אם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון, ב-1 ביולי מחיר נסיעה בודדת ברכבת הקלה של ירושלים יזנק ב-45%. במקום לשלם 5.5 שקלים התושבים הרבים שתלויים בתחבורה הציבורית ישלמו 8 שקלים על כל נסיעה. במקביל גם מחירי האוטובוס יעלו, אבל "רק" ב-10%, מ-5.5 שקלים ל-6 שקלים לנסיעה.
5 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה
הרכבת הקלה
הרכבת הקלה
(צילום: רועי אלמן )
5 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה בירושלים
הרכבת הקלה בירושלים
הרכבת הקלה בירושלים
(צילום: יואב דודקביץ)

מה שמדהים במיוחד הוא התירוץ של משרד התחבורה ולפיו הסיבה לזינוק במחיר הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן, הוא שמדובר בכלי תחבורה "פרימיום", עם מסלול מסילתי בלעדי. במשרד התחבורה כמובן צודקים - בתל אביב יש רכבת קלה חדישה, בתדירות גבוהה, בנוחות מקסימלית וללא צפיפות. אלא שכל מי שגר בירושלים או מבקר בה ולא משתמש ברכב פרטי, יודע שהקו האדום בירושלים הוא כבר שנים ארוכות סיוט נוראי בשעות העומס בגלל תדירות נמוכה וצפיפות נוראית. במוצאי שבועות למשל הנוסעים הרבים נאלצו להידחס לתוך הקרונות הישנים, אבל מחוסר מקום חלק פשוט נותרו על הרציף. לתדהמתם, הרכבת הבאה היתה אמורה להגיע רק 9 דקות לאחר מכן, מה שאילץ רבים פשוט לוותר וללכת ברגל.
יצוין, כי בשנים האחרונות ראש העירייה משה ליאון מקדם תוכנית של בנייה לגובה לאורך תוואי הרכבת. הנחת העבודה של כיכר ספרא היא שתושבים יעדיפו תחבורה ציבורית שהיא זמינה, נוחה וזולה. אלא שהמצב הנוכחי פשוט דוחף אנשים בחזרה לרכב הפרטי.

"המשכורת לא מספיקה, חבל מאוד"

תושבים ופעילי ציבור זעמו השבוע על הצעד אשר יכביד במיוחד על קשישים, צעירים, בעלי משפחות ובמיוחד על מי שפשוט לא יכולים להרשות לעצמם רכב פרטי. "העלייה במחירי התחבורה הציבורית רק תעמיס על הציבור", אמרה השבוע פעילה החברתית דקלה אלון, שמובילה את מאבק התושבים מרמות שדורשים שיפור של התחבורה הציבורית. "אם היתה בשורה לשיפור משמעותי עוד היה צידוק לכך, אולם בשעה שאיכות התחבורה ירודה ממילא, לא צריך להמשיך ולהקשות על ציבור המשתמשים בתחבורה הציבורית. להיפך - יש לעודד שימוש בה והפיכתה ליעילה יותר".

5 צפייה בגלריה
צפיפות ברכבת הקלה
צפיפות ברכבת הקלה
צפיפות ברכבת הקלה
(צילום: רועי אלמן )
רחלי כהן סטודנטית מרמות שנוסעת ברכבת הקלה מידי יום ללימודים ולעבודה לא מנסה להסתיר את הכעס שלה: "גם ככה כל המחירים עולים, אבל העלייה ברכבת הקלה, לדעתי זה יותר מידי, בשביל מי שהוא סטודנט וגם בשביל מי שעובד, בסופו של יום המשכורת לא מספיקה. חבל מאוד, נעבור ארץ", היא מאיימת.
"הרכבת זה משהו שאנחנו נוסעים בו הרבה", כועס גם יהונתן גאולה מנווה יעקב, "עם עליית המחירים מי יעלה לשם? זו בושה".
הודיה שמח שמתגוררת במרכז העיר והרכבת הקלה עבורה היא כמו אוויר לנשימה, נדהמה לשמוע על השינוי הצפוי במחיר. "זו חוצפה. אני אשקול לנסוע באוטובוסים בלבד", היא אמרה. רחלי בקר מקריית יובל מציינת כי לאחר השקת הרכבת הקלה שונו מסלולי הנסיעה של האוטובוסים כדי למנוע תחרות, מה שהופך את נוסעי הקו האדום ללקוחות-שבויים "זה מה שמעצבן. זכותם לטעון ששכר העובדים והתפעול עלה, אבל שיאריכו לנו את האוטובוס עד לתחנה מרכזית או מרכז העיר ואז תהיה הבחירה בידינו אם להשתמש ברכבת או באופציה זולה יותר - באוטובוס".
יצוין כי בשנה שעברה היה לפעול החלק החדש של הקו האדום, עד לצומת אורה בדרום העיר ועד לנווה יעקב שבצפון ירושלים. לא רק שזה לא קרה, בחברת כפיר מסרבים בינתיים להכניס לשימוש את הקרונות החדשים. עד לשכונת נווה יעקב. שרה, נוסעת קבועה ברכבת הקלה, דווקא חוששת מהקרונות החדשים. "גם ככה תמיד יש עומס מטורף והקרונות מפוצצים בנוסעים. הקרונות החדשים נראים יותר משוכללים, אבל גם יותר קצרים מה שעלול להגביר את העומס. אנחנו לא צריכים את השכלול - אנחנו צריכים את הנוח ואת המקום ואת הפרקטי ולהגיע ליעד מהר".
"כל מי שיש לו רכב ועד היום רצה להגיע למרכז העיר ורצה לחסוך עם הרכבת הקלה בגלל כרטיס המעבר והנגישות, יחשב מסלול מחדש פעמיים", מזהיר אחיה הצעיר תומר, נוסע קבוע גם הוא. "אולי עדיף כבר לנסוע ברכב. המדינה שלנו רוצה לחסוך את הזיהום של הרכבים וזה לא יקרה. עכשיו יהיה הרבה יותר פקקים".

"להפחית את הנטל הכלכלי מהציבור"

מרים סלע, חברת מועצת העיר מטעם סיעת 'התעוררות' ומחזיקת תיק פיתוח כלכלי בעירייה חושבת שהתלונות מוצדקות. "מצד אחד יש תנופה מבורכת של סלילת כבישי אופניים והשלמת קווי הרכבת הקלה בעיר, ומצד שני עליית מחירים שהופכת את הנסיעה בתחבורה הציבורית לפחות כדאית עבור צעירים ושאר הציבור. ירושלים כעיר בירה בדומה לאחיותיה בעולם צריכה לאפשר שגרת תנועה בתחבורה הציבורית בצורה משתלמת. אני מקווה שבתקופה הקשה הזו תימצא הדרך להפחית את הנטל הכלכלי על הציבור".
5 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה השבוע. צפוף ומחכים לקרונות החדשים
הרכבת הקלה השבוע. צפוף ומחכים לקרונות החדשים
צפיפות ברכבת
(צילום: יצחק טסלר)

סגן ראש העירייה יוסי חביליו, אמר השבוע כי הוא שוקל לעתור לבית המשפט. במקביל הוא שיגר מכתב חריף מטעם סיעת "האיחוד הירושלמי" למשרד התחבורה וציין: "אנו סבורים כי ההחלטה על העלאת המחירים ברכבות מהווה טעות קשה". קיים קונצנזוס עולמי וגם בישראל כי יש לעודד שימוש בתחבורה ציבורית. דבר זה שכאמור נכון בכל העולם נכון גם בישראל, כאשר אנו רואים שכל יציאה היום לכביש ברכב הפרטי הינה הרפתקה שאת סיומה לא ניתן לדעת בשל הפקקים האדירים. השימוש בתחבורה הציבורית מצמצם את תאונות הדרכים ומקטין את זיהום האוויר. העלאת התעריפים בשיעורים כה גבוהים וקיצוניים מהווה צעד בכיוון ההפוך מהנדרש".
5 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה בירושלים
הרכבת הקלה בירושלים
הרכבת הקלה בירושלים
(צילום: אדווה חולי)

המכתב של חביליו גם הסתיים בעקיצה: "הרכבת הקלה היא סיפור הצלחה ירושלמי - כיום ירושלמים רבים תלויים בשירות זה לאחר שהוא החליף קווי אוטובוס רבים כדי להגיע למחוז חפצם. במקומות בהם נוסעת הרכבת הקלה אין שירותי אוטובוס ולכן מדובר באלטרנטיבה היחידה, פרט לרכב פרטי. יכול להיות ש'ירושלים של זהב', אך אינה של יהלומים. לא יתכן שירושלים, אחת הערים העניות שבמדינה תשמש כארנק למימון הורדת מחירים".

"חוויית נסיעה משודרגת"

בצוות תוכנית אב לתחבורה סירבו להתייחס לבעיית הצפיפות ברכבת הקלה וטענו: "מדיניות קביעת תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית לרבות הרכבת הקלה, הינה באחריות הבלעדית של משרד התחבורה. ואיננו מעורבים בה".
ב"כפיר" סירבו להתייחס לתלונות הרבות על תדירות נמוכה ועל צפיפות גבוהה. הם גם בחרו שלא לעדכן מתי יופעלו הקרונות החדשים, אך טענו כי שכמו שקורה עכשיו, הרכבת תהיה מורכבת משני קרונות אשר יהיו "גדולים ומרווחים ויעניקו לנוסעים חוויית נסיעה משודרגת".


לגבי השינוי במחיר נמסר: "עליית התעריפים החל מ-1/7 תחול על כלל מפעילי התחבורה הציבורית. מחירי התחבורה הציבורית נקבעים על ידי משרד התחבורה ושייכים למדינה. הזכיין ממתין להנחיות משרד התחבורה בנוגע לכרטיס מעבר ויפעל בהתאם".
משרד התחבורה נמסר: "בהתאם למנגנון שקיים בצו הפיקוח של תעריפי התחבורה הציבורית וכן בהמשך לסיכומים תקציביים משנים קודמות, תעריפי התחבורה הציבורית צפויים להתעדכן בסוף החודש. שרת התחבורה רגב פנתה למשרד האוצר בבקשה למנוע את העלאת התעריפים אך נתקלה בהתנגדות. יצוין כי תעריפי התחבורה הציבורית בישראל הם מהנמוכים בעולם ונוספות לכך הנחות מהותיות לזכאים, שאף הורחבו במסגרת רפורמת 'צדק תחבורתי' לזכאים נוספים כמו תושבי פריפריה, צעירים, חיילים משוחררים ועוד. הנחות אלה נשמרות במסגרת החוזים החודשיים. בימים הקרובים, לאחר הסדרת הנושא באופן סופי, יפרסם המשרד את התעריפים המעודכנים לכלל אמצעי התחבורה".
בנוגע לתנאי הנסיעה הקשים ברכבת הקלה נמסר: "משרד התחבורה מוביל את העיר ירושלים שתהפוך לבירת התחבורה הציבורית. ירושלים היא העיר הראשונה שבה צפויה לפעול, לקראת סוף העשור, רשת של שלושה קווי רכבת קלה, עם שמונה מסלולים תפעוליים. 
מדי יום מתבצעות ברכבת הקלה כ-170 אלף נסיעות נוסע ובסך הכל כ-40 מיליון נסיעות בשנה. אנו מאמינים כי עם רישות העיר ירושלים מקצה לקצה ברשת מסילות, פני העיר ישתנו לחלוטין והגודש בעיר יפחת באופן משמעותי.
במסגרת זו, נרכשו קרונות משוכללים של הרכבת הקלה, מצוידים בטכנולוגיות מפותחות יותר שהשימוש בהם יחל עם הפעלת מקטע הארכת הקו האדום, לצד הקרונות הקודמים. כל רכבת תכיל שני קרונות, כמות הנוסעים ברכבות החדשות יעמוד על 436 נוסעים בכל רכבת. תוספת הקרונות החדשים תשפר באופן משמעותי את רמת השירות על ידי הגדלת תדירות הנסיעות של הרכבת הקלה בצורה הדרגתית".
מהעירייה נמסר: "הטענות המובאות לא מחזיקות מים ומטעות. נשמח להרחיב בפגישה רצינית ולא לצאת לידי חובה".