבל דקות במשחק נגד האקסית בתקווה שהדרייב שלו להוכיח לאנשי בית"ר שטעו בשחרורו יביא אותו במוטיבציית שיא לאחד הרגעים החשובים של הפועל באר שבע בעונה הנוכחית.