מבוכה במינהל התכנון: עשרות רבות של התנגדויות למיזמי בנייה בעיר וסביבתה שכבר הוצגו ונשמעו, כנראה 'ילכו לפח', וכעת נדרשים המתנגדים לשוב ולהציג את התנגדויותיהם.
2 צפייה בגלריה
בניה בכניסה לעיר
בניה בכניסה לעיר
בניה בכניסה לעיר
(צילום: איתן אילן)

"מדובר בהליך חריג וחסר תקדים", אמר השבוע אחד מעורכי הדין שזומן להשמיע בשנית התנגדויות לתוכנית בנייה בעיר, "הוא עלול לפגוע באמון הניתן במוסד התכנוני המכובד, והוא אינו מנומק ומוסדר".
מדובר במקרים בהם הופנו מתנגדים על ידי המחוזית לחוקר מיוחד שהועסק מטעמה. בוועדה נמנעים מלפרט מהי הסיבה לסיום העסקתו, אך לידיעות ירושלים נודע כי בתקופה האחרונה נתרבו התלונות בנוגע ליעילותו וכן לגבי מדיניות הוועדה להיעזר בשירותיו גם בתוכניות בנייה שלא 'זכו' למאות או אלפי התנגדויות. לפי ההערכה, לפחות 150 תוכניות שונות יזדקקו לעבור הליך התנגדות מחודש.

2 צפייה בגלריה
יוסי חביליו
יוסי חביליו
יוסי חביליו
(צילום: ישראל כהן)


בזמן שטרם גובשה במחוזית החלטה בנוגע לשינוי המדיניות, כרגע הוחלט שלא להאריך את חוזה העסקתו של החוקר ששמע עשרות רבות של התנגדויות, אך לא הספיק להגיש את דוחותיו בכל המקרים. עובדה זו מאלצת לנקוט בהליך חריג ואף חסר התקדים של קריאה מחודשת למתנגדים, להופיע בשנית ולהציג את טענותיהם.בנוסף לטירחה הכפולה, בחלק לא מבוטל מהמקרים מדובר בהוצאה כספית נוספת עבור עורכי הדין באי כוחם.

"פגיעה בתושבים"

עו"ד יוסי חביליו שבעצמו משמש כחבר במחוזית תוקף בחריפות את התנהלותה ואת השימוש המוגזם, לטענתו, בשירותי החוקר המיוחד. "מינוי חוקר צריך להעשות במקרים חריגים ונדירים בלבד", הוא אומר, "לעשות כן באופן סיטונאי לרוב התוכניות, זו התפרקות מחובתה של הוועדה ופגיעה בזכות הטיעון של התושבים. הדבר אינו תקין, אינו חוקי, ונדמה שהוועדה לא רוצה שהתושבים יפריעו לה בריצת האמוק של הבנייה".
גם בעמותת 'ירושלים שקופה' מוחים על ההתנהלות התמוהה, כהגדרתם. "המשאבים הרבים והיקרים שהשקיעו התושבים להשמיע את קולם: גיוס עורכי דין, אדריכלים ואנשי מקצוע אשר שהתכוונו להציג את עמדתם בדיון, כעת יירדו לטימיון".


מהוועדה המחוזית נמסר: "עבודת החוקר הסתיימה בהתאם לחוזה ההתקשרות עמו. בהתאם לכך, הדיונים יתקיימו מחדש ונשלחו זימונים".