ההתחדשות העירונית מתפשטת ברחבי העיר. אם הכל ילך כמתוכנן, לירושלים יתווספו במתחמי ההתחדשות שאושרו לכך, יותר מ־9,000 יחידות דיור חדשות בגדלים שונים - בערך פי שלוש ממספר הדירות שמתוכננות להיהרס לצורך כך.
4 צפייה בגלריה
מוסיפים חדרי ביטחון וכמה דירות על הגג. פרויקט תמ"א 38
מוסיפים חדרי ביטחון וכמה דירות על הגג. פרויקט תמ"א 38
מוסיפים חדרי ביטחון וכמה דירות על הגג. פרויקט תמ"א 38
(צילום: איתן אילן)
כל התכניות מלוות בפיתוח מוסדות ציבור חדשים, גנים ומעונות יום, תוספת או הסדרה של גינות ושטחים פתוחים ותוספת מסחר באזורים  מתאימים. תכניות פינוי בינוי באזורים בהם ישנם הפרשים טופוגרפיים משמעותיים כוללים גם 'הנגשה מכנית' לכיוון תחנות הרכבת הקלה, בעזרת מעליות או דרגנועים.
ההתחדשות הנרחבת ביותר מקודמת כיום בקריית יובל שם סך הדירות שיתווספו לשכונה במיזמים השונים מגיע ל־2,259 יחידות. בקריית מנחם יתווספו לשכונה לא פחות מ־1,725 יחידות דיור, כאשר שם בולט פרויקט הנורית של מינהלת ההתחדשות המציע לבדו 1,700 דירות חדשות, במקום 667 הקיימות במתחם.
4 צפייה בגלריה
מפת מתחמי ההתחדשות בעיר
מפת מתחמי ההתחדשות בעיר
מפת מתחמי ההתחדשות בעיר
(בצבע אדום - מספר הדירות המיועדות להריסה, בצבע כחול - מספר הדירות בתום הפרויקט )
מנהלת תחום התכנון במינהלת ההתחדשות, איילת קראוס: "בשנים האחרונות חלה עליה משמעותית בפניות של תושבי העיר המבקשים מהמינהלת העירונית לקדם עבורם תב"ע לפינוי בינוי, המלווה, עם הבשלת תהליך התכנון, בסיוע בהכנת 'מכרז דיירים 'לבחירת יזם. כיום אנו מקדמים תב"עות לפינוי בינוי בקרית מנחם כאמור, בקרית יובל, שמואל הנביא, נווה יעקב, תלפיות, ארמון הנציב, גבעת הוורדים ('רסקו'), ורמות פולין".
יצויין כי הנתונים מתייחסים לפרויקטים שכבר קיבלו תוקף ובדרכם לקבלת היתר בניה. זאת כאשר בצנרת התכנון קיימים מיזמים נוספים בשלבי אישור שונים.

ומה עם תמ"א 38?

עד כה דובר על פרויקטים המתנהלים במתחמים שאושרו למיזמים גדולים של פינוי בינוי. צריך לזכור שדירות חדשות מתווספות למצבה הכללית של העיר גם דרך מסלולי תמ"א 38 בין אם במסלול תוספת דירות וחיזוק מבנים קיימים (38/1) ובין אם מדובר בהריסה כוללת של המבנה והקמת בניין מגורים עם מספר דירות גדול יותר תחתיו (38/2).
לפי אגף התכנון בעירייה, נכון לשנת 2020 התקבלו כ־750 בקשות, מתוכן 245 כבר קיבלו היתר בניה. סך הבקשות כוללות 3,521 דירות חדשות. 'שיאנית הבקשות' היא שכונת רמת אשכול עם 59 פניות. אחריה רחביה עם 54 בקשות לאישור התמ"א בתחומי 'העיר ההיסטורית'- שטח אותו קבעה העירייה להגבלת תוספות בינוי מתוך רצון לשמר את אופי הבנייה הותיק והייחודי לו. עוד אומרים באגף כי בממוצע מתווספות בשנה לעיר דרך מסלולי התמ"א כ-1187 דירות חדשות.
4 צפייה בגלריה
דינור
דינור
דינור
(צילום: פרטי)
יו"ר הוועדה המקומית, אליעזר ראוכברגר: "להתחדשות עירונית יתרונות רבים, אך היא גם מאתגרת ביותר. מול הפיתוי והאתגר להחליף רקמה בנויה ישנה שאינה מנצלת את משאב הקרקע על פי הקריטריונים הנהוגים כיום, עומדים הרצון והצורך לשלב בהתחדשות העירונית את כל הצרכים החיוניים לתושבים, הוותיקים והחדשים שיגיעו. לכן התחדשות עירונית אינה רק פינוי-בינוי, אלא גם שימת דגש על הפיתוח הנלווה והתוצרים המשלימים".
4 צפייה בגלריה
אליעזר ראוכברגר
אליעזר ראוכברגר
אליעזר ראוכברגר
(צילום: יואב דודקביץ')
לעדכונים נוספים – חדשות ירושלים