ארגון הטרור חמאס שיגר אתמול (שני) סמוך לשעה 17:00 מטח טילים לעבר ירושלים שחלקם יורטו וחלקם נפלו בשטחים הסמוכים לעיר. הדי הפיצוצים היו חזקים במיוחד.
2 צפייה בגלריה
מרכז ירושלים
מרכז ירושלים
מרכז ירושלים. הפיצוצים נשמעו היטב
(צילום: חיים צח)
את הפיצוצים שמעו היטב בכל רחבי ירושלים אך בתוך כך, ברוב חלקיה של העיר כלל לא נשמעה אזעקה. הסיבה לכך היא שירושלים מחולקת למספר אזורי התרעה מפני נפילת טילים. אזעקה באזור מסוים תופעל רק במידה והמערכת של הצבא מזהה כי השיגור בוצע לאזור הספציפי שנתון תחת סכנה.
אזורי ההתרעה של ירושלים

לכן, תושבים בירושלים ששומעים פיצוצים ללא אזעקה יכולים להיות יחסית רגועים שכן האזור שהנם נמצאים בו אינו בסכנה והירי לא מכוון אליו. במטח שנורה ביום שני הופעלו האזעקות בירושלים רק בשני אזורי התרעה ״ירושלים מזרח״, ו-״ירושלים דרום״ שהם היו האזורים אליהם כוון הירי. זו הסיבה שרבים מתושבי העיר שמעו אזעקות חלשות או כלל לא שמעו אזעקה וכן שמעו את קולות הנפילות או היירוטים שיכולים להישמע אפילו עד למרחק של עשרות קילומטרים.
רס"ן (מיל.) יצחק טסלר הסביר ל-mynet כי "התרעות פיקוד העורף ניתנות באופן ממוקד לכל יישוב בנפרד ומופעלות רק באזורים שנשקפת בהם סכנה לאוכלוסייה. בנוסף, מספר ערים בארץ, ובהן ירושלים, פוצלו למספר אזורי התרעה. כל אחד מהאזורים מקבל התרעה בנפרד. אם לא שמעת אזעקה, משמעות הדבר היא שלא נשקפה לך סכנה, גם אם שמעת את הדי היירוטים".
2 צפייה בגלריה
כיפת ברזל
כיפת ברזל
כיפת ברזל
(צילום: שאול גולן)

בפיקוד העורף גם ביקשו להדגיש כי לכל אזרח יש למעשה 3 שכבות הגנה. הראשונה היא ההגנה אווירית הכוללת את "כיפת ברזל". השכבה השנייה היא ההתרעה בצופרים וביישומון. ושכבת ההגנה השלישית היא הנחיות ההתגוננות של פיקוד העורף, כולל המתנה במרחב המוגן למשך 10 דקות. "כדי להציל חיים חשוב להשתמש בשלוש השכבות ולא להסתמך רק על אחת", הוסיף מסביר פיקוד העורף. "כמו כן, חשוב לדעת כי יש להמתין 10 דקות כדי להתגונן ממטח של רקטות ומשברי יירוט. מטח רקטות יכול לכלול מספר רב של רקטות שמשוגרות בהדרגה ולכן גם אם ראיתם או שמעתם יירוט או נפילה של רקטה, ייתכן שהאיום טרם חלף . בנוסף, פרק הזמן שלוקח לשברי יירוט ליפול אל הקרקע עלול להימשך דקות ארוכות ולסכן את מי שיוצא מהמרחב המוגן לפני חלוף הסכנה".
עוד בחדשות:

הדרך הטובה ביותר לוודא שאינכם מצויים בטווח הירי היא להוריד את האפליקציה הרשמית של פיקוד העורף. מדובר באפליקציה מבוססת מיקום המתריעה באופן מיידי האם האזור בו אתם נמצאים דורש כניסה למרחב המוגן.
פורסם לראשונה: 17:43, 16.10.23