ביום ראשון תגיע מכבי נתניה, הפתעת העונה, לטדי, מפגש ישיר בין צמד מאמני בית"ר סלובודן דראפיץ' ושי ברדה לקבוצה שהם לקחו מפירוק בבית המשפט עם מינוס תשע נקודות ובארבע שנים החזירו אותה לחיים עם עלייה לליגת העל, הגעה לגמר הגביע ופעמיים העפלה לפלייאוף העליון. די מפתיע שאחרי רשימת הישגים שכזאת דראפיץ' וברדה קיבלו גט מבעלי נתניה, אייל סגל. השבוע, בשיחה איתו, הוא הסביר לנו למה בחר המועדון שלו בחילוף על הקווים.
3 צפייה בגלריה
אייל סגל
אייל סגל
אייל סגל
(צילום: עוז מועלם)
"מערכת היחסים ביני לבין דראפיץ' וברדה היתה הרבה מעבר ליחסים שבין מאמנים לבעל בית. זו היתה מערכת יחסים אינטימית עם הערכה הדדית ענקית ואמון מלא. בעונה שלפני העונה שעברה הגענו לגמר הגביע והפסדנו, מה שגרם לאכזבה עצומה אצל כולם: בעלים, מאמנים, אוהדים, שחקנים. ההחלטה בקיץ של השנה שעברה היתה שננסה לפצות על האכזבה הזאת והחלטנו לקפוץ מעל הפופיק. להשקיע בתקציב, בשחקנים, לעשות הכל כדי לרשום הישג שימלא את החסך של גמר הגביע. וכגודל הציפייה גם גודל האכזבה (נתניה הגיעה רק לפלייאוף התחתון; ש"א). והגענו למסקנה שהכי טוב שכל אחד מאיתנו, המועדון והמאמנים, ימצא את עצמו במקום אחר. גם אנחנו כמועדון כבר לא יכולנו לאתגר את סלובו ושי. זה כמו נישואין עם אהבה גדולה שבה אתה מרגיש תקוע מגיע למיצוי אז אתה מחפש כל דרך לצאת מהפלונטר הזה. היינו זקוקים, נתניה והם, לרענון, ועשינו את זה בהבנה ובכבוד הדדי, כשאנחנו, גם אני וגם הם, שומרים על הכבוד של כולנו בצורה קנאית".
כשסגל מדבר על שמירה על הכבוד, הוא מתייחס לשידוך של דראפיץ' וברדה לבית"ר. צמד המאמנים, נזכיר, כבר הפנים שהוא בדרך לעונה שבה יישב בבית. יותר מזה, לפני מספר שבועות הגיע דראפיץ' לחגיגת יום ההולדת של ברדה ובירך אותו פעמיים: על כך שגדל בשנה, ועל כך שהוא צפוי, על פי הפרסומים, לקבל את שרביט מאמן בית"ר בלעדיו. ההצעה מחוגג לשני המאמנים גם יחד היתה בבחינת הפתעה, כשמי שחתום על חתימת ההסכם שלהם בבית"ר הוא סגל. "בשלב מסוים חוגג נתן הצעה איקס ביחד עם מה שאני אמור להשלים להם על פי ההסכם בינינו. זה הגיע למצב שהם נקלעו למבוי סתום עם חוגג, אז שילמתי קצת יותר. לא רציתי שהם יבואו לבית"ר עם כוכבית על כך שהיה ניסיון של הורדת ידיים במשא ומתן שלהם עם חוגג. היה חשוב שהם יתחילו בבית"ר ברגל ימין אז גיליתי נדיבות".
3 צפייה בגלריה
דראפיץ' וברדה
דראפיץ' וברדה
דראפיץ' וברדה
(צילום: אסף פרידמן )
× × ×
שלא תטעו, דראפיץ' וברדה סיימו את דרכם בנתניה עם טעם חמוץ בפה. בעוד סגל שמר על כללי הג'נטלמניות, ככל שנקפו השבועות התחושה של צמד המאמנים היתה שאנשים במועדון שכחו מהר מאוד את המסע שלהם בעיר היהלומים תוך כדי שהם מקדמים משמעותית את הקריירה של רבים משחקני נתניה. בדיוק כפי שלקחו בבית וגן כפרויקט את אביאל זרגרי, פלייטר האסלביינק, סנטיאגו אוקמפוס ודוד דגו, כך גם נתניה בנו להם דראפיץ' וברדה מספר שחקנים שהפכו מאלמונים לשמות לגיטימיים בליגת העל.
רשימה לא סופית בהחלט: אביב אברהם, רוי קורין, יונאס מלדה, דולב אזולאי, עומרי גנדלמן, זלטן זחוביץ', כארם ג'אבר, גבי קניקובסקי, רון קלר. אברהם הוא זה שדראפיץ' וברדה התעקשו לבנות עליו בליגה הלאומית והעדיפו אותו על פני אדריאן רוצ'ט. יונאס מלדה זה ילד שדראפיץ' וברדה הלכו אליו הביתה כדי לראות היכן הוא חי והבטיחו לו שיקבל קרדיט אינסופי. אזולאי זה בלם שהועדף על פני בלמים זרים וישראלים מוכחים. קניקובסקי קיבל את המפתחות כפניה של נתניה.
האחרים, כולם כולל כולם, קיבלו שעות ארוכות של אימונים אישיים ושיחות ותוכניות עבודה ותזונה אישית. לא כי זה התפקיד הטריוויאלי של דראפיץ' וברדה כמאמנים אלא משום שהם החליטו, כמדיניות, שזה השלד שישרת את מכבי נתניה בשנים הקרובות תוך כדי זה שהם נלחמים בדרך בעיתונאים ואוהדים חסרי סבלנות, וגם בלא מעט כוחות מבפנים, שחלקם עדיין תופסים את נתניה בנרטיב כמועדון המפלצתי של סוף שנות ה־70 ותחילת שנות ה־80.
כל זה רק כדי שדראפיץ' וברדה יגלו בדיעבד שאף אחד לא טרח לזכור אותם - לא שחקן מסוים שאמר על המאמן החדש ריימונד אטוולד ש"מאז שהוא הגיע הבנתי מה זה לעבוד ברצינות", ולא אחרים שנותנים לכולם קרדיט על ההתקדמות שלהם חוץ מלדראפיץ' וברדה. "זה סכסוכים שמנסים לעשות עיתונאים", אומר סגל. "אף שחקן אצלנו לא קיבל אישור להתראיין מאז תחילת העונה. אף אחד גם לא מנסה בוודאות לקחת מהם את התרומה שלהם למכבי נתניה. כולנו אוהבים ומעריכים אותם, ועובדה שזו היתה פרידה עם שביל זהב בצורה הכי מכובדת שיש. האויב של הטוב הוא הטוב מאוד".
× × ×
אם נחזור להווה, נתניה פורחת. עם שלושה נצחונות מארבעה משחקים ויחס שערים מפחיד של 4-14, זו בהחלט אחת מפתיחות העונה הטובות של המועדון בשנים האחרונות. "דווקא היתה לנו פתיחת עונה מוצלחת יותר", אומר סגל בחיוך. "תחת לותאר מתיאוס כמאמן פתחנו עם ארבעה נצחונות ותיקו מחמישה משחקים, אבל אנחנו בהחלט בתקופה טובה. צריך גם מזל וגם הגרלה נוחה. זה עדיין שלב מוקדם כדי להסיק מסקנות".
ביום ראשון אתם בטדי.
"נו, ויש לך ספק שאנחנו באים לנצח. יכול להיות שיש קבוצות שהיו חותמות על תיקו מול בית"ר בירושלים. נתניה זה מועדון שהדי־אן־איי שלנו היה תמיד לנצח בכל מגרש כל קבוצה".
אני מניח שאם המשחק היה בנתניה הייתם עורכים לדראפיץ' וברדה טקס פרידה.
"יש בעיה לערוך טקסים עכשיו כשאין קהל. זה מאבד מהרלוונטיות. אני זוכר שהזמנו את ערן לוי לטקס פרידה מול יריבה אובייקטיבית, כלומר לא כזאת שהוא שיחק בה, כמו בית"ר למשל, והוא סירב להגיע כי הוא לא האמין שהרומן שלו עם נתניה זה סוף פסוק. שי וסלובו ראויים לטקס הכי מרשים ומכובד, ואנחנו ודאי נעשה כזה במהלך העונה".
כמה שחקנים נמכרו על ידי נתניה בתקופת דראפיץ' וברדה?
"דיא סבע בשני מיליון יורו ועלי מוחמד במיליון וארבע מאות וחמישים אלף דולר, כי זה לא מאה אחוז מכרטיס השחקן. אני לא יודע אם יש סכומים שמתקרבים לסכומים האלה, חוץ מגדי קינדה, שנמכר על פי פרסומים ב־3.7 מיליון דולר, וכל העיסקאות בין בית"ר לבאר שבע, שהיו יותר טריידים מאשר עיסקאות חיות".
בוא נדבר על משה חוגג. איך אתה מתרשם?
"לא אתי, לא קולגיאלי ולא יפה שאתן לו ציונים. אני כן יכול להגיד לך שהוא עשה מהפכה בבית"ר. העובדה שהוא שינה לגמרי את הדינמיקה בשיח שבין המועדון לאוהדים, לגרעין הקשה שרוצה לנהל את סדר היום, זה הישג אדיר. עד שהוא הגיע לקח בין ארבעה לחמישה מחזורים ונוצרו תאקל ודם רע בין הבעלים האחרים לפניו לבין היציע המזרחי. הוא מנווט את בית"ר יפה מאוד. אפשר להגיד למה בעניין נקודתי כזה או אחר הוא לא נהג אחרת, אבל אפשר להגיד את זה על כל אחד בכל מקום".
יש עכשיו מלחמת עולם בינו לבין דן איינבינדר.
"אתה לעולם לא יכול לדעת מה נאמר בחדר סגור, מה הוא זרק לבעלים ומה הבעלים אמר לו ומאיפה נולדו מחלוקת ויחסים מעורערים. לא תמיד מה שרואים זה מה שיש. אני בכל המקרים האחרים שהיו לי שילמתי קצת יותר רק כדי שזה ייגמר בחיוך ולא בטונים צורמים. גיא מלמד חתם בליגה הראשונה בסקוטלנד וקיבל פיצוי מוגדל כדי לעזוב, כך גם טים הויבך ורועי קהת. נפגעתי כספית כדי שאפשר יהיה להמשיך הלאה, שהם יזכרו את נתניה לטובה וימשיכו לקבוצה הבאה".
3 צפייה בגלריה
דן  איינבינדר
דן  איינבינדר
דן איינבינדר
(צילום: ראובן שוורץ)
היתה אפשרות שאיינבינדר יעבור לנתניה במסגרת עיסקת עלי מוחמד?
"אני ביקשתי בזמנו מחוגג שיהיו לי אופציות לקלוט את איינבינדר ואת ארנסטס שטקוס, שאז היה תחת חוזה בבית"ר. זה הפך להיות לא רלוונטי כי איינבינדר התנגד".
איך אנחנו מסיימים את הראיון הזה?
"אני מקווה שאוהדי בית"ר והמערכת שם ייתנו לסלובו ושי את כל הקרדיט שהם ראויים לו כי מדובר באנשי מקצוע מן המעלה הראשונה ובבני אדם נדירים. אני יודע שבסך הכל הם אהובים בירושלים, אבל בסוף כמו תמיד זה הכל במסגרת של מבחן התוצאה. יצא להם טוב שהם הגיעו בתקופת הקורונה, ככה יש פחות רעשים ולחץ. אם בבית"ר יידעו ללכת איתם יד ביד זו תהיה הצלחה מסחררת".