דוח מיגור אלימות שהוצג לוועדה העירונית חושף ירידה של עשרות אחוזים באירועי עבירות רכוש, סדר ציבורי, אלימות וסמים בקרב בני נוער. בקרב גורמי המקצוע לא משוכנעים מי אחראי לנתון המעודד: מלחמת 'חרבות ברזל' שכפתה ישיבה ממושכת בבית או דווקא עבודת המשטרה בשילוב 4,000 מצלמות הפזורות ברחבי העיר עם תצפיתניות שכורזות למעורבים באירועים שעלולים להתפתח ועוצרות אותן בזמן?
3 צפייה בגלריה
ניידת משטרה
ניידת משטרה
ניידת משטרה
(צילום: רועי אלמן)

הנתונים בדוח מתייחסים עד לחודש אוגוסט ומהם עולה כי בעוד שבשנת 2022 נפתחו בסך הכל במחוז ירושלים נפתחו 2,537 תיקי נוער, ב-2023 נפתחו 2,109 תיקי נוער ואילו בשנת 2024 נפתחו עד אוגוסט 1,002 תיקי נוער.
בעבירות רכוש נחקרו 561 בני נוער ב-2022, בשנת 2023 עמד המספר על 525 בני נוער ואילו בשנה הנוכחית חלה ירידה חדה ובסך הכל נחקרו על עבירות רכוש 263 בני נוער.
גם בעבירות נגד גוף ונגד אדם נרשמה ירידה 638 חשודים קטינים ב-2022, 592 בשנה לאחר מכן ובשנה הנוכחית 60 קטינים בלבד נחשדו בעבירות נגד גוף ונגד אדם.
גם בעבירות סמים נרשמה ירידה מעודדת: 324 קטינים ב-2022, בשנה אחר כך 122 בני נוער חשודים ואילו בשנת 2024 נחקרו 54 קטינים בלבד בעבירות אלה.
בתחום עבירות המין, דוקא חלה עלייה קטנה בין 2022 ל-2023, ואולם בשנת 2024 נרשמה ירידה חדה מ-103 בני נוער קטינים שנחשדו בעבירות אלה ל-54 בני נוער.
יצוין, כי בין העבירות שטופלו היה הטרדות מיניות באמצעות שימוש בכלים של בינה מלאכותית והפצת תמונות עירום מזויפות. כפי שנחשף ב"ידיעות ירושלים", לנוכח התגברות התופעה יזמו במינהל החינוך תוכנית ייחודית שנועדה להתמודד עימה.

הרצאות בבתי הספר

למרות הנתונים המעודדים המשטרה וגורמי הטיפול הצביעו על חומרתם של אירועים שהתרחשו במטרה למשל להדיח בני נוער לעבירות סמים. כך לדוגמה בפעילות סמויה וגלויה במרכז העיר נתפס סוחר בזמן מכירת סמים. על גופו נתפסה כמות גדולה מאוד של סמים שהיו, כך לטענת חוקרי המשטרה, למכירה במיוחד לבני נוער בשכונות סובב מרכז העיר. הסוחר נעצר במקום והסחורה הועברה לתחנת לב הבירה.

3 צפייה בגלריה
כיכר ציון
כיכר ציון
כיכר ציון בלילה
(צילום: רועי אלמן)

"הנתונים משקפים עשייה רבה והצלחה במיגור וצמצום האלימות", אומר חבר הוועדה וקצין נוער מחוז ירושלים, רפ"ק דותן גרילק. "אנו רואים את הירידה המשמעותית בעבירות ובמעצרים בהם מעורבים בני נוער כהצלחה . נושא מניעת עבירות המבוצעות על ידי בני נוער הוא נושא מרכזי בכל תחנת משטרה במחוז ירושלים, מתוך תפיסה שעל ידי ליווי סיוע מציאת מסגרת נכונה והכרת המשטרה, נמנע עבירות נוער ועל ידי שיקום נוער בסיכון, ייעצר הגלגל והנער לא יהפוך לעבריין".
לדעתכם הנתונים קשורים למלחמה? "אין ספק כי בתחילת המלחמה כמות העבירות ירדה בשל העובדה שרוב הציבור בכלל והנערים בפרט שהו בביתם וכל מסגרות החינוך עברו ללמידה מהבית. יחד עם זאת, ירידה משמעותית שכזו מראה שהאכיפה והמניעה הביאו לתוצאות האלו. 
"כמות הקטינים שהשתתפו השנה בהפרות סדר הצטמצמו ביותר מ-50%, פעילות המניעה בכפרים במגזר הערבי ובשכונות החרדיות עשתה את ההבדל".
רפ"ק גרילק חושף שכל תחנה במחוז ירושלים מחויבות ללוות לאורך השנה קבוצה של נערים בסיכון. במקביל, התחנה מקימה קבוצות שמקנה להורי הנערים הללו תמיכה סיוע ועצות כיצד להתמודד עם הנערים. "התחנות מבצעות הרצאות בבית הספר בגזרתם של שוטרים ואנשי מקצוע שונים מתוך המשטרה", הוא אומר ומציין כי קיימים מיזמים נוספים שמשטרת ירושלים שותפה להם במטרה להסיר את החשדנות כלפי השוטרים, ולהראות להם שהמשטרה היא לא הגורם שמבצע רק אכיפה אלא גם מסייע בשיקום.

סמים לנוער,
אלכוהול במערה

לדברי רפ"ק גרילק, אחת מדרכי המניעה היא פעולות אקטיביות של צוות אגף האכיפה למניעה וחשיפה, כמו סיורים יזומים במרחב הציבורי במקומות כמו שוק מחנה יהודה , אזור קו התפר ועוד.


3 צפייה בגלריה
התקיפה
התקיפה
בני נוער תוקפים נהג אוטובוס
(צילום: דוברות המשטרה)

לדברי הגורמים המקצועיים, גם כאן המלחמה סייעה בדרך עקיפה לירידה באירועים הודות לסיורים והגברת נוכחות בשטח של השיטור העירוני, כיתות הכוננות וסיירת הורים שנועדו במקור לשיפור תחושת הביטחון של התושבים. במהלך סיורים אלה אותרו ונמנו אירועים חמורים. כך למשל באחד מהסיורים הללו אותרה נערה בת 14 שהוגדרה כנעדרת במאהל מאולתר ביער מיר יחד עם 4 גברים צעירים. בתחילה הם הכחישו היכרות עם הצעירה וטענו שהם לבדם במקום, אולם הצוות התעקש לבצע בדיקה במקום אשר היה מוזנח ומלא פסולת. בתוך האוהל אותרו 2 קטינות בנות 14 תחת השפעת סמים, אחת מהן הנעדרת. הנערות נלקחו לתחנה והמאהל הלא חוקי פורק.
במקרה אחר הגיע צוות שיטור עירוני לפיר של מערה בשכונת רמות לאחר מידע על כך שהמקום מהווה כתובת לבני נוער שמגיעים לשתות אלכוהול במקום ולהתפרע. הנערים שאותרו פונו ופיר המערה נאטם פיזית כדי למנוע חזרה למקום.

התצפיתניות
של ירושלים

בעירייה סבורים כי הירידה בנתונים מושפעת גם מפרויקט המצלמות. כ-4,000 מצלמות פזורות בעיר, בפארקים, גני משחקים וצמתים ראשיים. כעשרה תצפיתנים ותציפתניות סורקים בזמן אמת את הצילומים 24/7 וגם מתערבים מרחוק בעת הצורך.
"כתוצאה מהצפייה שאנחנו מבצעים במרחב הציבורי אנחנו מאתרים הרבה עבירות במרחב הציבורי ביניהם גם עבירות של אלימות, הטרדות מיניות, סמים אלכוהול וכדומה", מסביר הממונה על ביטחון קהילתי אגף חירום ובטחון, תומר בן ציון. "התגובה לאירועים כאלה, בעצם באה לידי ביטוי בשני מובנים - ראשית, אנחנו עובדים ישירות מול אגף אכיפה ושיטור שלהם יש צוותים בשטח שמסיירים. שנית, אנחנו מפעילים מערכות כריזה במרחב הציבורי כשאנחנו מזהים ביצוע עבירה. כשהמוקדנית מרחוק אומרת 'חבר זיהינו את הפנים שלך, אנחנו רואים מה אתה עושה תפסיק את העבירה' יש לזה השפעה עצומה. ב-60 עד 70 אחוז מהמקרים ביצוע העבירה יופסק מיד".
"הנתונים שהוצגו הם נתונים של ירידה, אבל לא לעולם חוסן ויש עדיין המון תופעות שאנחנו נחושים לטפל בהם", סיכם יו"ר הוועדה וסגן ראש העירייה, אדיר שוורץ, "אנחנו נקיים דיוני המשך מעמיקים בכל הסוגיות של האלימות שהוצפו בוועדה לרבות אלימות מגדרית - השחתת שלטי נשים וזנות וכן אלימות ופשיעה של בני נוער, כולל בלילות ובמרכז העיר ובשוק מחנה יהודה".