באתרי הבנייה הרבים בעיר כמעט ולא הורגשה השבוע עבודה. עיקר העובדים בעיר הן בפרויקטים למגורים והן בפרויקטים של פיתוח תשתיות הם עובדים פלסטיניאים שנשארו בבתיהם לנוכח הסגר במחסומים. הצפי של הקבלנים כי מדובר יהיה בסגר ארוך וממושך ויהיו עיכובים משמעותיים הן במסירת דירות חדשות מה שיגרור השלכות משמעותיות למחירים ולביקושים בשוק השכרת הדירות והן בקידום ופיתוח תשתיות.
2 צפייה בגלריה
בניה בכניסה לעיר
בניה בכניסה לעיר
בניה בכניסה לעיר
(צילום: איתן אילן)
אחד הפרויקטים הגדולים ביותר שצפויים להיפגע הוא בנייתו של הקו הכחול של הרכבת הקלה. שלב החפירות שהיו מתוכננות להתחיל בתוך מספר חודשים ברחובות המלך ג׳ורג׳ ועמק רפאים צפוי להידחות, מועד הפעלת הקו אינו נראה באופק.
"ברור לכולם שהולכים למשהו ממושך. זה יביא לשיתוק כמעט מוחלט באתרי הבנייה בעיר. צריך לדעת, במרכז הארץ מרבית המועסקים בענף הבנייה הם עובדים זרים שימשיכו לעבוד כרגיל. כאן בעיר המצב שונה. 80 אחוז הם עובדי שטחים ורק במספר אתרים בודד יש עובדים זרים. אנחנו בקשר ובתיאום מול העירייה ומחכים להסדר לפיצוי הקבלנים מול המדינה שיהיו חייבים לסייע לנו בנושא", אמר ל-mynet מנכ"ל ארגון הקבלנים בעיר, יונתן ניסים.

2 צפייה בגלריה
הקו הכחול של הרכבת הקלה במלחה
הקו הכחול של הרכבת הקלה במלחה
הדמית הקו הכחול. צפי לעיכובים
(הדמיה: צוות תוכנית אב לתחבורה)

גם בתחום התשתיות הצפי שיהיו עיכובים בסיום פרויקטים קיימים אך בעיקר לא יתחילו במיזמים חדשים שכבר תוקצבו והיו אמורים להתחיל את העבודה בימים אלו. "כאן כבר מדובר בהחלטה גורפת שלנו שהתקבלה השבוע שלא לפתוח ולעשות חפירות חדשות ברחובות מבלי שיש ודאות וכח אדם שמבטיח כי הפרוייקט לא יתקע באמצע״, מוסיף ניסים. ״צריך לרכז את כוח האדם, החסר ממילא, קודם כל בפרויקטים שכבר מתבצעים בשטח. ללא ספק שיהיו עיכובים הן בכל הקשור לקווים החדשים של הרכבת הקלה והן בעוד פרויקטים גדולים לתשתיות בכל רחבי העיר". מלחמת עזה — כתבות אחרונות:
הרצל לוי, קבלן שפועל בעיר, מספר שהוא מתריע כבר שנים כי אי הכשרת פועלים ישראלים לנהיגה והפעלה של רכבי הנדסה וכלי עבודה כבדים הוא בעוכרי ענף הבנייה בארץ. "לפני שנים אחדות החליטו לסגור את בית הספר להכשרת פועלים ישראלים והיום כל ענף הבנייה תלוי אך ורק על נהגי משאיות, מערבלי בטון ודחפורים פלסטינאים. זה אבסורד ונוצר מצב שלא ייתכן. עכשיו, לצערי, זה יבוא לידי ביטוי בצורה קשה. חייבים לפתוח מחדש גם בצבא וגם לאחר הצבא מסגרות להכשרת ישראלים לכלי צמ"ה כבדים".