1 צפייה בגלריה
כביש המנהרות: הגבול המזרחי. צילום: שלומי כהן
כביש המנהרות: הגבול המזרחי. צילום: שלומי כהן
כביש המנהרות: הגבול המזרחי. צילום: שלומי כהן
תוכנית מתאר חדשה בשולי גילה מציעה תוספת של קרוב ל־3,000 יחידות דיור. שטח המתחם, שנמצא במורדות הדרום־מזרחיים של השכונה, עומד על כ־265 דונם הגובלים מצד אחד בכביש המנהרות ומצד שני ברחובות שלמה דוגה והאחלמה.
הקרקעות נמצאות בבעלויות שונות, חלקן של גופים מוסדיים כמו הקרן הקיימת לישראל והיתר בבעלות פרטית יהודית או ערבית. תהליך גיבוש התוכנית כבר הושלם, והיא תובא בשבועות הקרובים לאישור הוועדה המקומית לתכנון ובנייה.
יו"ר המינהל הקהילתי גילה, עופר איובי: ”אנחנו תומכים באופן עקרוני בתוכנית הענק, ועיבוי השכונה הוא תהליך טבעי ונחוץ. עם זאת, מחובתי לדאוג שתושבי גילה הוותיקים לא ייפגעו. לשם כך יש להרחיב את התשתיות השונות, ובראשן מערכת הכבישים, כדי לאפשר את תוספת אלפי המשפחות בלי שהשכונה תהפוך לפקק אחד גדול. הפתרון הנחוץ לדעתי הוא הוספת כביש חדש לכניסה ויציאה מהשכונה ממורדות גילה המערביים לכיוון עין יעל".
תוכנית המתאר החדשה, שהכין האדריכל דוד גוגנהיים, כוללת בנייה בצפיפות של 24-16 יחידות מגורים לדונם. גובה הבנייה ינוע בדרך כלל סביב ארבע קומות, אך במקביל יוקמו פה ושם מגדלים של 15 קומות. השטח שבו מדובר נמצא כרגע במעמד של 'ללא תכנון' והוא אינו כלול בתוכנית המתאר הקיימת, שנכנסה לתוקף כבר בשנת 1959. עם זאת, בתוכנית מתאר 'ירושלים מקומית 2000', שנמצאת כעת בדיונים, השטח נכלל כאזור מגורים חדש.
מאחר ששיפוע הקרקע מתון, לא יהיה צורך לבנות בו קירות תמך רבים, ועלויות הפיתוח צפויות להיות נמוכות יחסית. כמו כן, מרבית מקומות החניה יהיו תת־קרקעיים. על פי התוכנית המוצעת, 40 אחוז מהשטח יופקע לצורכי הציבור. במתחם ייסללו כבישי גישה, שטחי מסחר ותעסוקה, לצד ככירות, שטחים ציבוריים פתוחים. כמו כן ייבנו במתחם מבני ציבור מגוונים, ובכלל זה בתי כנסת ומוסדות חינוך.