תם עידן: בסוף החודש תסגור 'פוטו שוורץ' את שעריה ותעבור למכירה ולשירות און ליין בלבד. מדובר באחת החנויות הכי ותיקות ומוכרות במרכז העיר. הרקורד כולל 67 שנות פעילות והחנות מנוהלת כיום על ידי הדור השני השלישי.
1 צפייה בגלריה
שמוליק ועמית שוורץ. אין הצדקה כלכלית
שמוליק ועמית שוורץ. אין הצדקה כלכלית
שמוליק ועמית שוורץ. אין הצדקה כלכלית
( צילום: יואב דודקביץ')
לאורך השנים החנות לפיתוח תמונות ולמכירת ציוד צילום נתנה שירות לעשרות אלפי לקוחות ירושלמים, ובהם לא מעט פרצופים מוכרים. כך, שמואל דיין, אביו של משה דיין, היה לקוח קבוע. שולמית שמיר היתה מגיעה כאשת ראש הממשלה לשיחות נפש עם חברתה בעלת המקום, ואפילו אבנר נתניהו התייצב כדי לקנות ציוד צילום. חוץ מפיתוח סרטי צילום, בחנות הוצבה בשנת 1975 גם מכונת צילום המסמכים הראשונה בעיר, כשהתעריף היה לירה לדף צילום. כאן פיתחו תמונות צבע בתוך שעה במכונה ה'חדישה' דאז, וכאן חיכו בתור לחידוש רשיון נהיגה עם תמונה וכרטיס פלסטיק.
אלא שעם כל הכבוד לנוסטלגיה, המציאות העכשוית מכתיבה תנאים חדשים שאליהם צריך להסתגל ואחזקת החנות כבר איננה כלכלית. שמוליק שוורץ, הדור השני בעסק: "יש כמובן כאב לב גדול אבל המציאות חזקה ממנו. הקורונה זירזה תהליכים שכבר קיימים שנים. הייתי צלם חדשות ב'דבר', צילמתי חתונות ואירועים, והיום מתייעצים איתי ב'רפאל' בנוגע לפיתוח טכנולוגיות צילום. הפכנו לשם דבר. אבל המדרחוב מת. אין טעם והצדקה כלכלית להחזיק חנות במרכז העיר עם כל העלויות, העובדים והארנונה והמיסים". המייסד, יחזקאל שוורץ, היה צלם ידוע ועבד בחנות צילום ברחוב הנביאים שנקראה 'אוניברסל'. לאחר מספר שנים החליט לפתוח בקריירה עצמאית וכך נולד 'פוטו שוורץ', והשאר היסטוריה. בקומת הקרקע של החנות היו חדרי חושך לפיתוח תמונות בשחור־לבן, ויחזקאל היה רוכש בארה"ב צבעים מיוחדים והופך אותן לצבעוניות. כך שעוד הרבה לפני עידן ה'פוטושופ' היה סבא יחזקאל מרטש ידנית תמונות.

תצלום משפחתי

עמית שוורץ, הדור השלישי בעסק, כבר סוגר 20 שנה בעבודה משותפת עם אביו. עמית למד קולנוע במכללת תל חי והיה צלם חדשות בתקופה של ערוץ 2 ואחר כך הגיע להשתלב בעסק המשפחתי.
עמית: "אנחנו עובדים כיום עם לא מעט לקוחות מוסדיים. הם לא באים לחנות באופן פיזי ודי אדישים מבחינתם למיקום שלנו. עולה לנו הון עתק להפעיל עסק במרכז העיר כשהרחוב ריק וכל המידע נמצא ברשת ואפשר לבצע קנייה חכמה און ליין. לכן החלטנו להתאים את עצמנו לעידן החדש".
עד לפי כשבוע הפעילו כאן עדיין מכונת פיתוח לתמונות פילם. למי שלא יודע, בשנתיים האחרונות הפילמים חזרו לאופנה ויותר ויותר אנשים ובני נוער מעדיפים לצלם כמו פעם. 'פוטו שוורץ' היה המקום היחיד בעיר שבו עוד היה אפשר לפתח תמונות כאלה. אבל עוד הרבה לפני עידן הקורונה, המעבר לצילום דיגיטלי ואחר כך הצילום באמצעות הסלולריים חיסלו את ענף חנויות הצילום.
עמית: "כמובן זה רגע לא פשוט. אבל אני לא מרגיש עצבות או תחושות כישלון. היה כאן מקום מפואר שפרנס את המשפחות שלנו ואת העובדים, ועכשיו אנחנו מתקדמים למכירה ברשת, אבל בגישה שלנו, ברמת שירות משפחתית. אצלנו לא יענו לך 'בוטים' וכל התשובות במייל יהיו לא 'גזור הדבק'. וגם תמיד נהיה זמינים בטלפון לתת ייעוץ ועזרה אם צריך".

על מצלמות והמלצות

"אנחנו כבר מתחילים להתגעגע", מתוודה שמוליק. "כל יום נכנס כאן לקוח של שנים ומספר לנו כל מיני סיפורים ממה שהיה קונה ואיך אבא שלו ואבא שלי היו עושים ביחד עסקים. מגיעים לכאן אנשים בהמלצת ההורים שלהם, ואין תחליף לקבלת פידבקים מהלקוחות. המפגש הזה פנים אל פנים יהיה חסר לנו".
עמית:" בעידן שלפני המצלמות בסלולרי כל יום היו נכנסים לכאן תיירים שנתקע להם משהו במצלמות, או שהבטרייה נגמרה ואין להם איפה להטעין אותה וכל מיני תקלות בסיסיות. היינו תמיד אדיבים ונותנים שירות במקום בלי לגבות תשלום, רק לא הבנו איך הם יודעים עלינו. עד שפעם אחת העזנו ושאלנו איזה תייר אם מישהו המליץ עלינו או שהוא סתם במקרה נעצר וראה את החנות. אז הוא אמר לנו שיש על 'פוטו שוורץ' המלצה ב'לונלי פלנט'. היום מי בכלל סוחב איתו ספרי מטיילים ומי יודע מה זה 'לונלי פלנט?'".