לפני כשלוש שנים נפתח קניון עטרות של 'רמי לוי' בקול תרועה רמה, אלא שלאחרונה מספר לא קטן של בעלי עסקים במתחם החליטו לסגור את עסקיהם. הסיבה: ריחות צחנה שחודרים למתחם הקניות ממפעל "פעיל שירותי ביוב״ הנמצא בסמוך.
2 צפייה בגלריה
רמי לוי
רמי לוי
רמי לוי
(צילום: אבי מועלם)

במכתב שנשלח לאחרונה מחברת 'רמי לוי', באמצעות עו"ד ליאת גינדי בר, אל מנכ"ל פארק התעשייה עטרות, יעקב גוטמן, צוין כי "בנושא של מכתב זה עומדת התנהלות של מפעל ביוב המוכר לנמענים, שיוצר באופן סדור ורצוף ובמשך זמן רב מטרדים סביבתיים וזיהום אוויר בניגוד לחוק למניעת מפגעים.
קראו גם:
"בגלל תלונות רבות על מפגעי סביבה שביצע המפעל התקיים שימוע למנהליו, שבו הם נדרשו להגיש תוכנית קירוי וטיפול באוויר", פירטו במכתב ששלחו אל גוטמן.

עסק מסריח

עוד מדגישה עו"ד גינדי בר כי "התנהלותו של המפעל גורמת נזק רב ומתמשך למרשתי ולסביבה כולה. המשרד להגנת הסביבה ועיריית ירושלים, שתיהן חבות לבריאות תושבי העיר מכוח החוק, ולפיכך מצופה מהן - כרשויות שלטוניות סבירות - להסדיר ולמנוע מפגעים סביבתיים".
בסיום המכתב דורשת עו"ד גינדי בר להורות על סגירת המפעל. "אבקשכם לסגור לאלתר את המפעל ובוודאי להימנע ממתן ארכה לרישיון זמני של המפעל לפחות עד אשר יסדיר המחדלים הסביבתיים בשלמותם".

2 צפייה בגלריה
קניון עטרות
קניון עטרות
קניון עטרות
(צילום: קותי פונדמינסקי)

בהנהלת הקניון לא הסתפקו בכך, והם אף הגישו עתירה לבית המשפט המחוזי נגד עיריית ירושלים והמשרד להגנת הסביבה. בעתירה צוין כי כבר כשהקימה את 'קניון עטרות' התלוננה העותרת עוד במהלך הבנייה על "ריחות חזקים וכבדים במשך כל שעות היום, שמתחזקים עת שפורקות המשאיות שומנים במפעל. מדובר בריחות המאופיינים בחומציות ובריח של ביוב ופסולת עד כדי תחושת חנק.
"ריחות חזקים אלו והמטרדים הסביבתיים הממושכים", לפי כתב העתירה, "הביאו לכך ששוכרים רבים של בתי עסק בקניון, אשר כבר השקיעו מאות אלפי שקלים ואף מיליוני שקלים בעיצוב חנותם, החליטו 'לזנוח' את כל השקעתם ולנוס מהקניון - אך בשל הריח החריף. דבר זה הובא במפורש לידיעת מנכ"ל הקניון, במילים אלה ממש, ממספר חנויות, וביניהן 'קפה גרג' ו'בורגר'ס בר'".

מי אחראי הניקיון?

ב'רמי לוי' טוענים כי בעירייה מודים שמדובר במפעל מזהם, אך משום מה לא פועלים שם כדי לסגור אותו - חרף קיום הליך שימוע שנערך לבעליו.
״מכל האמור עולה תמונה עגומה ביותר של התנהלות עיריית ירושלים והמשרד להגנת הסביבה", נכתב בעתירה. "המשיבים, שאמונים על פי הדין להגן על איכות הסביבה למען רווחת התושבים, בחרו לאפשר פגיעה בוטה באיכות הסביבה - בהתנהגותם מאפשרים המשיבים את המשך פעילותו של המפעל המזהם באופן ישיר ואת המשך הפגיעה באיכות הסביבה - תוך גלגול עיניים והעברת האחריות ממשרד למשרד".
מהעירייה נמסר: "הסוגיה המדוברת מטופלת במישור האכיפתי על ידי העירייה ובשיתוף המשרד להגנת הסביבה, אל מול המפעל המדובר שפועל ללא רישיון כנדרש. העירייה תשיב לכל הטענות המועלות בעתירה בבית המשפט כמקובל".