140 אזרחים ותיקים (בני 65 ומעלה) נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2023 בירושלים, שלושה נהרגו ו-54 נפצעו קשה. 1,472 אזרחים ותיקים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון (2023-2014) בעיר, 28 נהרגו ו-447 נפצעו קשה. כך עולה מנתונים שמפרסמת השבוע עמותת אור ירוק.
1 צפייה בגלריה
140 אזרחים ותיקים בשנה אחת
140 אזרחים ותיקים בשנה אחת
140 אזרחים ותיקים בשנה אחת
(צילום: יואב דודקביץ')

שנת 2023 היתה שנה מדממת בכבישי ירושלים, עם 11 הולכי רגל שנהרגו ברחובות העיר בתוך 6 חודשים בלבד. בעמותה מסבירים כי ״אזרחים ותיקים הם אוכלוסייה פגיעה במיוחד. פגיעת רכב, ולו הקלה ביותר באדם מבוגר עלולה להיות קטלנית עבורו, להבדיל מפגיעה דומה באיש צעיר, שביכולתו להתאושש ולהחלים. ככל שגילם מתקדם יותר, כך נסוגות המיומנויות הפיזיות והקוגניטיביות שלהם. צפיפות העצם יורדת והיא נשברת ביתר קלות, הראייה והשמיעה נפגעות ומקשות עליהם להיזהר מפני סכנות, זמני התגובה שלהם מתארכים, כוח השרירים שלהם נחלש וחלוקת הקשב נעשית קשה״.
על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, במדינה נהרגו 52 אזרחים ותיקיםבתאונות דרכים בתחום העירוני בשנת 2023, חמישה יותר מאשר בשנת 2022. מהנתונים עולה כי שנת 2023 היא השנה השלישית ברציפות שבה נרשמת עליה באזרחים הוותיקים ההרוגים בתאונות דרכים בערים. 1,321 אזרחים ותיקים נפגעו בתאונות דרכים בערים בשנת 2023, מתוכם 386 קשה (הנתון הגבוה בעשור האחרון).


עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הזקנה מביאה עימה גם עליה בהיפגעות בתאונות דרכים ומדינת ישראל היא אחת הבולטות לרעה במותם של אזרחים ותיקים. בשנים האחרונות נרשמת עליה מתמדת במותם של אזרחים ותיקים וזה מחייב את ראשי הערים ואת משרד התחבורה והבטיחות בדרכים למפות את האזורים האדומים עבור מבוגרים ולשפר את התשתית כך שתגן עליהן ותמנע את הפגיעה בהם. באזורים שיש בהם ריכוז גבוה של אזרחים ותיקים חייבים לבצע שיפור תשתית מצילי חיים. פסי האטה והגבהת מעברי חציה יובילו למיתון מהירות נסיעת כלי הרכב ויאפשרו חציה בטוחה יותר של הכביש ליד בתי אבות, מרכזי יום לקשיש וקופות חולים. ראשי הערים נדרשים ליותר תשומת לב בכל הקשור לבטיחות של ההורים והסבים והסבתות שלנו. אנחנו חייבים לשמור עליהם ולהתאים את התשתית למאפייני הגיל שלהם".