1 צפייה בגלריה
כבישים בירושלים9. צילום: באדיבות דוברות העירייה
כבישים בירושלים9. צילום: באדיבות דוברות העירייה
כבישים בירושלים9. צילום: באדיבות דוברות העירייה
לא לעולם חוסן: ירושלים נמצאת במקום האחרון בין הערים הגדולות (מעל 200 אלף תושבים) בכל הקשור לרמת החוסן הפיננסי. כך עולה מדירוג הרשויות המקומיות של חברת המידע העסקית 'דן אנד ברדסטריט' לשנת 2017. במקום הראשון בין הערים (גדולות, בינוניות וקטנות) נמצאת הרצליה, עם הכנסות בסך 853.8 מיליון שקל לשנת 2015 ועודף תקציבי של 0.1 אחוז.
הדירוג כולל 74 רשויות מקומיות בסך הכל. הוא מבוסס על חמישה פרמטרים שמעידים על חוסנה הפיננסי והעסקי של כל רשות מקומית: שיעור העודף או הגירעון בתקציב הרגיל, שיעור גביית הארנונה, הדירוג הסוציו־אקונומי, יחס התושבים לעומת העסקים ויחס המענקים מול סך התקציב הרגיל.
עיריית תל אביב ממשיכה להוביל את דירוג הערים הגדולות עם הכנסות תקציב רגיל שנתיות הנאמדות בכ־4.38 מיליארד שקל ועודף תקציבי הנאמד בכ־0.2 אחוז. התקציב של עיריית ירושלים הוא הגדול מכולם (4.8 מיליארד שקל), והגירעון אף נמוך מזה של תל אביב ועומד על 0.1 אחוז.
עם זאת, שני גורמים עיקריים מדרדרים את הבירה במדרג האיתנות הפיננסית. הראשון הוא שיעורי העוני הגבוהים, כאשר במגזר החרדי כשליש מהילדים נמצאים מתחת לקו העוני, ובמגזר הערבי התמונה דומה. נתון נוסף הוא שיעור הגבייה הנמוך של מסי העירייה, בין השאר ממוסדות דת ובעיקר ממוסדות ממשלה. אגב, הבירה נמצאת במקום האחרון למרות המענקים שהיא זוכה להם מדי שנה.
ב'דן אנד ברדסטריט ישראל' מסבירים כי הדירוג מעיד גם על אפשרויות התעסוקה של התושבים בסביבתה של העיר, כאשר ככל שהעיר נמצאת גבוה יותר במדרג ביכולתה לספק יותר תעסוקה לתושביה.