פרויקט היוקרה שהפך לסבל מתמשך: "הפכנו לאי בתוך אתר בנייה", טוענים תושבים בפרויקט היוקרה 'משכנות האומה'. הסיבה לכך היא מספר פרויקטים נדל"ניים שנבנים בסמוך זה תקופה ארוכה, במקביל להקמה של מרכז התחבורה הגדול בישראל.
1 צפייה בגלריה
משכנות האומה. "נהגי אוטובוסים עושים דין לעצמם"
משכנות האומה. "נהגי אוטובוסים עושים דין לעצמם"
משכנות האומה. "נהגי אוטובוסים עושים דין לעצמם"
(צילום: יצחק טסלר)

על הבוקר: ריח סולר וטרטור אוטובוסים

"אנחנו משלמים ארנונה בהתאם למתחם יוקרה, והתחושות אצל התושבים קשות מאוד", אומרת דינה מור יוסף (70), חברה בוועד השכונה. "אני קמה בכל בוקר בשעה רבע לשש, יוצאת אל המרפסת ומריחה את הסולר, כשאת ציוצי הציפורים מחליפים טרטורי האוטובוסים. עבור חלק מהקווים התחנה בהיכל המשפט היא הראשונה, כך שהפכו את השכונה לתחנה מרכזית - על כל המשתמע: האוטובוסים חונים על הרחוב שעות רבות במהלך היום, הנהגים עושים את הצרכים שלהם במקום, מעשנים סיגריות מתחת לחלון שלנו ועוד. עשינו המון מהלכים על מנת לנסות לשפר את איכות חיינו, אך לשווא. פשוט אי אפשר לפתוח חלון במהלך היום ואפילו בלילה. התושבים מאבדים את הסבלנות. כשהתלוננו בעירייה, אמרו שהרעש באזור גבולי בהתאם לתקנות הרעש, גם כמות האבק - גבולית, גם הזיהום - גבולי. אלא שאין מדד שבודק את הכל ביחד, והכל ביחד הופך את החיים בשכונה הזאת לבלתי נסבלים".

"יקר כן, יוקרתי לא"

"כל מה שמתרחש פה מעורר ייאוש", אומר יורם וינטר. "לו הייתי יודע מראש שזה מה שיקרה באזור, הייתי חושב פעמיים אם לעבור לגור פה. מתחם משכנות האומה הוא אומנם 'יקר', אבל 'יוקרתי'? ממש לא. מגוחך ואפילו עצוב לומר זאת. במיוחד, אני חש כ'אזרח הקטן הנטחן' מול פרויקט התחבורה ברחוב היכל המשפט מתחת לבנייני משכנות האומה. בכל שעות היממה, מ־5:30 בבוקר ועד 12:30 בלילה עוברים כאן אוטובוסים, וגם כשהם 'רק' עומדים בכביש הם עם מנועים פועלים שמרעישים את השכונה. פניתי למשרד לאיכות הסביבה, לעירייה, למשרד התחבורה. כולם התנערו מאחריות והאשימו גופים אחרים. לא רק שהמצב לא השתנה, הוא אף החמיר.
"מעבר לרחוב, מצידו השני של היכל המשפט, יש אתרי בנייה לרוב: עבור קרית הממשלה המחוזית, מתחם בנייה פרטי שחופרים בו בור כבר שנתיים, מתחם לרכבת הקלהו אתר בו בונה 'קנדה-ישראל'".

קידוחים עד חצות

והתושב מוסיף: "הרעש של הקידוחים עד חצות ואף מעבר, הצפירות והחפירות לא מסתיימות, ולפעמים גם מתקיימות לאורך כל הלילה. בקבוצות הפנימיות של השכונה יש תלונות אינסופיות על מה שהולך כאן, ואין לזה סוף.
"משכנות האומה היוקרתי הפך למעין אי קטן בתוך ים של אתרי בנייה ותחבורה ציבורית. אנחנו חשים שנפלנו בין הכיסאות על חשבון איכות החיים שלנו".
יו"ר המינהל הקהילתי לב העיר, ד"ר אופיר לנג: "לאחרונה קיבלנו דיווחים שנהגי אוטובוסים הפכו את השכונה לתחנת עצירה, כשהם מותירים את המנועים דלוקים. פניתי בנושא לבכירי העירייה על מנת שיתערבו ויאכפו ביד קשה נגד הנהגים העוברים על החוק".
מהעירייה נמסר: "בימים אלו מושקעים מיליארדי שקלים בפיתוח הפרויקט, שעתיד לשנות את פניה של הכניסה לבירה. העבודות בשטח מתבצעות תוך התחשבות מקסימלית, הן בתושבים הגרים בסמוך והן במבקרים ובמשתמשי הדרך. אנו מצרים על אי הנוחות הקיימת ומזמינים את התושבים לפנות למוקד העירוני בתלונות ספציפיות, כדי לטפל בהן באופן מידי. אנו בטוחים שעם ההתקדמות בביצוע, תורגש הקלה משמעותית וכולם יחלו ליהנות מרמת הפיתוח הגבוהה באזור".
פורסם לראשונה: 00:45, 19.09.21