הכתובת על הקיר, פשוטו כמשמעו: עבור רחוב הנורית, מהצפופים ביותר בקרית מנחם, כבר קיימות תוכניות גדולות להתחדשות עירונית. אלא שעוד מדובר בחזון למועד, כשבינתיים התושבים חוששים ממה שיקרה מחר או מחרתיים למבנים הקיימים. מדובר בשיכונים משנות ה־50 שסובלים מבלאי של שנים ומהזנחה רבה.
2 צפייה בגלריה
הפוסט שהתריע
הפוסט שהתריע
הפוסט שהתריע
(צילום מסך מתוך הפייסבוק)

לאחרונה החלו גם להופיע בהם סדקים גדולים, שרק הגבירו את החשש המובן של הדיירים. כך, בחול המועד העלתה אחת מתושבות השכונה פוסט בנושא עם תמונה מדאיגה של סדק לאורך אחד המבנים ועם קריאה להתערבות העירייה. האחריות על אחזקת הדירות אומנם מוטלת על דיירי הבניין, אך גם לרשויות יש אחריות וסמכות לשמור על שלום הציבור ולדאוג לכך שבעיות בטיחות הנדסיות יתוקנו לאלתר, בין היתר על ידי חיוב הדיירים לעשות כן. לחלופין הרשות עשויה לפעול בעצמה לתיקון הליקויים ולאחר מכן להתחשבן מול הדיירים על כיסוי העלויות.

"לפני שיקרה אסון"

הבעיה ברחוב הנורית מורכבת כיוון שמדובר במבנים שמיועדים בסופו של יום להריסה והליך הפינוי־בינוי שם בעיצומו. מצד אחד אף אחד לא ישקיע משאבים וישפץ מבנה שבתוך שנתיים עד חמש שנים ייהרס, אך מנגד התושבים לא יכולים לשבת בחיבוק ידיים כשהם חוששים מהמצב הרעוע של דירותיהם.
קראו גם:
"לא צריך להיות מהנדס כדי לראות שהמצב של המבנים הוא ממש לא משהו", אומר ד', צעיר המתגורר בשכירות עם אשתו בנורית. "הכל מוזנח וישן, אבל עד עכשיו לא ראינו בדירה שלנו סדקים או משהו רעוע ברמה כזו שנראה שהולך ליפול. אבל הבנתי שאצל כמה שכנים באמת המצב גרוע. אין ספק שהחששות והפחדים שלנו התגברו בתקופה האחרונה וכולם ברחוב מדברים רק על זה".
"במשך השנים כמה דיירים החליטו על דעת עצמם לבנות מחסנים בתחתית הבניין ועשו לשם כך חפירות שערערו את היסודות והיציבות", אומר יוסף יעיש, שמתגורר לדבריו יותר מ־50 שנה במקום. "עבדתי בתחום יציקות בטון ואני מבין בזה. יש אצלי בבית סדקים, וגם אצל רוב השכנים שלנו. מעבר לסדקים בדירות יש לדעתי סכנה של ממש בגשר הכניסה לבניין. ניתן ממש לראות חורים. כולם מחכים לפינוי־בינוי שיציל אותנו. אבל מה יקרה אם זה ייתקע. אי אפשר להסתמך רק על זה. חייבים לעשות משהו לפני שיקרה אסון".

2 צפייה בגלריה
התחדשות עירונית מסיבית. קרית מנחם
התחדשות עירונית מסיבית. קרית מנחם
קרית מנחם
(צילום: שלומי כהן)

יו"ר המינהל הקהילתי גנים, נאווה זקן, האחראית על השכונות עיר גנים וקרית מנחם, מכירה מקרוב את המצב. "חייבים להאיץ את הטיפול בכל מתחם הנורית", טוענת זקן. "המצב שם בלתי נסבל, וזה משהו שנמשך כבר זמן רב. בטווח הרחוק אנחנו מחויבים לוודא שבפינוי־בינוי המתוכנן לא יעמיסו אפילו יותר מדי ממה שניתן, אבל בוודאי צריך גם לראות בינתיים מה ניתן לעשות במבנים הקיימים ולתקן. במידה שאכן יתגלה ליקוי בטיחותי לא תהיה ברירה ויהיו חייבים לפנות את הבניין לאלתר".

האחריות על הדיירים

מהעירייה נמסר: ''צוות מבנים מסוכנים ערך בדיקה במקום, ועל פי הממצאים אין סכנת קריסה מיידית למבנה. עם זאת, מדובר במבנה ישן במצב ירוד, וקיים צורך ממשי בביצוע עבודות תחזוקה במטרה לשמור על בטיחותו. באחריות הדיירים לתקן הליקויים הקיימים במבנים בליווי הנדסי. המתחם מיועד להתחדשות עירונית והעירייה, על זרועותיה השונות, פועלת במלוא המרץ לקדמה".