בשיא המלחמה: חברת אקסטל השלימה את רכישת קרקעות אדמות הפטריארכיה בירושלים מקבוצת ניות בסך עסקה של 750 מיליון שקלים (לא כולל מיסים ועלויות נוספות). זאת על אף המצב המאתגר שנוצר עקב מלחמת "חרבות ברזל".
2 צפייה בגלריה
ירושלים
ירושלים
עסקת ענק נחתמה בירושלים
(צילום: shutterstock)

עסקת הענק, הנחשבת לעסקה הגדולה ביותר לרכישה בעיר ירושלים ב-100 שנים האחרונות ויותר, נחתמה לפני כשנה בינואר 2023 עם קבוצת ניות על הקרקע המבוקשת הכוללת כ-500 דונם. כעת הודיעה החברה כי העבירה את התשלום האחרון. להזכיר כי הרכישה כוללת קרקעות בשכונות טלביה, רחביה וניות, והן מוחכרות לקק"ל בחוזה שצפוי להסתיים ב-2050-2052.
"מהלך זה מצביע על הפוטנציאל הרב הטמון בצמיחה והתפתחות העיר ירושלים בטווח הארוך. החברה החלה בשיחות עם הרשויות, על תכניות פיתוח והתחדשות עירונית בעיר", מסבירים בחברה.
עוד מבקשים להוסיף כי "יש להדגיש כי שאיפת החברה היא להגיע להסכם הוגן וקבוע עם קק"ל ועם הדיירים השונים לטובת קידום פרויקטי פינוי-בינוי על הקרקע שנרכשה. החברה מתכוונת לנהל מו"מ עם כל הצדדים המעורבים, ובפרט עם הדיירים לטובת מציאת פתרון מקיף והוגן, שעשוי לכלול חתימה על הסכמי מכירה והעברת הבעלות".

עוד בחדשות:

את קבוצת ניות ייצגו בעסקה עוה"ד אברהם אברמן וליאת סאס ממשרד ש.פרידמן אברמזון ושות' ואת אקסטל ייצגו בעסקה עוה"ד אבי פורטן, דעואל פלאי ואלנתן באדל ממשרד אגמון עם טולצ'ינסקי.
נזכיר כי תושבי שכונת ניות, טלביה, אבו טור, גבעת אורנים ורחביה המתגוררים בקרקעות הפטריארכיה מנהלים מאבק נגד הקבלנים ובעלי ההון. התושבים מוחים נגד הכוונה לטענתם לגרשם מבתיהם.

2 צפייה בגלריה
מחאת התושבים
מחאת התושבים
מחאת התושבים
(צילום: פרטי)

מנכ"ל אקסטל, גארי ברנט: "מעבר לפוטנציאל הרב שאנו רואים בעסקה זו, אנחנו מאמינים כי למרות המלחמה והאתגרים שבה נמצאת ישראל, שוק הנדל"ן צפוי לצמיחה אדירה מיד בתום הקרבות. אנו נמצאים בימים אלה בשיחות עם כל הצדדים המעורבים, לרבות קק"ל והדיירים ומקווים למצוא פתרון הוגן עבור כולם".
המטה לחכירה הוגנת שמייצג את תושבי השכונות מסר בתגובה: "השלמת העסקה שבוצעה היום מאפשרת לחברה זרה להשתלט על שכונות שלמות בירושלים שבהם מתגוררים אלפי אנשים, ולאיים בגירושם מבתיהם. בכל העולם המערבי החוק אוסר על כך ורק בירושלים המדינה וקק״ל שותקות ולא נוקפות אצבע ומותירות את החוכרים טרף לספסרי קרקעות. זאת בניגוד להתחייבויות של קק״ל והמדינה להגן על החוכרים. ממשלת ישראל, קק״ל ועיריית ירושלים מחלקות את ירושלים לכל המרבה במחיר".
סגן ראש עיריית ירושלים ויו"ר רשימת האיחוד הירושלמי יוסי חביליו מסר: "עיריית ירושלים ומוסדות התכנון לא צריכים לאפשר קידום תכניות של יזמים שרכשו קרקעות כנסייה מבלי שקודם כל יוסדר מעמדן של החוכרים שעומדים בסכנת אבדן דירותיהם. העובדה שעיריית ירושלים ומוסדות התכנון מוכנים לדון ולקדם תכניות של יזמים כאלו מבלי שהוסדר מעמד החוכרים מעודדת, מעודדת רוכשים נוספים לרכוש את הקרקעות כאשר כל מעבר קרקע מיד ליד יקשה על הסדרת הנושא".
ראש עיריית ירושלים, משה ליאון אמר כי "אתייצב לימין החוכרים תושבי ירושלים. מדובר בשאלה לאומית ולא בשאלה של זכות קניינית רגילה. עיריית ירושלים תפעל על מנת להגן על זכויות החוכרים. מדובר בשאלה לאומית ולא בשאלה של זכות קניינית רגילה ועיריית ירושלים תפעל על מנת להגן על הזכויות של החוכרים. אני מתכוון לקחת חלק במציאת פתרון למען החוכרים וכבר פניתי בעניין לקק"ל ולממשלה. ככל שממשלת ישראל והקק"ל יפעלו לטובת פתרון, שלא על חשבון החוכרים, הן ימצאו בעיריית ירושלים ובי שותפים פעילים ובעל יכולת והשפעה לצידם".
פורסם לראשונה: 08:00, 15.01.24