שגרירות בריטניה, הקונוסליה הבריטית בירושלים והכנסיה הסקוטית, הגישו התנגדות לתכנית של יזם יהודי מיליארד, המתכנן להקים מלון ומרכז מסחרי צמוד לכנסייה, בחלקה הצפוני של גבעת התנ״ך. הגבעה שממוקמת מעל תיאטרון החאן ומול מתחם התחנה, היא אחד מאזורי הטבע העירוניים הקסומים שיש בירושלים. מדובר על גבעה גדולה ורחבה המשקיפה על העיר העתיקה ועל אזור המושבה הגרמנית.
2 צפייה בגלריה
גבעת התנ״ך
גבעת התנ״ך
גבעת התנ״ך
(צילום: ערן גל-אור)

בחודש נובמבר 2023, הפקידה הוועדה המחוזית ירושלים תוכנית לבניית בית מלון ומרכז מסחרי בגבעה. התוכנית ממוקמת בחלק הצפוני של גבעת התנ"ך, הסמוך לכנסייה הסקוטית, ומול מתחם התחנה הראשונה וסמוך לתיאטרון החאן. על פי התוכנית, שהופקדה כאמור על ידי הוועדה המחוזית לתכנון, בשטח יוקם מלון בן 6 קומות ומרכז מסחרי, כל זאת מעל 6 קומות נוספות (כ-20 מטרים) אשר ייחצבו בסלע. הטענה המרכזית של המתנגדים היא ששינוי ייעוד הקרקע משטח ציבורי לשטח מסחר ותיירות בא בסופו של דבר לקדם אינטרס פרטי על חשבון האינטרס הציבורי העלול להצית תקרית דיפלומטית בין ישראל לבין הממלכה המאוחדת.
עכשיו, בריטניה, באמצעות שגרירות בריטניה בת״א והקונסוליה הבריטית בירושלים , הגישה באופן רשמי התנגדות לתכנית הפוגעת החתומה על ידי מר סיימון וולטרז, שגריר בריטניה בישראל וגב׳ דיאן קורנק , קונוסול ברטיניה בישראל. ״מימוש התכנית (בניגוד לרצונה של בריטניה) עלול לגרום לנזקים כבדים ובלתי הפיכים ליחסים המצוינים שיש בין מדינת ישראל לבין בריטניה״, נכתב בהתנגדות שאליה הצטרפו גם ארגונים ועמותות בתחום סביבה, תכנון ומורשת.


במקביל, בימים אלו הוגשו התנגדויות של עשרה ארגונים ועמותות בתחום סביבה, תכנון ובנייה לרבות המועצה לשימור אתרים והכנסייה הסקוטית בירושלים, כנגד קידום תכנית להקמת מלון ומרכז מסחרי בחלק הצפוני של גבעת התנ״ך המהווה פנינת טבע היסטורית. התכנית מקודמת על ידי חברה זרה הרשומה באיי הבתולה ומקודמת גם על ידי עיריית ירושלים והוועדה המחוזית
ברשימת המתנגדים לתכנית נמנים בין השאר כנסיית סט. אנדרוז, שגרירות בריטניה וקונוסליה הבריטית, קרן ירושלים ירוקה, איגוד האדריכלים, תיאטרון חאן, מרכז בגין, המועצה לשימור אתרים, החברה להגנת הטבע, מינהל קהילתי גינות העיר, מינהל קהילתי בקעה, ארגון מורשת דרך ועמותת ״במקום״.

2 צפייה בגלריה
כך זה אמור להיראות
כך זה אמור להיראות
כך זה אמור להיראות
(הדמיה: התאחדות האדריכלים ובוני הערים בישראל)
עו״ד רמי סאבא המייצג את הכנסייה הסקוטית שהוקמה בשנת 1850 , מתייחס במסמך ההתנגדות גם את התנגדותה של הממלכה המאוחדת לבניית בית המלון ומרכז מסחרי ומציין: ״אין זה סוד כי בריטניה בת ברית קריטית וחשובה למדינת ישראל, ואין כלל ספק כי ישנה חשיבות עצומה לברית זו-נוכח העובדה שבריטניה נמנית על מעצמות העולם . אין זה סביר, בלשון המעטה , שוועדה נכבדה זו תתן יד לתכנית שבסופו של יום עלולה להפר את האמון בין שתי המדינות ולגרום נזקים וסדקים ביחסים ביניהן״. מימוש התכנית (בניגוד לרצונה של בריטניה) עלול לגרום לנזקים כבדים ובלתי הפיכים ליחסים המצוינים שיש בין מדינת ישראל לבין בריטניה״.
בגבעת התנך הוקם אחד המבנים הראשונים אשר נבנו מחוץ לחומות העיר העתיקה ולצדו בנייה טמפלרית מסורתית מהמאה ה-18 המוסיפים נופך ייחודי של בנייה לאזור ובנייה חדשה בהכרח תיפגע באיכות הנדירה וההיסטורית שיש כיום במקום.
לדברי נעמי צור, מייסדת ״קרן ירושלים ירוקה״ השותפים להתנגדות טוענת כי: ״יש להסתכל על שטח גבעת התנ״ך כמכלול מונומנטלי, בעלת משמעות הן בהיבט המורשת, הנוף, הסביבה, התרבות והטבע. ראוי לציין שממול, מעבר לרחוב, מצוי כבר מתחם ״התחנה הראשונה״, השופע מסעדות, חנויות, ומלונות כבר מאושרים. אין ספק שהוספת עוד שטח מסחרי במקום שמלכתחילה לא יועד לכך יפגע אנושות במרקם העירוני, ההיסטורי והסביבתי״.





להלן עיקרי הטיעונים של הארגונים המתנגדים:

עמק שווה – מדובר על מרחב פתוח ייחודי שמרביתו נותרה לא חפור ולא חקור. בחינת ההרס הארכיאולוגי-היסטורי-תרבותי הצפוי, והוודאי, מול התועלת שתקבל העיר ירושלים מהקמת עוד בית מלון, די רק בה כדי להצדיק את גניזת התכנית והקדשת השטח הפתוח להמשך הלימוד אודות צפונות ירושלים והארץ.
המועצה לשימור אתרי מורשת - התכנון המוצע מהווה פגיעה בחשיבות המתחם ובערכי המורשת שלו. מדובר בפגיעה במהות ההיסטורית, אדריכלית, תרבותית, סביבתית ורוחנית של המקום וכן פגיעה בזהות שלנו כחברה ירושלמית וכעיר המכבדת את עצמה. מימוש התכנית משמעו הרס של רוח המקום ופגיעה באינטרס הציבורי. המורשת הינה נחלת הכלל ובאחריותנו במועצה לשימור אתרים לפעול להבטחת קיומו של שימור ערכי, המהווה עדות נוכחת למכלול הערכים מהם אנו שואבים את זהותנו. שמירת הזהות התרבותית והלאומית של כל הלאומים גם יחד.
התכנית עומדת בסתירה למדיניות השימור העירונית ובסתירה לעקרונות השימור ואמנות השימור המקובלות בארץ ובעולם.

עמותת ״במקום״ – לגבעת התנ"ך תפקיד חברתי חשוב, כמקום שמאפשר קשר עם הטבע בלב העיר ההומה, עם ההיסטוריה של העיר ותבנית הנוף הייחודית שלהובכך מחזק את הזיקה של התושבים לעירם. את הזיקה הזו יש להעדיף על פני מסחור הנוף והאתר, בתוכנית שתתרום בראש ובראשונה ליזמיו, וקבוצה אקסקלוסיבית של תיירים שיכולים לשלם על השהות במלון בוטיק.
החברה להגנת הטבע – שמה דגש על היבט המכלול הנופי, לעצים הרבים שייכרתו, לנצפות של המונומנטים ולשינוי ייעוד השטח מייעוד ציבורי לייעוד סחיר.