1 צפייה בגלריה
תחנת הרכבל מעל גיא בן הינום. הדמיה: הרשות לפיתוח ירושלים
תחנת הרכבל מעל גיא בן הינום. הדמיה: הרשות לפיתוח ירושלים
תחנת הרכבל מעל גיא בן הינום. הדמיה: הרשות לפיתוח ירושלים
כבר קרוב לעשור שנושא הקמת רכבל לכותל מצית את דמיונם של קברניטי העירייה וראשי המדינה. בישיבה החגיגית שקיימה הממשלה לרגל יובל החמישים לאיחוד העיר, בחודש מאי האחרון, הפרויקט אף עוגן בהחלטת ממשלה, ושר התיירות יריב לוין הופקד להוביל אותו. מצד שני, לא מעט החלטות ממשלה נותרו ברבות השנים על הנייר ולא יושמו.
המקום: בין מתחם התחנה הראשונה לעיר העתיקה דרך הר ציון.
מה אמור להיות שם: המיזם נועד לפתור את בעיית הנגישות של הכותל המערבי והעיר העתיקה לציבור הרחב. מדובר לא רק באטרקציה תיירותית, אלא לכלי תחבורה של ממש, עם קרוניות שיסעו בתדירות גבוהה ובקיבולת של עשרות אלפי נוסעים בשבוע.
מסלול הרכבל יחל במתחם התחנה הראשונה, ליד תיאטרון החאן. ארבעים קרוניות ינועו בקו אוויר של כקילומטר וחצי עם תחנת ביניים בהר ציון ותחנה סופית בחניון גבעתי ליד שער האשפות, לא הרחק מהכותל המערבי. מחיר התענוג אמור להיות זהה למחיר הנסיעה בקווי האוטובוסים העירוניים והרכבת הקלה.
גם זמן הבנייה אמור להיות מהיר יחסית - כשנה וחצי בלבד, בזכות העובדה שצריך בעיקר לבנות תחנות ולהציב עמודים ביניהן, בלי צורך לפתוח כבישים או לחפור מנהרות. בשלב ב' של המיזם, קו הרכבל אמור להתארך לעבר הר הזיתים ואתרי תיירות כמו כנסיית גת שמנים – אזורים שהנגישות התחבורתית אליהם בעייתית כיום, לתיירים ולציבור כולו.
את המיזם מקדמת הרשות לפיתוח ירושלים (הרל"י), שאף פתחה לפני כחודשיים מרכז מידע לציבור הרחב במתחם התחנה הראשונה להפצת מידע מפות והדמיות בעברית, ערבית ואנגלית. כמו כן הוא אמור להשתלב עם מעלית לכותל, שתשפר באופן משמעותי את הנגישות של האתר הקדוש לציבור הרחב, שכן הדרכים המוליכות אליו כיום משופעות במדרגות רבות, הן מהרובע היהודי והן מהרובע המוסלמי. כאן מדובר בפרויקט מצומצם יותר, של כעשרה מיליון דולר, שתרומה להקמתו כבר גויסה מאיש עסקים יהודי אמריקאי.
מדוע המיזם נשאר על הנייר: מעבר לעלות הגבוהה של הרכבל, שמוערכת בכ־200 מיליון שקל, מדובר בפרויקט בעל נפיצות פוליטית רבה. מסלול הרכבל המתוכנן חוצה את הגבול בין העיר המערבית למזרחית וכולל הצבת עשרות עמודים במיקומים רגישים ביותר, סמוך לחומות העיר העתיקה, מעל גיא בן הינום ולבסוף באזור סילוואן ועיר דוד. חברה בינלאומית לייעוץ והנדסה מצרפת, שהיתה מעורבת בתכנון המיזם, פרשה ממנו לפני כשנתיים בעקבות לחצים פוליטיים ובהנחיית משרד החוץ הצרפתי.
נוסף על הבעיות הגיאו־פוליטיות, הלא פשוטות כשלעצמן, בגלל דרישת הדתיים המיזם המתוכנן לא יפעל בשבתות ובחגים - דווקא הימים החשובים ביותר עבור אטרקציה תיירותית מהסוג הזה. יתר על כן, הביקוש הרב ביותר להגעה לכותל הוא דווקא במועדי ישראל ובסופי השבוע. אמנם המתפללים בכל מקרה לא יחללו בו שבת, אבל אין ספק שהתיירים הרבים והציבור החילוני היו נעזרים מאוד בשירות כזה אילו הדבר היה מתאפשר.
גם זמן הבנייה אמור להיות מהיר יחסית - כשנה וחצי בלבד, בזכות העובדה שצריך בעיקר לבנות תחנות ולהציב עמודים ביניהן, בלי צורך לפתוח כבישים או לחפור מנהרות. בשלב ב' של המיזם, קו הרכבל אמור להתארך לעבר הר הזיתים וכנסיית גת שמנים, שהנגישות שלהם בעייתית.