מינהל התכנון קיים היום (שני) דיון בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים, במסגרתו הוצגו לראשונה תרחישי הפיתוח לעיר ירושלים לשנת היעד 2050, ובקידום מערכת המטרו בעיר.
2 צפייה בגלריה
הרכבת התחתית בלונדון
הרכבת התחתית בלונדון
הרכבת התחתית בלונדון
(צילום: shutterstock)
הקמת מערכת המטרו בירושלים היא פרויקט תשתית לאומי רחב היקף והיקף ההשקעה הצפוי בה על פי הערכות ראשוניות, נע בין 34 ל-50 מיליארד ש"ח. התוכנית מציבה את שנת 2050 כשנת היעד, בה אוכלוסיית העיר צפויה להגיע ל-1.8 מיליון נפש.

2 צפייה בגלריה
מסלולי המטרו של ירושלים
מסלולי המטרו של ירושלים
מסלולי המטרו של ירושלים
(הדמיה: הוועדה המחוזית)

בדיון הוצגו שתי חלופות למסלולים של הרכבת התחתית בירושלים. הראשונה מציגה 4 מסלולים שמתחברים כולם באזור קרית הממשלה. הראשון מגיע מצפון ויוצא מפסגת זאב, השני מאזור שער שכם של העיר העתיקה, השלישי יגיע מהר חומה והרביעי מאזור גבעת משואה. החלופה השניה מציעה את מפגש הרכבות בכניסה לעיר.

מסלולי המטרו של ירושלים

בוועדה הסבירו כי ״על פי התחזיות, אוכלוסיית ירושלים צפויה להגיע לכ-1.8 מיליון תושבים בשנת 2050 וכדי להגיע ליעד של 1.8 מיליון תושבים תוך שמירה על אופייה הייחודי של העיר, ידרשו שיעורי מימוש גבוהים של התחדשות עירונית - בין 70% ל-80% מהבנייה החדשה. בנוסף, ישנה חשיבות רבה לציפוף מוגבר סביב תחנות המטרו העתידיות. מערכת מטרו תת-קרקעית הוצגה ככלי הכרחי להתמודדות עם הגידול הצפוי באוכלוסייה ובתנועה. המטרו יאפשר שינוי משמעותי בהרגלי הנסיעה, מעבר מרכב פרטי לתחבורה ציבורית, וציפוף עירוני חיובי״.


״העבודה מציגה תרחישי פיתוח הכוללים מערכת מטרו, שתאפשר תנועה יעילה ומהירה ותתמוך בגידול האוכלוסייה הצפוי, תוך הפחתת התלות ברכב פרטי ושיפור איכות האוויר. בנוסף, היא מדגישה את חשיבות ההתחדשות העירונית ככלי לציפוף עירוני, ומציעה מדיניות לתמרוץ התחדשות עירונית באזורים אסטרטגיים ובסמיכות לתחנות המטרו העתידיות. העבודה בוחנת גם את הפוטנציאל הכלכלי והחברתי הגלומים בציפוף העיר, כגון יצירת מקומות תעסוקה ועידוד השקעות, תוך שמירה על איכות חיים גבוהה לתושבים והבטחת נגישות לשירותים ציבוריים ושטחים ירוקים. העבודה מקדמת עקרונות של בנייה ירוקה ופיתוח בר קיימא, ומספקת בסיס ידע רחב לקבלת החלטות אסטרטגיות לגבי עתידה של ירושלים״.
מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "מדובר ביום היסטורי. הבאנו היום בזמן שיא תכנון מקדים של קווי מטרו בנוסף לעבודה אורבנית משלימה. ירושלים נמצאת בתנופת פיתוח חסרת תקדים וכדי להיערך לכך ולכן מערכת מטרו היא קריטית. מדובר באתגר לאומי הדורש שיתוף פעולה בין משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות וכלל הגורמים המעורבים. אנו גאים להוביל את התהליך הזה ולעבוד יחד למען עתידה של ירושלים, אשר יאפשר לנו ליצור עיר מודרנית, נגישה ומתקדמת, הנותנת מענה לצורכי התושבים".
סמנכ"לית תשתיות במינהל התכנון, יעל סלומון: "מערכת המטרו היא עמוד השדרה של העיר, העיר ירושלים בהתאם לתרחישי הפיתוח שהוצגו זכאית לה וזקוקה לה. המטרו יאפשר לנו לתמוך בגידול האוכלוסייה הצפוי, ולאפשר את הציפוף העירוני הדרוש כדי ליצור עיר משגשגת, בת קיימא ונגישה לכל תושביה".
יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים, שירה תלמי-באבאי: "תוכנית המטרו תאפשר את המשך מגמות הפיתוח של העיר לתעסוקה ומגורים. יחזק את מעמדה של ירושלים כמרכז המטרופולין ויהפוך את העיר למקום נעים נוח ונגיש יותר בדגש על עירוב שימושים, עיר 15 דקות ועיר רב מוקדית. קידום מטרו לעיר הינו חזון מרגש וחשוב ביותר. רשת המטרו תהווה השלמה של רשת קווי הרכבת הקלה העיליים ותאפשר את המשך פיתוח העיר לתעסוקה ומגורים תוך כדי שיפור השירות התחבורתי ושיפור איכות החיים בעיר"