אוגוסט כבר כאן והחום עולה ולא רק במזג האוויר. כידוע, זה החודש העיקרי שבו מסתיימים או מחדשים חוזי דירות. אלא שברקע מתרחשים כל כך הרבה שינויים: עליית הריביות, התייקרות מוצרים ושירותים. כל אלה פוגשים את הקיפאון בענף הבנייה ומחסור מחריף במלאי של דירות, והנה קיבלתם את התוצר המתבקש - עלייה במחירי השכירות.
4 צפייה בגלריה
הר חומה
הר חומה
הר חומה
(צילום: יואב דודקביץ')
בקיץ הזה התלווה mynet ירושלים ו'בונוס' לכמה ירושלמים ממספר קהלים בעיר, אשר מטבע הדברים הם העדיפו שלא להיחשף. כולם מספרים על חוויית החיפוש הכמעט בלתי אפשרי אחר קורת גג במחיר 'שפוי' - הגדרה שנוטה להתעדכן כמעט כל שנה. יש מהם שעזבו את הדירה והשכונה שבה התגוררו עד כה, יש מי שבלית ברירה נאלצו לספוג את הגלולה המרה ולחדש חוזה בתעריף גבוה משמעותית.
יש כמובן את אלה שעוד מחפשים ונמצאים בתחרות קשה מול אחרים כמותם. אם זה לא מספיק, עליהם גם להתמודד עם בעלי נכסים שמעמידים דרישות ותנאים הזויים במקרה הטוב ודרקוניים במקרה הרע. כך נראה שוק השכירות בבירה, אוגוסט 2023.

הסטודנטים במירוץ


אביה ויהונתן הם זוג סטודנטים צעיר המחפש לאחד כתובת בעיר. היעד הוא דירת 2.5-2 חדרים, כשהמיקומים המועדפים הן השכונות הוותיקות (רחביה, טלביה, מרכז העיר) או גם דרומית להן בבקעה וארנונה.
"הסיוט הזה כבר נמשך חודשיים", מספרת אביה. "באזורים מרכזיים כמו רחביה, טלביה ומרכז העיר המחירים נעים בין 4,500 ל־5,500 ולפעמים אפילו יותר. בבקעה וארנונה דורשים בסביבות ה־4,000 שקל בחודש. הבעיה היא ההתנפלות על כל דבר שעולה עד 5,000. אנשים חושבים שזו מציאה לשלם סכום כזה על שני חדרים.

4 צפייה בגלריה
רחביה
רחביה
רחביה
(צילום: יואב דודקביץ')

"אתה נהיה באובססיה על רענוני דף בפייסבוק רק כדי להיות בין הראשונים שמגיבים על הפוסט ושולחים הודעה בפרטי. וזה לא מספיק. אתה צריך להיות מאוד ספונטני ולהיות זמין לראות את הדירה בזמן מאוד ספציפי, וגם כשאתה מגיע בול בזמן, כבר הספיקו להיכנס שבעה אנשים לפניך שהגיעו לפני חצי שעה וכבר מבקשים לסגור באותו יום. יש בעלי בית שמזמינים אותך אליהם הביתה לראיון. אתה מרגיש כמו באודישן לסרט, כולם הכי חמודים ומנסים להיות חברים של הבנאדם שמראיין רק כדי שהוא יכניס אותם ראשונים לרשימת המתנה. הכל קרינג'י בסיטואציה הזאת".
גם אבשלום (25) וחברתו מעיין נתקלים בסיטואציות דומות ובאותו רף מחירים, אבל התנאים הנלווים, איך לומר, מוציאים את החשק. "היתה דירה די טובה כשוויתרנו על חתימת החוזה", הוא מספר, "כי בעל הבית הכניס בחוזה סעיף שהוא אינו מתקן כלום בדירה וכל התיקונים על חשבון הדיירים.
"גם חברים שלי סיפרו שנתקלו בדרישות דרקוניות. מבחינת בטחונות, רצו מהם גם ערבים, גם שטר חוב וגם ערבות בנקאית, אבל חוץ מזה היה למשל חוזה בסעיף שדרש מהם לעשות ביטוח מקיף לדירה. את זה הם עוד הצליחו לשנות, אבל היה גם סעיף שקבע שאם לא יצבעו את כל הדירה הם יצטרכו לשלם למשכיר 4,000 שקל.
"עוד בעיה שאנו נתקלים בה היא שהשוכרים הנוכחים בנכס מחליטים מי יהיו אלה שיחליפו אותם. לכן הם מרשים לעצמם להוסיף דרישות משלהם, כמו לקנות מהם ריהוט כתנאי כניסה".

הזוגות הצעירים עוברים


בת שבע ובעלה, זוג חרדי צעיר + 2, נאלצים לעזוב את דירתם השכורה בהר נוף שבה התגוררו בארבע השנים האחרונות. היא מעידה על פערי מחירים משמעותיים בין השכונה הזאת לאחרות. "עד כה התגוררנו בדירת 45 מ"ר, ועליה שילמנו 4,350 שקל בחודש", היא אומרת. "אנחנו מחפשים דירה גדולה יותר, ומצאנו בפסגת זאב דירת 100 מטר ב־4,500 שקל, כשבהר נוף 100 מטר זה 8,000 שקל מינימום".
הוותיקים סופגים
מזה כ־10 שנים, מ' מתגוררת עם בעלה וארבעת ילדיהם בשכירות בארנונה, כאשר חמש השנים האחרונות עברו עליהם באותה דירת 4 חדרים.
"אחרי 5 שנים של שקט, בעלי הדירה מייקר את שכר הדירה ב־900 שקל, עלייה של 16%. לאחר שבדקנו אופציות נוספות, החלטנו לספוג את זה כי ראינו שההעלאה די משקפת את המחירים הקיימים עבור דירות דומות לשלנו, מה גם שאין חלופות טובות יותר במחיר החדש כל כך באזור שלנו כרגע".
"יש בבעלותנו נכס קטן יותר בעיר והוא מושכר, אך אם נעלה להם החשש הוא שהם יעזבו ויהיה לנו קשה למצוא להם מחליפים, בעיקר כי אין לנו זמן להתעסק בזה. לשכנה שלנו לקח המון זמן למצוא שוכרים".

ומה קורה בשכונות נוספות?


קטמונים: לפי מתווכת הנדל"ן מיכל אטלס, השכרת דירת 3 חדרים בשכונה נעה בין 3,800 ל־5,800 שקל, תלוי בגודל ובמצב. "דירות בקומות נמוכות יקרות יותר מדירות בקומות גבוהות ללא מעלית", היא מוסיפה. "דירות עם גינה יכולות להגיע עד ל־6,500 שקל, ויחידות דיור של 4 חדרים נעות מ־6,000 שקל לדירה קטנה ועד ל־8,000 עבור דירה מרווחת".

4 צפייה בגלריה
שכונת הקטמונים. רחוב בר יוחאי.
שכונת הקטמונים. רחוב בר יוחאי.
שכונת הקטמונים. רחוב בר יוחאי.
(צילום: שלומי כהן)

ארמון הנציב: מאיה שם טוב פז ('שם טוב פז נכסים') מדווחת כי דירות 2 חדרים נעות כיום מ־3,000 עד 4,000 שקל, 3 חדרים מ־3,000 עד 5,000 שקל, 4 חדרים מ־4,000 עד 7,500 שקל, 5 חדרים מ־5,500 עד 8,000 שקל, ואילו עבור דירת 6 חדרים חדרים תיפרדו מדי חודש מסכום שנע בין 7,000 ל־12,000 שקל.
"כאן המחירים מושפעים ממגוון גורמים", מציינת שם טוב פז, "מיקום הנכס, שטחי חוץ, קומה, נוף, אור, נגישות ורמת האבזור והתחזוקה (שיפוץ, עיצוב, מזגנים, ריהוט וכו')".
הר חומה: לדברי בני בביוף ('בביוף נכסים'), מחירי השכירות מתחילים ב־3,000 שקל ליחידת דיור של כ־30 מ"ר ועולים בהתאם לדירה. "דירות של 4 חדרים השכרתי לאחרונה ב־5,500 שקל לפי המחיר הנמוך ביותר, וגם ב־6,500 שקל", הוא אומר. "שכירויות של דירות גן ופנטהאוז 5 חדרים מגיעות לסביבות 9,000 שקל".


4 צפייה בגלריה
עסקאות ומחירים עדכניים מהשכונות
עסקאות ומחירים עדכניים מהשכונות
עסקאות ומחירים עדכניים מהשכונות
(נתונים: אמירים פתרונות נדל"ן, אטלס נדל"ן, בביוף נכסים, וחיים צדוק - חברי לשכת המתווכים בירושלים)

מגמה: השכירות מתרחבת


הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) פרסמה השבוע נתונים אודות שיעור הישראלים המחזיקים דירה בבעלותם, ושיעור הישראלים שמתגוררים בשכירות בין השנים 2013 ל-2022. מהדו"ח עולה כי קיימת עלייה עקבית במספר הישראלים שעברו להתגורר בשכירות בעשור האחרון.
על פי הלמ"ס, ביולי 2022 היו בישראל כ-2.85 מיליון דירות. כ- 2.03 מיליון (71.3%) מתוכן מאוכלסות בבעליהן, וכ-803 אלף דירות היו בשכירות (28.1%). עוד כ-17 אלף דירות הן תחת דיור מוגן פרטי (0.6%).
עוד בחדשות:

למעשה, הנתונים הללו משקפים ירידה במספר בעלי הדירות הגרים בדירה שבבעלותם, ( 75.2% ב2013- ), ובמקביל אחוז הדירות בשכירות עלה בהתאם (24.3% ב-2013)
בתוך כך, ירושלים מפגינה יציבות לאורך העשור האחרון מבחינת יחס הדירות המושכרות, העומד על כ-30 אחוז . אם ב-2013 מצבת הדירות בעיר עמדה על כ-204 אלף דירות, וכ-60 אלף מהן הושכרו, הרי שבשנת 2022 מספר הדירות בעיר עמד על כ-241 אלף שמתוכן אוכלסו בשכירות קצת יותר מ-74 אלף.
אגב, כמות הדירות המושכרות כיום בבירה מהווה 9.2 אחוזים מסך כל הדירות המושכרות במדינה. מעליה נמצאת רק תל אביב, בה מושכרות יותר מ-107 אלף דירות (13.4% מכלל הדירות המושכרות בארץ).
פורסם לראשונה: 02:04, 13.08.23