1 צפייה בגלריה
התקנת צנרת גז | צילום: חברת רותם גז טבעי
התקנת צנרת גז | צילום: חברת רותם גז טבעי
התקנת צנרת גז | צילום: חברת רותם גז טבעי
בשורה לתעשיינים: הגז הטבעי עומד להגיע לבירה ולהוזיל משמעותית את עלויות הייצור. לאחרונה נחנך שער הכניסה של הגז לירושלים, ליד מושב בית זית. משם מתקינים בימים אלה את הצנרת התת־קרקעית שתזרים את מקור האנרגיה הזול (יחסית) לאזורי התעשייה של העיר. בהמשך הכוונה היא לחבר אליה גם את בתי המגורים.
המוסד הראשון שיפעל על גז טבעי הוא בית החולים הדסה עין כרם, שנמצא בשולי העיר לא הרחק מבית זית. אחריו יחובר קו שני לאזור התעשייה גבעת שאול, וישרת שם בין השאר את מאפיות אנג'ל וברמן. הקו השלישי יוביל אל הר חוצבים ועטרות.
לדברי נציג מהנדס העיר, הממונה על הסדרת נושא הגז הטבעי בעיר - נפתלי לוי, "האתגר הגדול שלנו הוא לנצל עכשיו כל חפירה של כביש וכל פתיחת קרקע לצורך הטמעת צנרת הגז הטבעי. כך נוכל לחברו בעתיד לאחד הקווים הקיימים וגם לשכונות הוותיקות. כבר היום העבודה של העתקת התשתיות בתוואי הקו הכחול של הרכבת הקלה, מרמות לגילה, משלבת בתוכה גם הנחת צנרת להולכת גז טבעי. זה יחסוך פתיחה מחודשת של הכבישים בעתיד".
ההסבה: על חשבון המפעלים
כל מפעל שירצה לעבור הסבה לשימוש בגז טבעי יצטרך לזכות באישור בטיחות ממשרד האנרגיה. במקביל הוקמה ועדה סטטוטורית במעמד זהה לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, שתיקרא "רשות רישוי למתקני גז טבעי". בראשה יעמדו יו"ר הוועדה המחוזית עמיר שקד, מתכננת המחוז שירה תלמי־באבאי, וכאמור לוי ייצג את משרד מהנדס העיר. תדירות ישיבותיה תיגזר ממספר התוכניות שיוגשו לה.
על אספקת הגז עצמה ממונה תאגיד 'רותם', שזכה במכרז הממשלתי להובלת הגז לירושלים, והיא מחזיקה ברישיון לעשרים שנה ממשרד האנרגיה. רותם החלה כבר להתקין את הצנרת הירושלמית. כל מוסד או מפעל שיבקשו להתחבר יצטרכו לאמוד בעצמם עד כמה הגז יוכל לייעל את פעילותם, להגיש את התוכנית לאישור ולבצע באופן פרטי את ההסבה בשטחם.
לאחר החיבורים לאזורי התעשייה תקודם גם הובלת הגז הטבעי לאזורי מגורים, במקום בלוני גז הבישול שנמצאים בשימוש כיום. הראשונות שיחוברו יהיו השכונות החדשות של העיר, שם קל יחסית להתקין את הצנרת במקביל לבנייה. נראה שהשכונה הראשונה שבה תוטמע מערכות גז טבעי תהיה ברכס לבן במורדות אורה, שתהיה השכונה המתוכננת המודרנית ביותר בעיר. הדבר צפוי להפחית במידה ניכרת את ההוצאות החודשיות של הדיירים.
כמו כן שוקלים להקים ברכס לבן מרכז אנרגיה שיסתמך אף הוא על גז טבעי. כך שנוסף על השימוש בגז הטבעי לחימום הבית ולבישול, יוכלו התושבים להעביר את כל צריכת מכשירי החשמל הביתיים, ואפילו התאורה, לשימוש באמצעות גז טבעי.
אחרי רכס לבן יגיע תורן של שכונות חדשות נוספות, ורק לאחר מכן יחלו בהדרגה להיכנס לשכונות ותיקות. גם אז, הובלת הגז הטבעי תתאפשר רק לאזורים שאינם צפופים במיוחד ושיש בהם די מקום להתקנת תשתית חדשה של צנרת.
בכל השכונות החדשות שמתוכננות בימים אלה בבירה, כגון מורדות ארנונה, פי גלילות וגבעת המטוס, מתכננים כבר צנרת גז טבעי וגם מקצים שטח להקמת מרכז אנרגיה המבוסס על גז טבעי. המרכזים הללו יפעלו במבנים דומים בגודלם למרכזי השנאים של חברת החשמל.
משאיות זבל על גז
גורם נוסף ומפתיע שעשוי ליהנות מאספקת הגז הטבעי הוא תחום התברואה בעיר. לדברי לוי, העירייה בוחנת בימים אלה את האפשרות להסב את כל מערך משאיות לפינוי האשפה שלה משימוש בסולר לגז. "אם יוחלט כך נקים לצורך העניין תחנת תדלוק מיוחדת, כנראה במסוף התחבורה החדש המוקם בימים אלה על כביש בגין וכביש 9 מתחת לשכונת רמות. ההחלטה תתקבל סופית תוך כמה שבועות".
מדובר בהשקעה ראשונית חד־פעמית לא מבוטלת על רכישת משאיות חדשות והקמת תחנת התדלוק והצנרת אליה. עם זאת, הציפייה היא שלאורך זמן העלויות הללו יתקזזו וישתלמו בזכות המעבר לשימוש בתחליף האנרגיה החדש והזול.
בחברת אגד, לעומת זאת, התקבלה כבר ההחלטה לעבור בירושלים לשימוש באוטובוסים חשמליים, כך שאופציית הגז לא עומדת על הפרק. סביר להניח שגם גופים אחרים שמפעילים ציי רכב גדולים ילכו בעתיד בעקבות העירייה ויעברו לתדלוק בגז טבעי.