למי שחשב אחרת, משבר הנדל"ן עוד כאן. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) פרסמה השבוע את מדד מחירי תשומות הבנייה ומדד המחירים לצרכן לחודש מאי, ומהשוואת הנתונים בין עסקאות שבוצעו השנה בתקופת מרץ-אפריל לעומת פברואר-מרץ הראו כי במחוז ירושלים מחירי הדירות עלו בשיעור של 0.8 אחוז.
2 צפייה בגלריה
בנייה בירושלים
בנייה בירושלים
בנייה בירושלים
(צילום: shutterstock)

ההערכה הרווחת בענף היא שמגמת ההתייקרות תימשך. זאת בשל מצוקת הקבלנים הסובלים בעיקר ממחסור בעובדים, כשברקע מדד תשומות הבנייה רק עולה. אלה הביאו לירידה בהיצע יחידות הדיור, ובזמן שהביקושים רק עולים באופן עקבי, קרוב לוודאי שרוכשי הדירות ירגישו זאת בכיסם.
2 צפייה בגלריה
בנייה בירושלים
בנייה בירושלים
בנייה בירושלים
(צילום: יואב דודקביץ')


כמו כן, נטיית השוק המקומי לעבר היד שנייה מודגמת היטב בנתוני העסקאות ששחררו הלמ"ס ואגף הכלכלן הראשי באוצר בערב חג השבועות. במחוז ירושלים נמכרו בין פברואר לאפריל השנה, רק 759 דירות חדשות לעומת 1,128 דירות מיד שנייה. בבירה לבדה נמכרו בתקופה זו 499 דירות חדשות למול 822 דירות יד שנייה, זאת לעומת 631 דירות יד שנייה שנמכרו בתקופת נובמבר 2023 - ינואר 2024, עלייה של כ-30%. כרגע לפי הנתונים הרשמיים, הקבלנים בעיר נותרו עם כ-5,990 יחידות דיור על המדף.


באופן טבעי המגמות הנוכחיות מותירות תושבים רבים בעיר בשוק השכירות שגם לא נותר אדיש למצב. בדיקה שערכה חברת וויצ'ק (Wecheck) לחודש מאי העלתה כי בירושלים משלמים בממוצע 5,255 שקל בחודש עבור קורת גג בעיר. בעוד שביחס לחודש הקודם מדובר על שינוי של 0.5 אחוז, הרי שבהשוואה שנתית מדובר בשינוי של 4.6 אחוז - העלייה הגבוהה ביותר מבין יתר הערים.
פורסם לראשונה: 14:44, 23.06.24