אחרי 12 שנים של סחבת בקרוב תתחדש העבודה במיזם הבנייה ברחוב עין גדי 27 שבשכונת ארנונה. מתברר כי הדיירים שגרו במקום, היו בין הראשונים שניסו להשתלב ב"תמ"א 38", הלא היא תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה. המטרה של המדינה היתה להעניק תמריץ כלכלי לחיזוק מבנים, על ידי הענקת זכויות בנייה מוגדלות, מה שאמור היה לעודד בעלי בתים לחזק את המבנים שבבעלותם.

2 צפייה בגלריה
הבית ברחוב עין גדי
הבית ברחוב עין גדי
הבית ברחוב עין גדי
(צילום: פרטי)

העבודות החלו ב-2012 ואחרי שנתיים המיזם נתקע בעקבות סכסוך בין המעורבים. אז התברר כי הדיירים מארנונה עשו את כל הטעויות האפשריות, ובין השאר הם בחרו שלא להיעזר בליווי משפטי. בחוזה שעליו חתמו, הם גם הסכימו לוותר הזכות לפנות לערכאות משפטיות במידה, ויתגלו בעיות או חילוקי דעות בקידום הפרוייקט. הם גם לא קיבלו ערבויות כלשהן ונקלעו לבסוף לחובות כבדים, למרות שהעיקרון הבסיסי של תמ"א 38 הוא שהדיירים לא צריכים לשאת בעלויות הבנייה כלל, אלא הקבלן שגם מרוויח מזכויות הבנייה המוגדלות. השלב הבא בפרויקט היה להעביר את הנושא לבוררות שגם היא לקחה זמן רב. לפני כחמש שנים הם נאלצו להגיש תוכנית מחודשת ולעבור הליך התנגדויות בוועדה המקומית ובוועדה המחוזית. לאחרונה העירייה העניקה את היתר הבנייה המיוחל וניתן סוף סוף אור ירוק להשלים את הבנייה שתקועה כבר שנים.


בין הדיירים שנפגעו היו גם בני הזוג שלום ותמר נעים, שהתגוררו בקומה השלישית בבניין. לפני כשנה הם נאלצו לעזוב את ביתם ולגור אצל הבת שלהם בהר חומה, מאחר ושלום בן ה-85 לא יכול היה לחכות יותר להקמת המעלית שהובטחה לו ושלכניו עוד ב־2012. תמר סיפרה השבוע: "הבניין בו התגוררנו תקוע בשיפוצים כבר שנים. היזמים הסתכסו בינם לבין עצמם ואנחנו נשארנו עם בור במקום מעלית וחדר מדרגות בלי מעקה. אני מקווה שכל מה שעברנו כבר מאחורינו ובעזרת השם אחרי פסח יחדשו את הבנייה ונזכה לשוב להתגורר בדירתנו המשודרגת".

2 צפייה בגלריה
עו"ד יניב לאור
עו"ד יניב לאור
עו"ד יניב לאור
(צילום: דור פזואלו)

עו"ד יניב לאור ממשרד לאור-גבאי, המתמחה בייצוג בעלי דירות במיזמים של פינוי-בינוי בירושלים, אמר ל"ידיעות ירושלים": "אני שמח שמשרדנו הצליח לחלץ את הפרויקט המסובך ביותר בישראל. יותר מכך, אני שמח עבור לקוחותינו, בעלי הדירות, שהבנייה מתחילה בפועל. אחרי תלאות משפטיות והליכי תכנון ארוכים, לרבות, ניצחון בוועדה המקומית ובוועדה המחוזית, תוך כדי יצירת תקדים ארצי - היתר בניה חדש לפרויקט תמ״א 38 שהחלה בו הבנייה והופסקה, יקבלו לקוחותינו את הבתים שלהם בחזרה. בעלי הדירות יקבלו דירות גדולות יותר משהיו אמורים לקבל בפרויקט המקורי ולא פחות חשוב החזר כספי עבור כל הוצאות העבר, הצדק יצא לאור".
פורסם לראשונה: 11:26, 03.04.24