מסתבר שבירושלים יודעים איך להתחיל אבל אף אחד לא יודע איך זה ייגמר. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) פרסמה את דו"ח התחלות וגמר הבניה לשנה החולפת (יולי 2023 עד יוני 2024). מנתוני הדו"ח, עולה כי ירושלים מובילה בפער משמעותי את רשימת הערים עם 6,944 יחידות דיור שבנייתן החלה בתקופה המדוברת. הרחק אחריה נמצאת תל אביב עם התחלת בנייתן של 5,344 יחידות, ולוד במקום השלישי עם 2,811 דירות בביצוע.
1 צפייה בגלריה
ירושלים
ירושלים
ירושלים
(צילום: shutterstock)

בהשוואה לשנים האחרונות, מדובר במספר שיא של התחלות בניה בבירה עם גידול של 86% ביחס לשנה הקודמת, אז החלו להיבנות בבירה 3,736 דירות בלבד. כמו כן, ברמה המחוזית נרשם גידול בכמות היתרי הבנייה שניתנו בשנה האחרונה, בשיעור של 14 אחוזים – 10,632 היתרים לעומת 9,295 שניתנו בשנה שקדמה לה.
"הגידול המשמעותי בהתחלות הבנייה אינם בכדי", אומר יחיאל סגל, מנכ"ל ובעלי קבוצת 'בית ירושלמי' המקימה אלפי יחידות דיור בעיר, "בשנה החולפת אנו עדים למאמצי העירייה וגופי התכנון לקדם ולעודד פרויקטים משמעותיים, ובפרט בתחום ההתחדשות העירונית. תנופת בנייה זו תורמת להגדלת ההיצע בעיר, בהתאם לביקושים הגוברים בשנים האחרונות, ובמקביל משפרת את איכות חיי התושבים בשכונות. "כך", סגל מקווה, "אולי בשנה הבאה נראה סוף סוף היפוך מגמה".


עם זאת, צריך לזכור שנתוני ההתחלה המעודדים אינם מעידים בהכרח על 'סוף טוב', כשממילא גמר הבנייה צפוי להתעכב משמעותית. זאת לאור המחסור החמור בפועלי בניין מאז השביעי באוקוטובר שהוביל למשבר חסר תקדים בענף, ובמיוחד בבירה שנשענה יותר מכל על כח עבודה פלסטיני שמנוע כיום מלעבוד בתחומה. נשיא התאחדות הקבלנים הארצית, ראול סרוגו תקף את הטיפול הכושל של הממשלה במצב, והצהיר השבוע כי "עם סיום המלחמה, מחירי הדיור יעלו במימדים שלא ראינו מעולם".