1 צפייה בגלריה
כך זה נראה השבוע בשטח. עיקר התרומות ממשפחת מוסקוביץ'
כך זה נראה השבוע בשטח. עיקר התרומות ממשפחת מוסקוביץ'
כך זה נראה השבוע בשטח. עיקר התרומות ממשפחת מוסקוביץ'
מיזם רגיש במיוחד, בתקופה רגישה במיוחד: לראשונה בהיסטוריה היהודית יוקם בית כנסת בהר הזיתים. מדובר בפרויקט ענק בסדר גודל של כ־2,000 מ"ר ובתקציב של יותר מעשרה מיליוני שקלים, שגויס רובו ככולו מתרומות.
בניית בית הכנסת החלה לאחרונה והוא יגיע לגובה של ארבע קומות ויכלול שני בתי כנסת נפרדים, ספרדי ואשכנזי, ומספר מניינים. המתחם יכלול גם כמה חדרי לימוד לטובת כולל שיפעל במקום.
בית הכנסת החדש ימוקם בתוך שכונת מעלה הזיתים, שהוא מתחם סגור וממוגן שמתגוררות בו כ־130 משפחות יהודיות. המתחם אוכלס לפני כ־13 שנה ועד היום התושבים מתפללים בבית כנסת מאולתר בחניון התת־קרקעי של המתחם. נוסף על משפחות המתחם ישרת בית הכנסת גם כמה מתחמים קטנים יותר של יהודים המתגוררים ברחבי הר הזיתים.
התורם העיקרי: מוסקוביץ'
התוכנית והשטח להקמת בית הכנסת אושרו בוועדות התכנון לפני יותר מעשור, אך רק לאחרונה הצליחו לממש את הפרויקט. לצורך זה הקים חבר המועצה אריה קינג, שמתגורר במתחם, עמותה, וזו הצליחה לגייס את התקציבים הנדרשים. עיקר התרומות הגיעו ממשפחת מוסקוביץ', שהיתה ממייסדי שכונת מעלה הזיתים, וממשפחת גינזבורג. אבי המשפחה, ארווין מוסקוביץ', שהיה הרוח החיה מאחורי 'מעלה הזיתים', נפטר לפני כשנה וחצי, ובני משפחתו ממשיכים כעת את פועלו.
קינג אינו מסתיר את כוונותיו: "המטרה היא ליצור רצף של התיישבות יהודית ממזרח לעיר העתיקה. בית הכנסת ישמש את אלפי התושבים שצפויים ליישב בעשור הקרוב את הר הזיתים והוא עתיד להיות המבנה הציבורי המרכזי של תושבי מזרח ירושלים"
בית הכנסת המתוכנן יהיה ייחודי גם בכך שהוא אחד היחידים בעיר שפונה מערבה לעבר הר הבית ולא מזרחה. גם בהר הצופים בישיבת האורות קיים בית כנסת שפונה לכיוון מערב. כמו כן הקיר שפונה לכיוון הר הבית ובו ארון הקודש יהיה בנוי בעיקרו מחלונות ענק, וכך יוכלו המתפללים להשקיף לעבר הר הבית בזמן התפילה. בעמותה הוחלט כי לנוכח רגישות המבנה באתר יועסקו פועלים יהודים בלבד.
קינג: "בניית בית הכנסת הראשון בהיסטוריה שנבנה בהר הזיתים היא עוד נדבך בבניין ירושלים. בית הכנסת, שאת בנייתו בכוונתנו לסיים בעוד כשנתיים, ישמש את אלפי התושבים שצפויים ליישב בעשור הקרוב את הר הזיתים והוא עתיד להיות המבנה הציבורי המרכזי של תושבי מזרח ירושלים".
קינג אינו מסתיר את כוונותיו: "המטרה היא ליצור רצף של התיישבות יהודית ממזרח לעיר העתיקה".
הקמת מוסדות דת או מדינה בלב מזרח ירושלים מסעירה על פי רוב את הרוחות של הציבור המקומי. בין השאר, נגנזה תוכנית להעביר את המכללה לביטחון לאומי למורדות הר הצופים (גם בעקבות בקשת השלטון האמריקאי הקודם). אותה מכללה, שאמורה למשוך אלפי אנשי צבא בשנה, אמורה עכשיו לעבור למורדות עין כרם, בצעד שמעורר זעם רב בקרב תושבי השכונה הציורית.