חג הפסח, שידוע כחג הנקיונות, קרב ובא, ורבים מנצלים את התקופה שלפניו להיפטר מחפצים שאינם משמשים אותם יותר. מדי פעם חולפת המחשבה שאולי מישהו אחר ימצא תועלת בחפץ כלשהו, ואולי אפשר אפילו לקבל עבורו כסף או משהו שווה ערך, אך רובנו לא עושים עם זה דבר. אולי הסיפור הבא יגרום לכם לשנות את דעתכם.
3 צפייה בגלריה
התופים שנמסרו לתרומה
התופים שנמסרו לתרומה
התופים שנמסרו לתרומה
(צילום: פרטי)
תרגיל בסחר חליפין ('בארטר'), שנערך במכללת עזריאלי להנדסה בעיר, מוכיח שהשגת מוצרים ושירותים בשווי של אלפי שקלים יכולה להתחיל מכאלה ששוויים אינו עולה על 20 שקל. תשאלו את הסטודנט ענבל פיש, שהחל את המשימה עם צוותו כשברשותם מחשבון של ארבע פעולות בלבד.
"ארבנו בכניסה לכיתות שבהן התקיים מבחן שבו מותר שימוש במחשבון כזה, בהנחה שמישהו כנראה שכח להביא מחשבון. הצענו אותו לסטודנטים בתמורה למה שיציעו, ואחת הסטודנטיות אכן הזדקקה לו והציעה לנו עבורו צבע לשיער. ביצענו את ההחלפה ושלחנו הודעות לחברים שיפרסמו בקבוצות ווטסאפ אם מישהי צריכה צבע לשיער בתמורה לכל דבר. בחורה שגרה בכפר הסטודנטים בעיר רצתה בזה עבור תחפושת לפורים, ותמורתו היא הציעה לנו לא פחות ממדפסת ששוכבת אצלה בחדר ללא שימוש. הקאצ׳ היה שהיא לא היתה בטוחה אם היא פועלת או לא. לאחר ההחלפה ביצענו בדיקה למדפסת, שאומנם לא הדפיסה - אבל מסיבה די פשוטה: הדיו שלה נגמר".

הצלחה מסחררת ברשת

מכאן לקחו חברי הצוות החלטה אסטרטגית, וכדי להגיע ליותר אנשים פרסמו את המדפסת באתרי יד שנייה ובקבוצות ייעודיות בפייסבוק. שם, התברר, החשיפה הגדולה השתלמה.
"לאחר כמה זמן פנה אלינו בחור בן 18 שראה את המודעה באינטרנט. הוא סיפר שהמדפסת שלו התקלקלה והוא צריך חדשה לקראת הבגרויות", ממשיך פיש בגלגול המקרה. "בתמורה הוא הציע לנו אורגנית, שכן הוא קיבל אחת חדשה מהוריו ליום הולדתו האחרון".
בשלב זה החל הצוות בשיטוט ממוקד בקבוצות כלי נגינה ברשתות החברתיות. התקבלו הצעות מגוונות בעד האורגנית, כשלבסוף היא הוחלפה עם בחור שרצה בה כמתנה לאחיו ובתמורה הציע גיטרה אקוסטית מוגברת של חברת Fender, שאותה קנה ב־1,500 שקל.
הגיטרה, שפורסמה על ידי הצוות באותה קבוצה, כבר גררה התעניינות גדולה יותר.
3 צפייה בגלריה
מסלול הסחר של הסטודנטים
מסלול הסחר של הסטודנטים
(מסלול הסחר של הסטודנטים)
פיש: "יום אחרי הפרסום כבר היו כ־50 פניות של אנשים שהציעו הכל מהכל: מחשבים, טלויזיות, סטרימר 'אפל טי וי', מקרן קול, גלשן. היה גם מומחה לדיקור סיני בבית החולים שערי צדק שהציע לנו שבעה טיפולי. והשיא: הציעו לנו אפילו רכב פונטיאק ישן.
"בשלב הזה הפרויקט כבר התקרב לסיומו, וכשהבנו שזו תהיה ההחלפה האחרונה החלטנו שהיא תהיה המשמעותית ביותר לתרומה שלנו".
ההחלפה הסופית בוצעה בעד תופי 'קונגוס' נדירים, שבזמנו עלו למציע 2,700 שקל אך ייתכן שערכם עלה מאז מכיוון שהם יוצרו במהדורה מוגבלת. "המציע היה מוזיקאי שלא היה צריך יותר את התופים האלה, אך את ה-Fender שלנו הוא רצה בשביל אוסף הגיטרות הפרטי שלו".
את התופים היקרים תרמו חברי הצוות ל'בית נועם', שמשמש מרכז יום לחניכים עם מוגבלויות ובין היתר מפעיל חוגי מוזיקה עבור חניכיו.
3 צפייה בגלריה
אחת המודעות ברשת החברתית
אחת המודעות ברשת החברתית
אחת המודעות ברשת החברתית
(צילום: מתוך עמוד הפייסבוק)

הציבור ממש בעניין

"מרגש לראות את ההיענות ואת שיתוף הפעולה מצד האנשים, שמסרו דברים בעלי ערך, אפילו גבוה יותר מהערך של מה שאנחנו נתנו להם", מספרת עינת כזרי מצוות נוסף. "המקרה הכי בולט היה בהחלפת שקית בגדים שהשגנו, עבור אייפון 6. קיבלנו פנייה ממישהי שעובדת בבית מחסה לילדים בעיר שהתלהבה מהפרויקט והציעה לנו את מכשירה הישן ששכב אצלה בבית ללא שימוש. זו היתה קפיצת מדרגה גדולה עבורנו בתרגיל".
"כולנו התרגשנו במעמד התרומה", מסכמת כזרי. "לבסוף השגנו עגלת תינוק משוכללת, שתרמנו לזוג צעיר מעוטי יכולת שנזקקו לה עבור בתם הבכורה שנולדה לאחרונה".

בין מועילות ליעילות

לתרגיל הסחר במסלול הנדסת תעשייה וניהול במכללת עזריאלי היו שתי מטרות עיקריות: האחת - להבחין בין מועילות (Effective) ליעילות (Efficient); והנוספת - להבין שהראשונה קודמת לשנייה.
ד"ר גבי פינטו, ראש החוג להנדסת תעשייה וניהול במכללה, מסביר: "רבים וביניהם גם מנהלים בכירים נוטים לבלבל בין שני המושגים. בעוד מועילות עוסקת במילוי צורכי הלקוח, יעילות עוסקת במילוי צורכי הארגון. יש שיגידו שהמטרה העיקרית של ארגון עסקי היא להרוויח כסף, והמשנית - לספק את צורכי הלקוח".
"אנו במחלקה להנדסת תעשייה וניהול במכללה סבורים שזו טעות שגורמת לארגונים רבים להידרדר ואף לפשוט רגל, ראו את המקרה של חברת 'טבע', 'נוקיה' ועוד. המטרה הראשית של ארגון חייבת להיות מילוי צורכי הלקוח (הסיבה להקמת ארגון היא רעיון למילוי צורכי לקוח), מה שעשוי לגרום לעלייה בהכנסות וברווח של הארגון".
בתרגיל הסחר כל צוות החל עם פריט ששוויו אינו עולה על 20 שקל. באמצעות סחר חליפין בלבד על הצוותים היה להשיג בתוך שלושה חודשים וחצי בלבד מוצר או שירות שעבורם קיבלו את הערך הכספי הגבוה ביותר, כאשר שוויו אינו נופל מאלפיים שקלים. בתום התרגיל המוצר הסופי נמסר לתרומה.