אחרי המאבק הציבורי הממושך והמוצלח לעצירת הקמתה של משרפת הפסולת בסמוך לכפר אדומים, לאחרונה מתגלגלת יוזמה חדשה להקים אחת כזו לא רחוק מירושלים, בתחום המועצה האזורית גוש עציון. המקום המדובר נמצא ברכס נבי דניאל, בין שדה בועז לכביש 375, וגם כאן התושבים החלו להתארגן כדי למנוע את הקמת המפעל, שאמור להיות ראשון מסוגו בארץ.
1 צפייה בגלריה
ההקמה מתכוננת כחצי קילומטר מהבתים. שדה בועז
ההקמה מתכוננת כחצי קילומטר מהבתים. שדה בועז
ההקמה מתכוננת כחצי קילומטר מהבתים. שדה בועז
(צילום: יואב דודקביץ')
התושבים מתלוננים כי המיקום קרוב מדי לבתיהם, ויתירה מזאת, הוא מתוכנן על רכס, ולא בעמק כפי שהיה בכפר אדומים, כך שהמפגע, כך הם חוששים, ייראה למרחוק מכל עבר, וגם הריחות הרעים יתפזרו בצורה נרחבת יותר.
"אין ספק שהמתקן של המשרפה ייצור מפגע סביבתי", אומר מנהל בית ספר שדה בכפר עציון, ירון רוזנטל, שפועל נגד הקמת המשרפה. "זה יפגע בנוף המיוחד מהרכס שבו תוצב המשרפה, ועם כל הכבוד גוש עציון לא אמור להיות החצר האחורית או פח הזבל של המרכז. על פי התוכנית תגיע לכאן פסולת מכל אזור ירושלים ובית שמש, ומן הראוי היה שיאתרו בתחומם שטח מבודד ורחוק מבתי התושבים".
גם במועצת גוש עציון דוחים את היוזמה. "שמענו לאחרונה על הרעיון האווילי. הנושא לא עלה מולנו ולא נדון עם המועצה. מה שבטוח שמה שלא קם במעלה אדומים גם לא יקום בגוש עציון. אנחנו לא פח האשפה של המדינה", כך נמסר מטעמה.
אמנם מדובר כרגע ביוזמה ראשונית, ואפילו המינהל האזרחי טרם נתן את אישורו לכך, אך בגוש כבר מתחילים להתגייס בכדי לגנוז את היוזמה ככל שזו תקודם.
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "הרעיון להקמת משרפת פסולת בגוש עציון הוצג לגורמי המקצוע בממשלה, אך הוא אינו מהווה תוכנית או מסמך רשמי ולא החל כל דיון במוסדות התכנון המוסמכים לדון בנושאים מסוג זה. המשרד להגנת הסביבה טרם נדרש להביע עמדה בשלב זה".