הדרך ביער ירושלים. כך היא נראית בשעת עומס | צילום: יואב דודקביץהדרך ביער ירושלים. כך היא נראית בשעת עומס | צילום: יואב דודקביץ
הדרך ביער ירושלים. כך היא נראית בשעת עומס | צילום: יואב דודקביץ
(הדרך ביער ירושלים. כך היא נראית בשעת עומס | צילום: יואב דודקביץ)
שומרים על הירוק מפני השחור. במכתב שנשלח לחברה להגנת הטבע, הודיעה מנהלת אגף התכנון בקק"ל, ענת גולד, כי הקרן מתנגדת לפריצת הכביש החדש המיועד לאפשר יציאה נוספת משכונת הר-נוף, לאחר שהכביש היציאה מהשכונה דרך יער ירושלים נחסם, בשל עבודות התשתית בכניסה לעיר.
"התכנית הינה פתרון אד הוק לזמן קצר, אשר תיצור נזק רב, תעלה במשאבים רבים – כלכליים, חברתיים וסביבתיים ותתייתר בתוך זמן קצר עם סיום עבודות התשתית המבוצעות ע"י כביש 16 ", כך במכתב. בכך מצטרפת הקרן הקיימת לישראל לעמדת החברה להגנת הטבע במאבק לשמירה על יער ירושלים.
התוכנית לביצוע הכביש הזמני נוצרה עקב לחץ של תושבי הר נוף שהתלוננו בפני משרד התחבורה על כך שעם תחילת העבודות בכביש 16 נסגרה היציאה מהשכונה שחיברה בינה לבין הדרך ליער ירושלים, המובילה לכביש מספר 1. עקב כך, התנועה מהשכונה מופנית לגבעת שאול, מה שיצר עומסי תנועה כבדים לתושבים, וכעת הם רוצים כביש חלופי ליציאה זריזה יותר מהשכונה. עם זאת, סגירת הכביש המדוברת צפויה להסתיים בתום העבודות.
בקק"ל טוענים כי ברור לחלוטין ששטחי יער אינם יכולים או אמורים לשמש קיצורי דרך ופתרונות תחבורה הרסניים, ועל אחת כמה וכמה יער ירושלים, ששטחו ממילא מצומצם ביותר והוא עתיר ערכי טבע מורשת ונוף רגישים. הדרכים העוברות היום ביער ירושלים מיועדות עבור באי היער בלבד ואינן אמורות לשמש לתנועה מאסיבית של כלי רכב, כך נמסר מטעמם, וכי טרם היוזמה הנוכחית, הוכנו תכניות הסדרה שאושרו בעירייה, השומרות על ערכי הטבע, ובקק"ל נערכים לביצוען בשנה הקרובה.
"סלילת כביש נוסף הינה בניגוד לאמור, הן בתכנית היער הסטטוטורית והן בתכנית האב ליער", אומרת גולד, "בשנים האחרונות אנו עדים ל'נגיסות' חוזרות ונשנות ביער זה מכל כיוון, המצמצמות ומאיימות להמשיך לפגוע בשטחי היער בשל לחצי הפיתוח הרבים".
עדי נוי מנהלת מחלקת מחלקת תכנון במרחב מרכז בקק"ל מוסיפה כי "הכביש המוצע הוא לכאורה על תוואי קיים, אך אותו התוואי הקיים בשטח נפרץ באופן לא חוקי, והוא מתפתל בין טראסות בשטח רגיש ביותר. הכביש המוצע מחייב פריצה ניכרת מעבר לכך, דבר המחייב עבודות מילוי וחציבה בהיקף רחב לרבות קירות תמך. עלות הפריצה היא גבוהה מבחינה כלכלית ונופית".
בשל חג הפורים לא ניתן היה לקבל את תגובת העירייה למועד סגירת הגיליון.