1 צפייה בגלריה
תחנת הרכבל מעל גיא בן הינום. הדמיה: הרשות לפיתוח ירושלים
תחנת הרכבל מעל גיא בן הינום. הדמיה: הרשות לפיתוח ירושלים
תחנת הרכבל מעל גיא בן הינום. הדמיה: הרשות לפיתוח ירושלים
למרות ההתנגדויות: קבינט הדיור, בראשות שר האוצר משה כחלון, אישר היום (ב') את תוכנית הרכבל לכותל (תת"ל 86), שיזם משרד התיירות.
התוכנית מציעה פתרון לבעיית הנגישות הקשה לאגן הדרומי-מזרחי של העיר העתיקה (אזור הכותל, שער האשפות, עיר דוד) ותיתן מענה למטיילים, תושבים ולתיירים. שדרוג התשתיות הפיזיות באזור הכותל המערבי ושיפור שירות אמצעי התחבורה הציבורית בעייתי עקב מגבלות המרקם הפיזי, התרבותי, הדתי, הארכאולוגי, ההיסטורי והקנייני הרגיש והעדין הקיים מסביב לעיר העתיקה, שאינו מאפשר ביצוע עבודות פיתוח בהיקפים נרחבים, הרחבת דרכים, תגבור זמינות החניה וכד'. האזור סובל מעומסי תנועה וגודש בשגרה ובימי מועד, וכן מהשלכות של רעש וזיהום האוויר, בעיות בטיחות עקב עירוב התנועות של רכב מנועי והולכי רגל, ופגיעה באיכות המרחב הציבורי והנגישות לאתרים ההיסטוריים והדתיים הקיימים במרחב העיר העתיקה וסביבותיה.
בסביבות שער האשפות/רחבות הכותל ועיר דוד מתקיימים אירועים רבי משתתפים שונים המושכים עשרות אלפי מבקרים ביום. כמו כן, בשגרה האזור מהווה אבן שואבת לאלפי מבקרים ביום, לרבות תיירים מכל העמים והדתות, הן לאתרים השונים בעיר העתיקה, לעיר דוד, לחפירות הכותל, לרובע היהודי והר הבית ולכלל שכיות החמדה בגן הלאומי הסובב את חומות העיר העתיקה.
ההערכה היא שבממוצע מבקרים בעיר העתיקה וסביבתה הקרובה כ-135,000 מבקרים בשבוע, מתוכם כ-24,000 תיירים, אומדן שגדל מדי שנה. מבין המערכות להסעת המונים, מערכת הרכבל המוצעת מספקת קיבולת של כ-3,000 נוסעים לשעה לכיוון, בקרוניות של 10 נוסעים הנעות ברצף לשני הכיוונים בזמן של כ-4.5 דקות לכיוון.
כזכור, בחודש יוני אישרה הוועדה לתשתיות לאומיות להעביר את תוכנית הקמת הרכבל לכותל לאישור הממשלה.
לאחר מכן שלח ארגון 'עמק שווה' מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו וליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אביחי מנדלביט ובו ביקשו למנוע מממשלת המעבר לקבל כל החלטה הנוגעת לפרויקט. הסיבה: חשש שקבלת ההחלטה בעיתוי הנוכחי עלולה להיות נגועה בשיקולים פוליטיים.
במסגרת הפרויקט, שעורר התנגדות מצד אדריכלים כמו משה ספדי ופעילי סביבה - שמחו על הפגיעה של שורת עמודים מסיביים וכבלים ארוכים בנוף הייחודי של העיר העתיקה, וכן מצד תושבי סילוואן שהרכבל יעבור מעל בתיהם, יתפרס מסלול הרכבל על פני 1.4 קילומטרים סביב החלק הדרומי של העיר העתיקה. הוא יעבור ממתחם התחנה הראשונה דרך גיא בן הינום והר ציון ועד לעיר דוד ושער האשפות הסמוך לכותל.
ראש העירייה , משה ליאון: "אני מברך את ראש הממשלה, בנימין נתניהו ואת חברי קבינט הדיור על אישור התקציב לפרויקט הרכבל לעיר העתיקה. פרויקט הרכבל הוא פרויקט חשוב לעיר, לחיזוק התיירות ולהמשך שגשושגה.
"הרכבל עתיד להסיע כ 4,000 איש בו זמנית ממתחם התחנה לאיזור אגן העיר העתיקה (חניון גבעתי). עם קידומו של הפרויקט ירושלים ותחילת הפעלתו בבירה העומס בכבישים הסובבים יפחת ואיתו גם זיהום האויר. ירושלים בעיצומו של מהפך, מהפך שיגע בכל תחומי החיים של העיר, ואני גאה להוביל זאת".
"נילחם נגד התכנית"
תגובת עמק שווה שערה נגד ההחלטה מסרה: "אחרי שהממשלה דילגה על וועדות התכנון המקובלות והרכבל אושר בוועדה לתשתיות לאומיות, היום המשיכה סאגת ההתעלמות ממנהל תקין וקבינט הדיור הממשלתי אישר את הרכבל בזמן ממשלת המעבר. בזמן שהמדינה אינה יכולה לאשר תקציבים לנכים ולבריאות היא מצליחה לאשר תקציב של 220 מיליון שקלים לפרויקט תיירותי. סיום סימבולי להעדפות הממשלה היוצאת.
"עמק שווה פנה בעבר ליועמ"ש בנושא ומתכוון לפנות לבג"ץ כבר בימים הקרובים. אנו טוענים שממשלת מעבר לא מוסמכת לאשר פרויקטים לאומיים בסדר גודל כזה ובעלי השפעה פוליטית גדולה על ירושלים. העתירה נועדה למנוע את הפגיעה הסביבתית והפוליטית שימיט הרכבל על ירושלים".
תגובת ה'קואליציה לשמירה על אגן העיר העתיקה': "החלטת ממשלת המעבר לאשר את פרויקט הרכבל השנוי במחלוקת - מטילה צל כבד על הלגיטימיות של הפרויקט. בשעה שאין די כסף לסל התרופות הממשלה מאשרת פרויקט בעלות של כרבע מיליארד שקל - פרויקט שאין לו כל תועלת תחבורתית או תיירותית והוא צפוי להטיל מום בנופי חומות ירושלים. 'הקואליציה לשמירה על אגן העיר העתיקה' תמשיך להילחם בכל דרך נגד אישור התכנית שתפגע באופייה וביופיה של ירושלים".