4 צפייה בגלריה
קניון הדר. צילום: יואב דודקביץ'
קניון הדר. צילום: יואב דודקביץ'
קניון הדר. צילום: יואב דודקביץ'
הקורונה בירושלים הולכת ומתגברת, והעסקים הולכים ומתקשים עוד יותר לתפקד. בשבועות האחרונים נתגלו עוד ועוד מקרים של חולים ונשאי קורונה שהסתובבו בבירה. אם לא די בזה שהאוכלוסייה גוזרת עליהם ריחוק ועל מי שבא בקרבתם, כעת היא גם מדירה את רגליה מבתי העסק שבהם ביקרו. עקב זאת כמה מהם סופגים מכה קשה בהכנסות ובפדיונות.
העסקים נמצאים במרכזי הקניות בעיר, בין היתר בקניון הדר, בתחנה המרכזית, ב'רב שפע' ברוממה ובמתחם התחנה, וכן בשלל נקודות בשכונות, כגון אופטיקה יוני קורן ברחוב מלכי ישראל, בית הקפה הלל במרכז המסחרי ברמת בית הכרם, 'קפית' בעמק רפאים במושבה הגרמנית, מסעדת 'עזרא גריל בשרים' בתלפיות - והיד למרבה הצער עוד נטויה. 'בונוס' מציג את התמונה העגומה של מצב העסקים בעיר שנחשפו לנגיף, וכתוצאה מכך - גם לנזקים כלכליים.
'הלל' בית הכרם: הלקוחות נאמנים
את אייל ואבישג טוהר, בעלי סניף בית הקפה הלל ברמת בית הכרם, הזעיקו אנשי משרד הבריאות בשבת מבית הכנסת, עם הבשורה שחולה קורונה פקד את בית העסק שלהם ב־2 במרץ.
4 צפייה בגלריה
בדקו את המצלמות בשבת. 'הלל' בית הכרם. צילום: שלומי כהן
בדקו את המצלמות בשבת. 'הלל' בית הכרם. צילום: שלומי כהן
בדקו את המצלמות בשבת. 'הלל' בית הכרם. צילום: שלומי כהן
אייל: "הם רצו לראות בדחיפות את הסרטונים. הלכנו ישר לקפה בשבת בבוקר למרות שאני שומר שבת, והם הורידו קבצים ואיתרו את התייר החולה. למזלנו הוא ישב לבד מבודד בפינה בחוץ כי הוא גם עישן. ארבעה עובדים שהיו איתו במגע נכנסו לבידוד ליתר ביטחון. ביום ראשון הבאנו שתי חברות ניקיון, ובשיתוף עם אחוזת בית הכרם, בעלי המתחם, עשינו ניקוי וחיטוי יסודי. ברור שהיתה ירידה, אבל עכשיו אנחנו כבר אחרי זה, ואני רוצה להודות לקהל הלקוחות הנאמן שלנו שהפגין סולדריות ומאמין במקום. זה גם עסק משפחתי, וגם הילדים שלי נותנים כתף כשהם יכולים. זה כמו הבית שלי ואני דואג לשלום כל העובדים, הלקוחות והמשפחה שלי".
'קפית' במושבה: יותר הזמנות מהבית
מסתבר שבית הקפה הפופולרי בעמק רפאים ממשיך לעבוד כרגיל ובמלוא המרץ. מבעלי המקום נמסר כי לנוכח המצב הכללי יש בנוסף למבקרים במקום גם לא מעט הזמנות שמזמינים בטלפון ובאים לקחת בטייק אוויי, ועכשיו גם שוקלים שם להוסיף שירות משלוחים.
4 צפייה בגלריה
'קפית' עמק רפאים | צילום: בשמת איבי
'קפית' עמק רפאים | צילום: בשמת איבי
'קפית' עמק רפאים | צילום: בשמת איבי
'עזרא' בתלפיות: הכנסות על אש קטנה
בבוקר שבו נכתבה הכתבה פורסם כי בערב של יום הבחירות פקד חולה קורונה את סטקיית 'עזרא גריל בשרים' בתלפיות.
שי עזרא, הבעלים: "כל מי שהיה בקרבת החולה מהמלצרים ועד שוטפי הכלים, 15 עובדים סך הכל, נמצאים בבידוד ושמותיהם הועברו למשרד הבריאות. אנחנו מחטאים ומנקים את המקום שבע פעמים במהלך כל יום עבודה, והמקום ממשיך לפעול תוך הפקדה יתירה על ניקיון והיגיינה של שאר העובדים. ירידה בעסקים אנחנו חווים כמו כולם עוד לפני האירוע. בעזרת השם נעבור את התקופה הזאת ואני מקווה ומאחל שהכל יהיה מאחורינו".
הקפה בתחנה: ההכנסות ירדו בחצי
ב־1 במרץ תייר מצרפת שהגיע לאירוע משפחתי בארץ ביקר בין השאר במתחם התחנה וישב בגפו בחלקו החיצוני של 'קפה המזנון'. רם ידיד, בעלי המקום, אישר כי "מישהו ישב כאן בחוץ בשטח פתוח", אך הדגיש כי אף אחד מהנוכחים בשעתו לא התבקש ללכת לבידוד והעסק ממשיך לעבוד ולתפקד כרגיל. אלא שנכון לעכשיו יש ירידה בפדיון גם מהמצב הכללי וגם בגלל האירוע. "אני מעריך את הנזק בשבועות האחרונים סביב 50 אחוז", אמר ידיד ל'בונוס'.
איתמר טרגן, מנהל מתחם התחנה, מנסה להרגיע: "היתרון שלנו כמתחם זה שאנחנו בשטח פתוח. זה לא קניון סגור ואין מערכת מיזוג אוויר סגורה שמפזרת נגיפים".
4 צפייה בגלריה
מתחם התחנה. צילום: אדווה חולי
מתחם התחנה. צילום: אדווה חולי
מתחם התחנה. צילום: אדווה חולי
לפי טרגן, לנוכח המצב, בתקופה זו אנשים מעדיפים לבלות במתחם התחנה יותר מאשר במרכזי בילוי או בקניונים סגורים, אך אין בזה די כדי לכסות את הפדיונות הנמוכים.
"זה שמישהו חולה ישב בחוץ בצד 15 דקות לא השפיע לרעה מעבר להשפעה הכללית הרעה על כלל העסקים. הכל כאן בירידה במיוחד בגלל המשבר הקשה בענף התיירות. יש כאן מסעדות מפורסמות שהרבה תיירים פוקדים אותן וזה בהחלט נפגע. להערכתי הירידה אצלנו היא בשיעור של 30 אחוז".
אופטיקה קורן, רוממה: בינתיים סגורים
אחד החולים פקד בתחילת החודש את חנות האופטיקה יוני קורן ברחוב מלכי ישראל 16. כרגע המקום נסגר לנוכח האירוע, ואף ייתכן שמי שהיה במגע עם החולה הושם בבידוד. בכל מקרה, מספר הטלפון של העסק מועבר לקו בביתה של אחת ממנהלות המקום. ל'בונוס' היא מסרה כי אין בכוונת בעלי המקום לשתף את הציבור בפרטי האירוע מעל דפי העיתון וכי זמנית המקום סגור.
מקניון הדר, שבו שהתה תיירת שהנגיף התפרץ בגופה, נמסר: "פעילות הקניון נערכת תוך היצמדות להוראות משרד הבריאות והוצבו בו 20 עמדות לחיטוי ידיים. אנו מוודאים שעובדי החנויות בקניון שחזרו מחו"ל נכנסים לבידוד, וכך גם לגבי עובדי שלוש החנויות שבהן היא ביקרה - אושר עד, צומת ספרים ופוקס הום".