בקיץ 2106 כשנבחרת ברזיל עד גיל 21 התכוננה לאולימפיאדה, צורף מתיאוסיניו, קשר צעיר בן 17, או בשמו הרשמי והמלא מתיאוס לאונרדו סאלס קרדוסו, לנבחרת הסלסאו. על פי כל העדויות במחנה האימון של הנבחרת, שהתהדרה בכוכב הכי גדול בעולם ניימאר ובז'סוס ממנצ'סטר סיטי ומרקיניוס מפריז סן ז'רמן, מתיאוסיניו גרם גם לשחקני ההרכב באותו קמפיין להחוויר נוכח הביצועים שלו על המגרש. עד כדי כך נהנו בנבחרת הצעירה של ברזיל מביצועיו, שניימאר בעצמו לקח אותו תחת חסותו למה שהפך בינתיים לחברות קרובה בין השניים. כוכב פריז סן ז'רמן גם שלח באופן אישי וביוזמתו האישית ברכה מצולמת מפריז לכבוד יום הולדתו של מתיאוסיניו. "מזל טוב ושיהיה לך ולמשפחתך כל טוב", בירך ניימאר. "צפוי לך עתיד גדול, ואני מקווה מאוד שתגשים את החלום שלך גם באירופה".
2 צפייה בגלריה
החבר של ניימאר מגיע לבית"ר
החבר של ניימאר מגיע לבית"ר
החבר של ניימאר מגיע לבית"ר
(צילום: מהאלבום הפרטי)
אבל החברות והברכה של ניימאר היא רק אנקדוטה נחמדה. בקבוצתו של מתיאוסיניו מיהרו, אחרי שהשתייך לסגל הנבחרת לאולימפיאדה, להחתים אותו על חוזה לארבע שנים עם סעיף שחרור דמיוני, שעמד, שימו לב, על 30 מיליון אירו. אף אחד לא באמת ציפה שיימצא מועדון שישלוף סכום כזה, אבל בהחלט כיוונו לאזור של עשרה מיליוני יורו.
עוד בחדשות:
אחרי הכל, מתיאוסיניו, שהתלבט בין שתי הקבוצות של העיר שלו בברזיל, הענקית קרוזיירו ואמריקה מניירו הפחות ידועה, בחר באופציה השנייה, בגלל שבמניירו הסכימו להחתים אותו באופן מיידי ואילו בקרוזיירו דרשו קודם לבחון אותו ולתהות על קנקנו. סעיף השחרור הדמיוני נבע משתי סיבות עיקריות. הראשונה: מתיאוסיניו נבחר בנובמבר 2017 על ידי המגזין הנחשב 4:4:2 במקום ה־14 בין השחקנים הברזילאים המבטיחים בעולם עד גיל 19, בעוד ויניסיוס, כוכב ריאל מדריד, גירד רק את המקום ה־67 באותה רשימה. יתרה מכך, מתיאוסיניו נבחר על ידי תוכנת האינסטנט, זו שמספקת נתונים על כל שחקן בעולם, לאחד מתוך 17 הטאלנטים הברזילאים המבטיחים בעולם, וזה רק ביולי האחרון.
סלבה ברזילאי:"הוא שחיף, קטנצ'יק, אבל יודע כדורגל, יודע לעשות אהבה עם הכדור ולרקוד איתו על הדשא. מספר 10 בברזיל זה לא מספר חולצה זו גלימה. אתה לא יכול לקבל את המספר הזה אם אתה לא השחקן הכי טוב בקבוצה. מבחינתו, אנחנו לא מזרח תיכון אלא אירופה, וזו יכולה להיות אחלה תחנת מעבר לקבוצה גדולה"

לפני שנמשיך לספר לכם על מי שבאמריקה מניירו מכונה 'התכשיט', אז ההגעה של מתיאוסיניו לבית"ר חתומה ורשומה באופן בלעדי על הבעלים משה חוגג. מעשה שהיה כך היה: לפני כחודש נכנס חוגג לתוכנת האינסטנט וחיפש שחקן שמצטיין בדריבל, שמבשל, שהיכולות שלו על המגרש הן של וירטואוז ושגילו הצעיר יאפשר בעתיד לעשות עליו אקזיט.
על מסך המחשב שלו הופיעו 40 שחקנים שענו להגדרה של כוכבי כדורגל. 39 מתוכם היו מבחינה כלכלית גדולים בכמה מספרים על היכולות של בית"ר ושל חוגג כבעלים. השם היחיד שנראה ריאלי הוא של מתיאוסיניו, אז חוגג פנה באופן ישיר בלי מתווכים וללא סוכנים למניירו ופתח איתם במשא ומתן. במקביל, קבוצת הענק הברזילאית סנטוס חשקה בשחקן, אבל עונש מפיפ"א שאסר עליה לרכוש שחקנים הוריד אותה מהפרק.
כשסלובודן דראפיץ' ושי ברדה הגיעו לשיחת העבודה הראשונה עם חוגג הוא אמר להם: "יש לי חלום להנחית כאן שחקן שאני עוקב אחריו בשם מתיאוסיניו. אתם מוזמנים לראות אותו, אבל בכל מקרה אעשה הכל כדי שיגיע לבית"ר. זה מהלך שלי ואני מקווה שתזרמו איתי".
כשברדה ודראפיץ' החלו לצפות בביצועים של הברזילאי של חוגג, הם התלהבו, אבל התקשו להאמין ששחקן בסדר גודל כזה ינחת בישראל. בשעות הצוהריים ביום שישי שעבר, רגע לפני כניסת ראש השנה, הוזעק המנכ"ל מוני ברוש על ידי חוגג לבית וגן כדי להכין את המסמכים לחתימה. בית"ר הוציאה הודעה רשמית חגיגית עם הכותרת 'מתנה לחג', שבה היא מבשרת על החתמתו של הכישרון הצעיר בן ה־22, שכבר הוכנה לו ויזה והוא אמור לנחות בארץ בשבוע הקרוב (אלא אם הקורונה תהפוך את הסיפור הזה לסאגה בירוקרטית).
אגב, חוגג קרא בתוכנת האינסטנט על הכישרון הברזילאי את הדברים האלה: "מתיאוסיניו הוא קשר התקפי ממועדון הכדורגל אמריקה שעלה לבוגרים בגיל 18. שחקן כנף ומרכז המגרש שפורח במשחק מעבר ומעביר את הכדור בין האגפים, משחק בצורה חופשית, רואה מצוין את התנועה של החברים שלו במגרש ומייצר להם מצבי הבקעה, מצטיין במסירות מפתח ובדריבלים (חמישה דריבלים בממוצע למשחק). מאוד פעיל בתנועה שלו ללא כדור ומאוד טכני, עד כדי שמאוד קשה לתקל אותו ולהוציא ממנו את הכדור".
× × ×
מתיאוסיניו קטן הקומה עם 164 סנטימטרים בלבד סבל מאז ילדותו מבעיות גדילה וגם טופל בהורמון גדילה דומה לזה שניסה לפתור בעיה זהה לליאו מסי. בתקופה שבה זכה לטיפול באותו הורמון הרופאים בברזיל, כך על פי מקורות במניירו, רצו להגיע איתו ליעד של 169 סנטימטרים. אבל דווקא העובדה שהוא כל כך רזה וקטן עוזרת למתיאוסיניו לגנוב את ההצגה.
"הוא שחיף, קטנצ'יק, אבל יודע כדורגל, יודע לעשות אהבה עם הכדור ולרקוד איתו על הדשא", אומר סלבה ברזילאי. "אתם חייבים להבין, מספר 10 בברזיל זה לא מספר חולצה זו גלימה. אתה לא יכול לקבל את המספר הזה אם אתה לא השחקן הכי טוב בקבוצה, אם אתה לא מקבל הכרה מכל הסביבה שלך שאתה הכוכב בה"א הידיעה. הרבה אנשים מתפלאים ששחקן כזה מגיע לישראל, אבל מבחינתו אנחנו לא מזרח תיכון אלא אירופה, וזו יכולה להיות אחלה תחנת מעבר למקום הרבה יותר גדול אחרי שהוא יוכיח מה שהוא שווה במקום כמו בית"ר".
2 צפייה בגלריה
מתיאוסיניו
מתיאוסיניו
מתיאוסיניו
(צילום: מהאלבום הפרטי)
אחד האנשים הקרובים למתיאוסיניו, ישראלי ממוצא ברזילאי, סיפר השבוע שעל השחקן היו הצעות גם מיוון, מיפן מארצות הברית, אבל העובדה שחלון ההעברות בברזיל על סף סיום, שברזיל מתויגת כמדינה אדומה (בגלל הקורונה) והמצב הכלכלי שם בשפל המדרגה, גם זה בגלל הנגיף, יצרו לחוגג הזדמנות בלתי חוזרת. מתיאוסיניו, רק כדי לסבר לכם את האוזן, שיתף פעולה בשנים האחרונות במניירו עם רישאלסון, שהגיע לווטפורד האנגלית, וגם לו יועד מסלול דומה. לפני מספר שנים הוא עבר פציעה בברך שהשביתה אותו לחצי שנה, אבל חזר ממנה בלי שום עכבות.
אחד האנשים שמתיאוסיניו פנה אליהם כדי לקבל קצת מושג על ישראל הוא פאביו ג'וניור, לשעבר חלוץ הפועל תל אביב ומי שמשמש היום כאחד הפרשנים הבכירים בערוץ ספורט ברזילאי. ג'וניור אמר למתיאוסיניו: "למרות שאתה מגיע לבית"ר שהיא היריבה המרה של הקבוצה שלי הפועל תל אביב, אתה תיהנה מכל רגע בישראל. יש שם אנשים טובים, מקומות נפלאים, ובניגוד למה שנוטים לחשוב, הכדורגל ברמה די טובה. בית"ר זו קבוצה עם המון לחץ, קהל פנאטי, והיתרון הכי גדול שלך הוא שאתה מגיע לחממה, בית חם שבו ירעיפו עליך אהבה ואתה תיהנה מכל רגע. אוהדי בית"ר מתים על שחקנים מהסוג שלך וזה יהיה רומן לוהט".
אחד הדברים שבבית"ר מצטערים עליהם הוא העובדה שבשלב הראשון האוהדים יוכלו לראות את ההחתמה הזו רק בטלוויזיה. "אין הרבה שחקנים בארץ, כולל הזרים, ששווה לקנות עבורם כרטיס. מתיאוסיניו הוא כזה, שחקן שהקהל בא במיוחד עבורו למגרש, אחד כזה שבינו לבין קהל שאוהב כדורגל אטרקטיבי כמו אוהדי בית"ר נוצר קליק מיידי. באמת שדבר כזה כבר הרבה שנים לא היה כאן, אם בכלל", אמרו לנו השבוע בבית וגן. בית"ר שילמה עבור מתיאוסיניו כ־800 אלף יורו בפריסת תשלומים, כשקבוצתו מניירו תזכה לאחוזים נכבדים ממכירה עתידית שלו. הנשיא של מניירו, מרכוס סאלום, אמר למתיאוסיניו בתחילת העונה בשיחה ביניהם את הדברים האלה (כך על פי עיתונאים ברזילאיים): "מתיאוס, זו צריכה להיות השנה שלך, העונה שבה תפרח. אם תגיע הצעה טובה מחו"ל אאפשר לך ללכת לדרכך כי אני חולם על עתיד טוב יותר למענך ואני בטוח שתגיע עד לקצפת של אירופה".
× × ×
מתיאוסיניו רק בן 22 כאמור, אבל הוא כבר מחזיק מותג אופנה הנושא את שמו MT, ממש כמו ה־CR של כריסטיאנו רונאלדו וה־EZ של ערן זהבי. יש לו הסכם חסות עם ענקית הספורט נייקי ואת גופו מעטרים קעקועים בכמות שלא היתה מביישת את אסי בוזגלו. אבל עם כל הכבוד לחזות שלו כפלייבוי, בברזיל מספרים על מקצוען שלא רואה כלום פרט להשגת היעד. העובדה שבשנים שלו בברזיל לא נרשמו על שמו פרשיות כאלה ואחרות ושהוא משחק באותו מועדון מאז שהוא בן 16 מבשרת עליו טובות.
ועוד עניין לפני סיום: ב־29 במאי חלה מתיאוסיניו בקורונה והחלים ממנה לגמרי, עניין שמשרד הבריאות יצטרך להידרש אליו כשהשחקן ינחת בישראל ולענות על השאלה אם יש צורך להכניס אותו לבידוד. מה שבטוח, בית"ר זכתה באחד הזרים האיכותיים והמלהיבים שנחתו בישראל בשנים האחרונות, ומתיאוסיניו אמור להחזיר את הצבע ללחיים גם של הקבוצה, גם של האוהדים, ובעיקר ללחיים של חוגג, שכאמור חתום באופן בלעדי על הבאתו.