באיחור של שנה ושלושה חודשים הצליח סוף סוף משרד הקליטה לפנות בשעה טובה את הדיירים ממלון דיפלומט בארנונה ולהעביר את הנכס ריק לידי השגרירות האמריקאית, בעלת המתחם. ההעברה נעשתה במטרה להקים במקום חלק מהמבנים המרכזיים של שגרירות הקבע של ארצות הברית.
1 צפייה בגלריה
מלון דיפלומט
מלון דיפלומט
תם עידן. מלון דיפלומט
(צילום: שלומי כהן)
כמעט כל הדיירים פונו למשכנם הזמני החדש - מלון ורט (לשעבר קראון פלאזה) בכניסה לעיר ליד בנייני האומה. כל דייר שעבר במסגרת המבצע קיבל מענק הסתגלות של 5,000 שקל במזומן, מה שעודד כמובן את ביצוע המעבר וסייע לו.
עם זאת כשבעה דיירים לא הסכימו בשום אופן להתפנות לדיור החלופי והתעורר חשש שאם פינוי המלון לא יושלם ייאלצו במשרד הקליטה לשלם קנסות גבוהים לחברה שמנהלת את הנכס עבור האמריקאים. לפיכך נמצאו מספר מקומות פנויים בהוסטלים ברחבי העיר ואליהם הועברו הדיירים הסרבנים. אלה ששוכנו בהוסטלים זכו פעמיים: ראשית, הם קיבלו יחידת דיור גדולה יותר; ושנית, מבחינתם מדובר בדיור של קבע, כך שהם לא יידרשו לעבור שוב עם חבריהם, בעוד מספר שנים, למבנה החדש שבונים עבור המפונים בפסגת זאב.
אגב, כפי שפרסמנו ב'בונוס', לצד המלון עצמו פועלת במתחם זה 20 שנה קבוצת אומני סביבה שמייצרים פסלי ענק שמוצבים בגינות ציבוריות בארץ ובחו"ל.
בתחילת אוגוסט קיבלו האומנים מכתב התראה שמבקש מהם להתפנות בתוך כחודש מהמתחם שהם שוכרים, אך עד כה לא נמצא עבורם שטח חלופי שמתאים לצורכיהם, ונכון לעכשיו הם עדיין שוהים במתחם יחד עם הפסלים המיוחדים שלהם.
"את מלון דיפלומט היו צריכים לפנות כבר ביוני 2020", קובל אלכס טנצר, פעיל חברתי שמלווה את הדיירים בשנים האחרונות. "המדינה היתה חוסכת מיליוני שקלים וטראמפ כבר היה יכול להתחיל לבנות שגרירות של קבע בירושלים. רוב הקשישים עזבו מלון אחד ועברו למלון אחר. זה לא פתרון זול ולא פתרון של קבע. זה קרה מכיוון שמשרד הקליטה לא התייחס לדוח מבקר המדינה משנת 2009. פתרון של קבע קיבלו רק שמונה קשישים שסירבו לפנות את דיפלומט בלי דיור ראוי למגורים".
ממשרד הקליטה והעלייה נמסר: "המעבר של העולים ממלון דיפלומט למשכנם החדש הושלם בהצלחה ולשביעות רצונם של כלל העולים. עובדי המשרד, בהובלת השרה, עשו ימים כלילות לטיפול בכל מקרה באופן פרטני. הליווי של המשרד יימשך ככל שיידרש על מנת לסייע לעולים הוותיקים  להתאקלם  במשכנם החדש. יחד עם הדאגה לפרט המשרד שמח שהצליח לעמוד ביעד הזמן הקצר שניתן לו להשלמת המעבר".