דירת פאר בטלביה נמכרה בכ־7.5 מיליוני שקלים. מה שמעניין הוא המיקום בה נמצאת היחידה: בית ערבי אותנטי לשימור, שידוע במקור כ'וילה הארון א־רשיד'. היא שוכנת ברחוב מרכוס 18 בקרבת תיאטרון ירושלים.
1 צפייה בגלריה
המחיר רק לדירה אחת במבנה. וילת הארון א־רשיד
המחיר רק לדירה אחת במבנה. וילת הארון א־רשיד
המחיר רק לדירה אחת במבנה. וילת הארון א־רשיד
(צילום: רפי קוץ)
הדירה שנמכרה היא חלק מהמבנה ההיסטורי, שמחולק כיום למספר נכסים. העיסקה המדוברת כוללת יחידה בגודל של 150 מ"ר עם מרפסת שגודלה 30 מ"ר. המוכרים הם משפחה ישראלית ידועה והרוכש הוא תושב חוץ. הדירה הוצעה למכירה לפני יותר משלוש שנים, כשרק לאחרונה הושגה הסכמה על סכום העיסקה והחוזה בין הצדדים נחתם. הווילה נבנתה ב־1926 בידי האדריכל מאוריציוס גיסלר ונקראה על שמו של הח'ליף העבאסי הארון א־רשיד.
המבנה התפרסם בין היתר כדירת השרד של גולדה מאיר ז"ל, בעת שכיהנה כשרת החוץ. רצפת המבנה מקושטת בעיטורים מקוריים, ובחזיתות הבניין קיימים אלמנטים ארכיטקטוניים דקורטיביים.
השמאי ועורך הדין קובי ביר סבור שמדובר במחיר ריאלי. "מקובל לחשב שטחי מרפסות לפי 20 אחוז, ומכאן נגיע לשטח של 156 מ"ר", הוא מסביר. "אם נחלק את מחיר הדירה בהתאם נקבל שווי של 48 אלף שקל למ"ר. בהתחשב במיקום בלב טלביה, ובכך שמדובר בבית יפהפה בסגנון הבנייה האקלקטי של שנות העשרים של המאה הקודמת, נמצא כי שווי זה סביר ביותר. דירות היוקרה באזור נמכרות היום במחיר שנע סביב 55-50 אלף שקל למ"ר בממוצע".

ד"ש לפאקר

הווילה מתפרשת על פני שתי קומות, כאשר חלוקת החדרים הפנימית הייתה לאולם וחדר מרכזי, ומשני צידיהן חדרי שינה ושירותים. על גג הבניין מבנה קטן, שיועד למשרתים. היחידה שימשה משפחה ערבית-קתולית עד 1938, אז הושכרה לחיל האוויר הבריטי. בקומה התחתונה שכנה מיפקדה של חיל האוויר, ובקומה העליונה התגוררה משפחתו של מפקד החיל בארץ.
כשעזבו הבריטים ב־1948, נמסרה הוילה לראובן מס, מפקד בהגנה שהיה מיודד עם צמרת החיל הזר. חוץ מגולדה מאיר, בשנות ה-50 שימשו מגורי המשרתים גם כדירת השרד של שר העבודה מרדכי נמיר ושל יושב ראש הכנסת, קדיש לוז.
בקומה הראשונה של הבית התגורר שופט בית המשפט העליון צבי ברנזון. דייר מרכזי נוסף היה שלמה ארזי, ששימש כראש לשכת הקריה במשרד ראש הממשלה. לאחר מותו התגוררה במקום אשתו - ג'יזל עד לפטירתה בשנת 2017. עוד נודע כי אחת הדירות במבנה נמצאת כיום בבעלותו של המיליארדר האוסטרלי ג'יימס פאקר, שרכש אותה לפני כחמש שנים.
לעדכונים נוספים – חדשות ירושלים