1 צפייה בגלריה
דירה למכירה. צילום: אוראל כהן
דירה למכירה. צילום: אוראל כהן
דירה למכירה. צילום: אוראל כהן
אי־הוודאות, שמורגשת כבר תקופה ארוכה בשוק הדירות החדשות והדירות להשקעה, מחלחלת גם לתחום הדירות מיד שנייה. אחרי הגאות של השנים האחרונות, הקונים כבר לא להוטים להכניס את היד לחשבון המשכנתה ובודקים בשבע עיניים את הדירות שמוצעות בשוק. התוצאה: אם אשתקד נדרשו פחות מארבעה חודשים למכור דירה משומשת בירושלים, כעת הזמן הממוצע עלה לשבעה חודשים.
בדיקה של מחירון הדירות של לוי יצחק, בשיתוף מוסף 'ממון' של 'ידיעות אחרונות', מעלה כי המשקיעים והזוגות הצעירים מעדיפים לשבת על הגדר ולא ממהרים לרכוש דירות באזורים הבנויים בערים. נכון להיום הממוצע הארצי של משך הזמן הדרוש למכירת דירה עומד על 286 ימים. בירושלים המצב קצת פחות גרוע, ותצטרכו 210 ימים כדי למכור את הדירה שלכם. לשם השוואה, בשנת 2016 נדרשו 118 ימים בלבד לאותה מטרה.
אם יש לכם דירת יוקרה (שערכה עולה על חמישה מיליוני שקלים), תצטרכו להתאזר בסבלנות ולחכות בממוצע יותר משנה עד לעסקה המיוחלת. מעבר לבעיית הסכומים הגבוהים בעסקאות כאלה, השוק סובל מבריחה כמעט מוחלטת של משקיעי חוץ, שהתמקדו עד כה ברכישת דירות בעיקר בירושלים.
גם בערים אחרות בארץ רואים האטה משמעותית. הזעזוע עמוק במיוחד בתל אביב, שבה זמן ההמתנה למכירת דירה גדל פי 3.5 בתוך שנה בלבד, מ־80 ימים ב־2016 ל־278 ימים ב־2017. ברמת גן וגבעתיים הזמן 'רק' הוכפל מתקופה הזאת, מ־96 ל־186 ימים, ובבאר שבע עלה מ־69 ימים ל־191.
למרות ההאטה בקצב המכירה, נראה שמחירי הדירות נשארו כמעט ללא שינוי - כלומר הקונים מהססים לפני הרכישה, אבל עדיין מוכנים לשלם סכומים גבוהים בהרבה לעומת המצב ששרר בשוק הדירות לפני שנים ספורות בלבד. עם זאת, הקיפאון מקשה מאוד על משפרי הדיור, שמתקשים למכור את דירתם הקודמת ולכן מתעכבים גם ברכישת ביתם החדש, ולעיתים עלולים להילחץ ולמכור את דירתם מתחת למחיר השוק כדי לממן את הרכישה.