מה המבנה? מתחם הרכב
איפה נמצא? רחוב יפו 175-195
מתי נבנה? שנות ה־30 של המאה ה־20
1 צפייה בגלריה
מתחם הרכב
מתחם הרכב
מתחם הרכב
(צילום :יונתן גריידי)
מה הסיפור שלו? "מדובר במקטע רחוב היסטורי מיוחד שבמשך השנים היה (ועודנו) סגור בפני הציבור. משני צידיו ניצבו בתים טוריים בני שתיים עד ארבע קומות שנבנו בשנים 1925–1935 על ידי תושבי כפר ליפתא האמידים למטרות השכרה", אומרת אדריכלית השימור אביגיל בן שמחון, "בקומת הקרקע פעלו חנויות, והקומות שמעל שימשו למגורים. את הדירות שכרו משפחות יהודיות וערביות שחיו בשלום.
המבנים נבנו בהשקעה רבה, ורובם כוללים עיטורי אבן ופירזול מסוגננים. הבית המפואר ביותר הוא בית חאג' מחמוד, ובו אריחי קרמיקה ארמנית מרהיבה.

קראו גם:

שורת המבנים בצידו הדרומי של רחוב יפו מכונה 'מתחם הרכב'. זאת משום שהחל משנות ה־50 פעל בהם מינהל הרכב הממשלתי, לאחר שהדיירים עזבו בהדרגה בשל הרעש וזיהום האוויר שהחמיר עם הקמת התחנה המרכזית הישנה בסמוך ב־1968. כשהוקמו מבני מתחם הרכב האזור היה עדיין פסטורלי וכפרי, ובאחת החצרות אף פעלה רפת שסיפקה חלב לתושבי רוממה.
באותה תקופה שכנו באזור המרוחק מהעיר העתיקה רק 'העיוורים, החולים, הזקנים והמשוגעים', אם לצטט את מילותיו של אליעזר בן יהודה. הכוונה היא לבנייני אגודות החסד - 'בית חינוך עיוורים לבני ישראל', בית החולים 'שערי צדק' (לימים בניין רשות השידור), 'מושב הזקנים והזקנות המאוחד' (האשכנזי) ובית החולים לחולי רוח. מכל אלה, אגב, רק 'שערי צדק' ההיסטורי שרד.
במרוצת השנים בנייני מתחם הרכב ננטשו, ולאחרונה במסגרת מיזם התחדשות כולל לאזור נהרסו שניים מהבניינים הקרובים לתחנת הרכבת לטובת כיכר ציבורית.
התוכנית המקורית למיזם כללה הריסה של חלק גדול מהמתחם, אך העירייה באמצעות ועדת השימור העירונית קבעה שהבניינים ישומרו פרט לאלה שנהרסו. המתחם נרכש על ידי יזם פרטי לטובת פיתוח מתחם עירוני שיכלול מסחר, משרדים, מלונאות ושימושים ציבוריים, תוך שימור המבנים המיוחדים.
מה מיוחד בו? מדובר במתחם שנשמר די בשלמותו, והבניינים שבו מעוצבים בסגנון אקלקטי המשלב עיטורים מקומיים עם סגנון אירופאי. עם השלמת הפרויקט ייפתח המתחם לאחר שנים רבות לרווחת הציבור.